Det meste tyder på at Mercedes-Benz overlater lite til tilfeldighetene før lanseringen av den helelektriske EQC-modellen.

NYHETSKOMMENTAR: I går gikk den norske importøren Bertel O. Steen ut med litt mer informasjon om hvordan det ligger an med utviklingen av den helelektriske SUV-en. Den nye elbilmodellen vil i første rekke konkurrere med Tesla Model X, Audi e-tron quattro og Jaguar I-Pace. Senere vil en modell som BMW iX3 også ha et ord med i laget.

De ferskeste offisielle bildene av den maskerte modellen er tatt i vårblomstrende testomgivelser i tyske Schwarzwald.

Over 2.000 kommende norske kunder har til sammen sendt mer enn 40 millioner kroner i depositum for elbilen til den Stuttgart-baserte produsenten. Rettere sagt: 20.019 kroner fra hver, og tallet spiller naturligvis på lanseringen neste år.

EQC-modellen i konseptversjon er allerede vist en rekke ganger på internasjonale bilutstillinger. Til høsten får den sin verdenspremiere, men det er ikke sagt klart hvor denne vil finne sted.

Et naturlig tips kan være Paris Motor Show som finner sted i begynnelsen av oktober. Samme sted debuterte også konseptversjonen i 2016.

Omfattende tester på flere kontinenter

Mercedes-Benz opplyser at modellen utsettes for tøffe forhold i den siste fasen fram mot produksjonsklar modell.

Det betyr kulde ned til 35 minusgrader i Nord-Sverige og brennhet sommervarme i Spania (visstnok opp til 50 grader). Særlig viktig er dette med tanke på batteriets prestasjoner og levetid, og vi må kunne forutsette at EQC i 2019 får det beste av aktiv varming og kjøling av batteripakken.

På dette området er det Tesla som er ubestridt best på det norske markedet i dag. Mulighet til å forvarme batteriet vinterstid mens bilen er tilkoblet nettet, samt kupeen, er en viktig faktor for å opprettholde rekkevidde vinterstid

Om sommeren kan systemet «snus» til å kjøle, i tillegg til kraftige vifter. Det er avgjørende for å holde temperaturen i batteripakken nede, slik at hurtiglading kan foregå med samme (eller tilsvarende) hastighet som under optimale temperaturforhold.

200 prototyper er testet

Samtidig testes selvsagt alle andre komponenter som er avgjørende for bilens prestasjoner. I en pressemelding påpeker importøren at dette omhandler

«alt fra validering av konstruksjonsevnen til kollisjonsegenskaper, aerodynamikk, styrefølelse og ikke minst forbruk og rekkevidde»

En drøy tredjedel av testene foregår ved hjelp av datasimulering, men resten er det bokstavelig talt ingen vei utenom. Derfor har Mercedes-Benz bygd 200 prototyper/preproduksjonsmodeller for å finne ut mest mulig under ulike forhold gjennom de fire siste årene.

EQC har derfor tilbrakt mye tid på veien for å kvalitetssikre holdbarheten på komponenter som drivlinje og fjæring. Vi har dessuten all grunn til å tro at EQC-ingeniørene har viet mye tid til det nevnte i forrige avsnitt, nemlig optimale forhold for batteripakken.

Testingen har forøvrig funnet sted i Tyskland, Finland, Sverige, Spania, Italia, Dubai, Sør-Afrika, USA og Kina. Men den største testen kommer selvsagt neste år, når EQC inntar verdens best utviklede elbilmarked.

PS. Vi vil se nærmere på spesifikke tekniske detaljer om EQC etterhvert som vi blir gjort kjent med dem.