Hyundai Kona Electric og Jaguar i-PACE i produksjonsklare versjoner er elektriske headlinere på bilutstillingen i Genève, mens kamuflerte prototyper av Audi e-tron quattro suser rundt i messebyen.

NYHETSKOMMENTAR: I år har vi valgt ikke å ta turen til en av Europas viktigste bilutstillinger, som nettopp har åpnet dørene for de to pressedagene.

At vi ikke er der betyr imidlertid ikke at innslaget av elektriske nyheter er nedslående. En viktigere årsak til vårt fravær er at vi blant annet har gjennomført vår aller største sammenligningstest gjennom tidene.

De siste ukene har også brakt lanseringer av produksjonsklare Jaguar i-PACE (se tekniske detaljer under) og Hyundai Kona Electric, to helt nye modeller med god rekkevidde som mange tusen nordmenn enten har betalt depositum for, skrevet seg på liste for eller ønsker seg.

Begge skinner på utstillingen i Genève, mens Audi altså tar til gatene.

Generelt handler veldig mye om elektriske SUV-er (eller såkalte crossovere) i ulike størrelser. Og det beste er at flere av dem er helt konkrete.

Ved siden av i-PACE er utvilsomt produksjonsmodellen av den kompakte SUV-en Hyundai Kona mest spennende, en svært lovende elbil som bør passe mange lommebøker og behov.

Audi tar kamuflasje et steg videre

Kona kommer med to forskjellige batteripakker: Enten 39,2 eller 64 kWh. Dette strategiske valget kan – og bør – fort bli en slager hos flere elbilprodusenter. Ikke minst er det interessant at Kona skal kunne hurtiglade med 100 kW DC (ifølge informasjonen som er gitt så langt).

Det er viktig når batteripakkene får mer kapasitet, og nå monteres det også hurtigladere som støtter dette.

Det var også ventet at Audi ville gi oppdatert teknisk informasjon om sin helelektriske e-tron quattro. Så langt sier informasjonen at batteripakken på 95 kWh kan hurtiglades med effekter inntil 150 kW (DC)

Når Jaguar nå har bekreftet tilhengerfeste – akkurat som vi i Norsk elbilforening har gitt råd om – er det rimelig å tro at Audi finner tiden moden til å bekrefte det samme. Da nærmer det seg en håndfull elbiler med dette praktiske tilvalget, og vi forventer at rekken blir stadig lengre i årene som kommer.

Inntil det er klart for lansering fortsetter imidlertid Audi med kamuflering av modellen. I stedet for å vise fram e-tron quattro på Audis store messeområde, skal prototyper heller suse rundt i Genevès gater som del av et større PR-stunt.

Audi AG

Audi har dessuten tidligere varslet lansering av e-tron Sportback neste år.

Det springende punktet for alle som har elbiler på gang: At de faktisk makter å få ned leveringstidene. For en måned siden gjorde vi en analyse av forventningene til elbilåret 2018. For at 53.000-prognosen skal slå til, er det avgjørende at ventetidene ikke blir lange.

Det har forøvrig gått rykter om at Renault Zoe ville bli oppgradert med mulighet for DC-hurtiglading (CCS) innen Genève-utstillingen. Så langt er det bekreftet at den får sterkere motor (R110).

De ikke like produksjonsklare

Nissan har tatt med seg IMx-konseptet, som skal gi en indikasjon på hvordan deres 2020-tolkning av elektrisk SUV/crossover blir, til Genève.

Når det gjelder tilhengerfeste har Nissans folk tidligere sagt at en produksjonsklar utgave skal kunne trekke 1.500 kilo.

Blant outsiderne finner vi Ssangyong e-SIV (bildet over), en SUV i kompaktsegmentet på størrelse med Nissan Qashqai.

Det snakkes om 450 kilometer rekkevidde og lansering «før 2020», mens Mitsubishi viser fram sin elektriske konseptmodell e-EVOLUTION.

En annen er Volkswagens I.D. Vizzion (bildet under). Fra hva vi kan se er dette en stor firedørs sedan, med aerodynamikk og formgivning tilsvarende Tesla Model S (I.D. Vizzion skal med sine 5,11 være litt lengre).

VAG

Ved hjelp av batteripakke på 111 kWh (samme størrelse som i konseptet I.D. Buzz) skal få rekkevidde over 600 km, og den skal dessuten være fullstendig selvkjørende (nivå 5). Stilig, men det spørs hvor langt fram i tid produksjonsversjonen faktisk ligger.

Volkswagen varslet på Paris-utstillingen høsten 2016 at første I.D.-modell, som skal få Golf-størrelse utvendig og Passat-størrelse innvendig, kommer i 2020.

Det er også ventet at Mercedes-Benz dukker opp med et nytt EQ-konsept, for ytterligere å peke ut retningen for de kommende årene.

Første elektriske modell blir SUV-en EQ C, som skal komme på markedet neste år og allerede har en lang rekke forhåndsbestillinger i Norge, og EQ A ble dessuten vist fram på Frankfurt-utstillingen i fjor høst.

Oppgraderte ladbare hybrider

I forbindelse med den nye standarden for måling av utslipp, WLTP, som erstatter utgående NEDC, tvinger det seg også fram en rekke oppgraderinger av elektrisk rekkevidde for ladbare hybrider.

En av dem er Mitsubishi Outlander PHEV, som skal få økt batterikapasiteten med 15 prosent. Det tyder på snaut 14 kilowattimer (kWh) i den nye, men ingen håndfaste tall er så langt bekreftet.

En annen er Kia Optima PHEV, men hvor mye oppgradering det er snakk om er ennå ikke kjent.

Volvo viser også første delelektriske modell fra den elektriske datteren Polestar, kalt Polestar 1. Polestar vil ikke levere noen rene elbiler før neste år, men den ladbare sportscoupeen skal sette ny teoretisk rekord for elektrisk rekkevidde, med 150 kilometer.

Med denne rekkevidden er det grunn til å tro at modellen tilfredsstiller dagens WLTP-krav enkelt.

PS. Eneste nye hydrogenbil som vises på utstillingen er Hyundai Nexo (bildet under). Modellen debuterte på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas i januar, og har europeisk premiere. Hyundai hevder at den teoretiske rekkevidden fra forrige modell, ix35, er økt med rundt 200 kilometer. Nexo henter mer kraft fra batteriet enn tidligere (40 vs 24 kW), mens brenselcellen leverer 5 kW mindre (95 vs 100).

Hyundai