Hopp til innhold

Reiselivs-gründere fra Sirdal tenkte helt nytt: Leier ut elektriske, «egenkompo­nerte» safari-bobiler

ELEKTRISK: Sara Mandel Birkeland og Peter G. Tjomlid foran de to helelektriske safaribilene med hytte og taktelt. Alle foto: Svein Løvland, Avisen Agder

– Da det flokket seg 30-40 dieselbiler rundt løvene fikk jeg vondt i hjertet av situasjonen, og vondt i lungene av eksosen, forteller Petter G. Tjomlid. Så fikk han en idé …

Tekst og foto: Svein Løvland, Avisen Agder (Artikkelen er gjengitt med tillatelse, her er den opprinnelige saken).

På et gårsdbruk på Tjomlid like nord for Tonstad i Sirdal kommune bor Sara Mandel Birkeland (44) og Peter G. Tjomlid (47) med sine to tenåringsgutter og et par katter.

Paret er lokale gründere, med folk fra hele verden som kunder og målet er å videreutvikle gründer-prosjektet sitt – ved navn Norway Overland – også til Afrika.

Tre elektriske pickuper på tunet

På gården, der det tidligere var sauer, er det nå tre elektriske pickuper. To av dem med camper-påbygg – klare for kunder fra hele verden som vil ha en utslippsfri campingtur-opplevelse i Norge.

Eller for folk som vil kombinere elbil og påske-hytte i ett for å komme så nær snøen eller skianleggene som mulig.

– Vi driver ikke med dyr lenger, men rådyrene har aldri våget seg så nær som etter at vi byttet til elbiler. Nå ligger rådyrbukken helt inne på tunet og bryr seg ikke noe om elbilene som kommer og går, forteller Sara Mandel Birkeland.

STORE DRØMMER: Sara og Peter avslører at det å skape bærekraftige arbeidsplasser knyttet til safari og turisme i Afrika er det langsiktige målet for Norway Overland. Foto: Svein Løvland

Peter G. Tjomlid har tidligere jobbet i skianlegg og som daglig leder av Feed Skiarena. Nå jobber han fulltid for parets felles gründerprosjekt med elektriske safaribiler.

– Ideen om elektriske safaribiler ble født da vi for noen år siden var på løvesafari i Nairobi i Kenya. Da det flokket seg 30-40 dieselbiler rundt løvene fikk jeg vondt i hjertet av situasjonen, og vondt i lungene av eksosen. En kort rulleskitur i Norge i september 2022 der jeg ble «gasset» av 10 passerende bobiler gjorde at jeg bare måtte teste om det kunne gå an å få til bobilturisme på en annen måte, forteller Tjomlid.

– Vi ble enige om å starte med et prosjekt med utleie av elektriske safaribiler til overlandturer. Overlanding er en reiseform der man er selvforsynt med et «overlander-kjøretøy» hvor selve reisen er målet. Drømmen er å etablere elbilsafari også i Afrika, gjerne i tilknytning til solcelleprosjekter eller andre energiprosjekter, fortsetter han.

– For å trekke til oss samarbeidspartnere kunne vi tenke oss en tur med elsafaribil fra Sirdal i Norge til Masai Mara i Kenya der vi har med oss 70 tynne solcellepanel for å være selvforsynt med «drivstoff». Det å skape bærekraftige arbeidsplasser knyttet til safari og turisme i Afrika er det langsiktige målet.

– Noen må gjøre noe. Vi vil gjerne være med å dra i gang en endring med grønnere reiseliv, både nasjonalt og globalt, gjennom Norway Overland, sier Tjomlid.

For 100 år siden kjørte 16 år gamle Aloha jorda rundt med en T-Ford:

Nå prøver Lexie å ta verdens­rekorden med elbil

Forsiktig start

Gründerparet forteller at det ikke fantes noen elbiler med camper-påbygg da de gikk videre med ideen sin.

– Vi fant ut at det var en tyrkiskprodusert camper som kanskje kunne passe på en elektrisk pickup fra Maxus. Vi bestilte den første bilen i oktober 2022. Den var så god å kjøre at vi bestilte to til, sier Tjomlid.

– Det viste seg at Camper Norge på Gol var forhandler av den tyrkiske camperen. I mars 2023 dro vi til Gol for å sjekke om bil og camper passet sammen. Det gjorde de! Det tok imidlertid litt tid før alt var på plass. Vi var derfor litt sent ute til å få utnyttet sesongen i fjor. Da hadde vi to biler ferdig utstyrt i slutten av juni 2023, forklarer Sara Mandel Birkeland.

– Det var en familie fra Danmark som var aller først ute med å leie av oss. Vi lagde reiseplan ut fra de ønskene de hadde. Det var blant annet at de ville til Loen og til Fossdal i Kvinesdal. De hadde nemlig en tante som hadde vært i Kvinesdal og som var så begeistret for Fossdal. Det var ikke lademulighet i Kvinesdal, så vi la inn en ladestopp i Flekkefjord. De fortalte meget begeistret om sine opplevelser derfra da de leverte tilbake bilen. Utbygging av ladestasjoner har blitt veldig bra. Et populært turiststed som Lysefjord mangler fortsatt lademuliget, men med en rekkevidde på om lag 300 km, er det ikke noe problem å planlegge slik at de reisende greit kan komme dit de vil uten å få noen rekkeviddeangst.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– Mange bobiler er for store for norske veier. Vår løsning, med en normal bilbredde og billengde, er ideell for å kunne ta seg frem overalt. Bilen har bakhjulsdrift. Med påbygget på 500 kilo og batterier som ligger plassert lavt blir det gode kjøreegenskaper og svært god fremkommelighet. Lastekapasiteten er også god, så det er ikke noe problem å få med seg kajakk, sykler, SUP-brett eller annet utstyr som vi låner ut til de som ønsker, legger Peter til.

