Mercedes-Benz G580 EQ: Lanseres som varebil
Elektrisk G-klasse kan bestilles som varebil. Dyrere for privatpersoner, men momspenger å spare for firmaer. Men den mangler en vesentlig ting.
Mercedes G-klasse, eller Geländewagen, som den opprinnelig het, har vært veldig populær i Norge. Til tross for en svimlende høy pris. For det er lenge siden den gikk fra å være et arbeidsverktøy, til det foretrukne kjøretøyet for å vise at man har mye penger.
Interessen fikk mildt sagt et skikkelig oppsving da den kom i helt ny versjon i 2018, som fortsatt så ut som den gamle. Absolutt alt er nytt, bortsett fra fem små detaljer, med drastisk forbedret komfort og kjøreegenskaper.
I Norge ble den tilgjengelig for flere takket være varebilregelen, som barberer bort nesten halve summen av en bensin- eller dieselversjon dersom du fjerner baksetene.
El-versjonen som varebil
Nå opplyser Bertel O. Steen at også elbilen blir tilgjengelig som varebil. Startprisen blir 1.520.000, mens spesialmodellen G580 Edition One koster 2.002.000 kroner. Begge priser er uten moms.
Samme utgaver som personbil koster 1.746.000 og 2.349.000 kroner MED moms.
Merkelige varebilregler
Muligheten for å kjøpe billige elektriske varebiler i Norge som privatperson ble borte for et par år siden.
Grunnen er at man slipper moms for de første 500.000 kroner av bilens pris på elektriske personbiler, mens man nå må betale moms for hele summen når du kjøper el-varebil.
Dermed ender el-varebilen med å bli dyrere enn personbilen.
Prisen på varebilen blir dermed og 1.900.000 kroner for innstegsmodellen og 2.502.500 kroner for Editon One.
For bedrifter derimot er dette en liten fordel, for de får trukket fra momsen.
Nå ble det riktignok endringer i reglene 1. juli i år for fradraget. Mens det til nå har vært sjablongfradrag på moms, skal fradraget baseres på faktisk verditap.
I prinsipp blir det da noe mer uforutsigbart hvor mye moms man får trukket fra, særlig på en bil som denne, som kanskje ikke ramler noe særlig i pris.
En viktig mangel
Det har vært viktig for Mercedes at den elektriske versjonen skal være like hard core som fossilbilene. Derfor har den blant annet en ekstremt sterk beskyttelse under batteriet. Akselavstanden er fortsatt 25 cm og den kan vade til 85 cm.
Med elektrisk drivlinje og en motor til hvert hjul, får man faktisk ennå bedre forutsetninger for fremkommelighet og manøvrering i terrenget, og morsomheter som å snurre rundt sin egen akse.
Men det den mangler er hengerfeste. Fossilversjonene trekker 3,5 tonn, mens den elektriske har ikke hengerfeste i det hele tatt. Det er en nedtur for de firmaene som har behov for det.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.