Hopp til innhold

Mercedes EQS har fått en facelift allerede: Lenger rekkevidde og mer komfort

GÅR LENGER: Rekkevidden har økt fra tidligere 717 til 799 kilometer på EQS 450 4Matic. Bakhjulstrekkeren, som kun de som må ha MYE rekkevidde kjøper, ruller nå opp mot 822 kilometer.

EQS har ikke mange årene på baken, men får allerede en facelift. Ny grill, liggeseter og hyperscreen som standard er blant høydepunktene.

Mercedes var ekstreme da de først lanserte sin helelektriske plattform. Alle steiner ble snudd. Til og med designen var ekstrem. Vi så konseptene noen år før, men ingen trodde vel egentlig at de skulle bli satt ut i livet.

Nå har det superglatte flaggskipet fått en oppdatering.

KLASSISK FRONT: Blant annet har fronten fått tilbake Mercedes-uttrykket med horisontale linjer som får plata mellom lyktene til å se ut som en grill.

Større batteri og nesten 10 mil lenger rekkevidde

Blant annet har fronten fått tilbake Mercedes-uttrykket med horisontale linjer som får plata mellom lyktene til å se ut som en grill.

Rekkevidden har også økt fra tidligere 717 til 799 kilometer på EQS 450 4Matic. Bakhjulstrekkeren, som kun de som må ha lang rekkevidde kjøper, ruller nå opp mot 822 kilometer.

 Man hadde kanskje håpet at det hadde skjedd ved at man hadde klart å gjøre bilen mer effektiv, men her er det snakk om å øke batterikapasitet fra 108,4 til 118 kWt netto.

Fra Strømmen til Lade med Mercedes Benz EQS 580 4Matic

EQS imponerer stort – men er den helt i mål?

Trekker mer og oppgraderte bremser

Til nå har EQS kun hatt 750 kilo hengervekt.

Det er så lite på en sånn bil at det nesten er flaut å bestille bilen med krok. Nå er den økt til 1.700.

Mercedes har tydeligvis erfart at bremsene nesten aldri blir brukt på grunn av smart regenerering.

For å sikre at de ikke ruster opp eller setter seg, har de fått en vedlikeholdsfunksjon som automatisk legger klossene på skivene fra tid til annen.

Flere andre har hatt samme funksjon i mange år, men først og fremst for å holde bremsene tørre i regnvær.

LUKSUS: Baksetet på høyre side har en fotskammel som gir deg liggeseter dersom du skyver forsetet fremover.

Økt komfort

Mercedes gir deg Maybach-følelsen dersom du velger Rear Comfort Package Plus med såkalte executive-seter.

Baksetet på høyre side har en fotskammel som gir deg liggeseter dersom du skyver forsetet fremover.

Tilleggsutstyret inkluderer også sete-, nakke- og skuldervarme bak, samt pneumatisk justering av setedybden.

KJEMPESKJERMEN ER BLITT STANDARD: Før var den store skjermen bare standard på 580, men med et pristillegg på nærmere 80.000 for de rimeligere modellene. Nå er den inkludert i alle modeller.

Hyperscreen – nå som standard

Før var den store skjermen bare standard på 580, men med et pristillegg på nærmere 80.000 for de rimeligere modellene.

Nå er den inkludert i alle modeller.

Varmepumpe øker klimakomforten og effektiviteten og er nå også standard.

Spillvarmen fra den elektriske enheten og høyvoltsbatteriet kan derfor brukes til å varme opp interiøret, noe som reduserer behovet for strøm til varmeren og derfor øker rekkevidden.

Regenereringsnivået på EQS har økt, og mer regenerering betyr mer energi utvunnet og dermed lengre rekkevidde.

Mercedes-Benz har nå også optimalisert bremsesystemet: Det gir en bedre pedalfølelse takket være en modifisert bremsekraftsylinder.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Mer selvkjørende

EQS er allerede blant de aller, aller beste og behageligste bak rattet når den kjører selv.

Med funksjonen «Automatic Lane Change» (ALC) tilbyr Mercedes-Benz nå også en intelligent videreutvikling av kjøreassistentsystemer i SAE Level 2-serien i Europa.

Automatisk filskifte støttes på motorveier med to separate kjørefelt opptil 140 km/t. I de oppgraderte EQS-modellene er funksjonen installert fra fabrikk.

Dette innebærer at hvis et langsommere kjøretøy kjører foran, kan den kjøre forbi et langsommere kjøretøy helt automatisk. Dette er gammelt nytt for amerikanere og kanadiere.

PS: Mercedes slapp i dag en pressemelding om den nye utgaven av flaggskipet. Der skriver de ikke et kvekk om pris.

Vi vet ikke om vi skal tolke det som et skummelt tegn, men uansett er det neppe noen tvil om at doningen i ansiktsløftet og ny utgave ikke blir veldig billig – for å si det forsiktig.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også