TAKTELT MED SOLCELLER: På toppen av takteltet er det solcellepanel som gir lading til et batteri som sørger for strøm til belysning, kjøleskap og strømuttak for utstyr man bruker i camperen. Foto: Svein Løvland

Stor investering

Sara og Peter legger ikke skjul på at det er en ganske stor investering å starte utleieselskap der bilene koster om lag 600.000 kroner og camper-enhetene om lag 380.000 kroner.

Gamle fallrettigheter knyttet til gården gjør at hjemme-ladingen av bilene skjer med helt gratis strøm.

– Vi fikk med oss Kvinesdal Sparebank. De rådet oss til å starte forsiktig og heller skalere opp etter hvert. Sirdal kommune har bidratt via Sirdalsvekst til å dekke 20 prosent av en camper-enhet og 25.000 kroner til markedsføring. Vi tenker også å søke om støtte fra Listerfondet og Innovasjon Norge. Norads støtte til næringsutvikling, jobbskaping og yrkesopplæring kan også være aktuell å søke på for å realisere målet om etablering i Afrika. Vi ønsker å være en foregangsbedrift i det grønne skiftet, og vi vil gjerne ha med oss flere for å kunne gjøre dette til et enda større prosjekt, avslører Peter.

– Hva med lokale bedrifter som ønsker å tilby leie av «mobile bedriftshytter» til sine ansatte og eventuelt vise at de ønsker å bidra til utviklingssamarbeid i Afrika?

– Vi har nok kanskje vært litt beskjedne til nå, men om lokale bedrifter vil inngå avtale om leie av mobile bedriftshytter, eller være aktivt med som sponsorer av våre langsiktige mål i Afrika, så er det bare å ta kontakt, fastslår Sara.

FEMSETER: Maxus T90 elekrisk pickup er en femseter med ett tonn nyttelast. Foto: Svein Løvland

Møter kundene

For sommersesongen 2024 er allerede utleiekalenderen for den ene av elsafaribilene fylt helt opp i to måneder.

– Mange har vært tidlig ute med bestilling. Til nå har vi bestillinger fra Slovakia, Italia, Sveits, USA og Oslo i tillegg til forespørsler fra Dubai, Tyrkia og Israel. En reportasje på CNN-Travel i fjor var bra for å markedsføre oss. Ellers skjer markedsføringen mye på sosiale medier. Vi bruker engelsk siden utenlandske turister er hovedmålgruppen, opplyser Sara.

– Vi tilbyr gjerne å møte de som leier for å overlevere reisetips til safariopplevelsen, fortelle om bilen og forklare hvordan utstyret i camperen fungerer. Litt info om ladestasjoner, allemannsretten og hvor det går an å fricampe tar vi også med. Vi møter opp på flyplassen, eller ved danskeferjen slik at de slipper noen ekstra transport før de kan sette seg i bilen og starte ferien. De som leier kan også velge hvor de vil avslutte turen. Det krever litt logistikk å bringe og hente bilene, men det er viktig å lage gode pakkeløsninger for dem som skal leie.

FIRE SENGEPLASSER: I tillegg til dobbeltsengen innenfor kjøkken, bad og sittegruppe, er det en luke opp til takteltet der det også er soveplass til to. Foto: Svein Løvland

Innholdsrik hytte på hjul

Camperen er helstøpt sammen med isolasjon og har et lite bad, sittegruppe, kjøkkenbenk, kjøleskap og dobbeltseng.

Det er også et par sengeplasser i takteltet som er tilgjengelig både innenfra via en «loftsluke», eller utenfra via stige.

– Det er også en liten dieselvarmer, men den har vel knapt vært i bruk. Camperen er så godt isolert at etter litt bruk av gasskokeplaten til matlaging, så er det sjelden det trengs noe ekstra varme, forklarer Peter.

– Jeg er imponert over hvor mye utstyr som følger med i camperen. Det er blant annet ekstra batteri med solcellepanel til lys, kjøleskap og strømuttak. Det er også utedusj, utendørsbelysning, tanker for ferskvann og gråvann, gassflaske, markise, ja til og med øks og spade. Det er som en boenhet med komfort som et hotellrom. Takket være plasseringen på bilen kan «hotellrommet» plasseres ute i den flotteste naturen Norge har å by på.

KJØKKEN: Kjøkkenbenk med skap over, kokebluss og kjøkkenvask med vann utgjør kjøkkenet i camperen. Foto: Svein Løvland

– Vi har også inkludert ting som sengetøy, håndklær, bestikk og utemøbler. De som leier skal ikke behøve å ta med seg noe annet enn jakke, sko og klesskift. Vi ønsker at de som kommer skal kunne reise med minst mulig bagasje, samtidig som de kan komme langt ut i naturen uten å være tilkoblet noe, forteller Sara.

– Vi jobber også med å få på plass «opplevelseskasser» som forhåndsbestilles og ligger klar i bilene. Det er bokser med fiskeutstyr, SUP-utstyr eller kajakk-utstyr som aktive turister ønsker å ha med seg. Vi kan også tilby kajakk tilhenger med opptil tre kajakker som kan hektes på, og vi har bestilt et hundebur til bruk i baksetet på bilen for de som har med seg hund. Bilen er registrert for fem. Camperen har soveplass til fire, eller fem dersom det er et barn som er så lite at det kan sove sammen med foreldrene.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også