Test av Merdedes-AMG EQE 43 4Matic SUV: Er dette egentlig en AMG?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Er AMG bare blitt en utstyrsversjon, eller er dette fortsatt noe helt eget?
AMG har en vanskelig øvelse når de entrer elbilverdenen. De har alltid stått for bulder og brak, og verstingene har føltes som en flathånd midt i trynet.
Selv de snille AMG-ene (43 og 53) har vært sportslig stramme og automatisk gitt deg smilerynker.
Vi har akkurat levert tilbake folkemodellen 350 4Matic idet vi plukker ut bilen vi nå skal teste. Les mer om opplevelsen av denne i lenka under:
Bare utstyr?
Det er med en viss skepsis jeg nærmer meg AMG 43, med AMG-nøkkelen der logoen allerede er halvveis avslitt etter drøyt 200 mil på kilometertelleren.
Er AMG-følelsen også visket bort sammen med syngende seksere og buldrende åttere?
Vi har riktignok testet noen elektriske AMG-er før, så helt ukjente med konseptet er vi ikke. Sjekk lenkene under:
Good looks
De mest iøynefallende detaljene er panamericana-grillen med de stående rillene og 22-tommerne. Og tyskerne gir virkelig gass for å gi deg AMG-følelsen.
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic SUV – oppsummert
Pluss
- Ekstra AMG-attributter
- Bedre oppsatt understell
- Mye standardutstyr
Minus
- Mangler power
- Mangler inspirerende kjøreglede
- Høy pris
Du legger ikke så godt merke til sorte ruter, ruter, lister og logoer, som du selvfølgelig må betale ekstra for å få.
Dørhåndtaket er den første fysiske kontakten. Jeg har aldri likt dem. De er harde og føles som de skal ryke når som helst.
Dessverre ser det ut til at Mercedes bruker disse på stadig flere modeller, også de fossildrevne.
Interiør og betjening
En rød flamme sveiper over hele interiøret og både Mercedes-stjerna og AMG-logoen projiseres via frontlyktene og rett i garasjeveggen foran deg når du starter.
Alt innhyllet i et dempet knurr, eller brøl gjennom høyttalerne, både inni og utenfor.
Man har egne AMG-funksjoner som batteri- og motortemp, forskjellige bane- og akselerasjonsprogram, samt et helt eget AMG-lydbilde, både inni og utenpå bilen. Til og med når du åpner dører, setter inn eller tar ut ladepluggen.
Inni er ALT annerledes enn i den velutstyrte 350-modellen jeg akkurat har levert.
Rattet er ren kunst i seg selv. Seks eiker, der fire av dem er pepret med knapper. I tillegg har du tre separate, runde programmerbare hjul for enklere tilgang til kjørefunksjoner.
Detaljfinishen er skyhøy. Selvsagt varmes skinnet og det justeres fire veier elektrisk.
Karbonfinishen på midtkonsollen er lekker, men vil du ha den må du også velge hyperscreen. Prislappen blir 95.000 kroner.
Personlig liker jeg vel så godt den mindre skjermen, men begge gir altfor overveldende informasjon og er nesten trafikkfarlige i bruk. Sørg for å personifisere den så mye som mulig før du setter av gårde.
Sittestilling
De 14-veis elektrisk justerbare sportsstolene i microfiber med elektrisk forlengelse av sitteputa, varme, kjøling og kinetisk funksjon (beveger seg litt i ny og ne under kjøreturen) er standard og er faktisk kulere enn skinnstolene som er i testbilen.
Og de er gode å sitte i, men mangler stramming av sidevanger. Litt rart, siden det er dette som er sportsbilen. Men det kan bestilles. Ganske kult med røde belter også.
Personlig irriteres jeg over at rattet må stilles unaturlig høyt for å se alt i displayet. Du må nemlig se blinklyspilene, for tikk-takk-lyden er så lav at jeg har kjørt flere kilometer med blinklyset på.
Alt om bakseter, bagasjerom, last og praktiske løsninger finner du i saken om EQE 350 4Matic lenger opp.
Bak rattet
Luftfjæring er standard. Heldigvis er grunnoppsettet langt strammere enn i 350 4Matic, men jeg er ikke helt fornøyd.
Den klarer ikke helt å flyte over underlaget og tar imot store dumper overraskende brutalt, samtidig som fartsdumper og ujevnheter får en liten ekstra vugg i etterkant.
Det er litt typisk Mercedes, men her burde man lært og kopiert av Porsche, som har så bra understell i Taycan at man nesten må klype seg i armen.
Porsche har klart å få til BÅDE høy komfort på dårlige veier OG stram og presis oppførsel. De leverer også kjøreglede i godt monn.
Sjekk min favoritt blant Taycan-modellene i lenka under.
Styringa byr heller ikke opp til dans. Den er riktignok modifisert i forhold til «folkemodellen» og føles mer responsiv og kvikk, selv om rattutslag fra side til side fortsatt er en runde hver vei.
Apropos det: Med firehjulsstyring snur du nærmest over alt med denne bilen.
Litt mer power
Du har 350 kW (476 hk) og 858 Nm å boltre deg med.
Det var mye før i tiden, men den 1.850 kilo lette Tesla Model 3 Performance har godt over 500. Og denne veier 800 kilo mer!
4,5 sekunder til 100 km/t blir derfor ikke den største opplevelsen, selv akkompagnert av heftig lyd og lyseffekter.
Selv ikke AMG, om de i det hele tatt har hatt noe med bilen å gjøre, klarer å trylle bort 2.650 kilo.
Dette blir dermed ikke bilen du løper til for å finne kjøregleden i. Derimot blir du påminnet om at du har kjøpt noe ekstra. Vi fant hele 31 AMG-logoer i bilen, i tillegg til åpningslogoen på skjermen og på garasjeveggen.
Nå skal det sies at du kan legge på drøyt 200.000 kroner, og få hele 505 kW (687 hk) og brutale 1.000 Nm.
Personlig tror jeg ikke den gir deg noe ekstra kjøreglede ut over raskere akselerasjon.
Rekkevidde
Mercedes oppgir 43 mil WLTP-rekkevidde for akkurat vår testbil med vårt utstyrsnivå.
Det er snaut med mil for hver brukte krone. Sporty design, utstyr og store hjul stjeler rekkevidde.
Allikevel er AMG-en gjerrigere rundt vår testrute enn 350 4Matic uka før. Temperatur og hastighet var den samme, men det var våt asfalt og tidvis duskregn uka før, mens det er tørr asfalt når vi kjører AMG-en.
Forbruket havner på 18,3 kWt per 100 km mot 20,6 for 350.
På motorveitesten opplever vi samme forskjeller. 20,1 for AMG 43, mot 23,3 kWt per 100 km for 350.
Lading
Merkelig nok tar den dyre bilen ikke imot mer enn 170 kW på hurtigladeren.
Den starter nesten oppunder angitt hastighet, men daler raskt ned til nærmere 100 kW og blir liggende der til vi stopper på 90 prosent batterikapasitet.
Økta fra 1-90 prosent batterikapasitet tar 39 minutter.
Hjemme kan du lade med 11 kW standard og kjøpe 22 kW ombordlader om du trenger raskere lading.
Husk da at du høyst sannsynlig også spretter et effektledd eller to på strømregninga di også.
Konklusjon
Valget opp til AMG 43 handler mye om utstyr og følelser.
Prisgapet opp fra 350 4Matic på rundt 300.000 kroner kan man til en viss grad forsvare med mye standardutstyr.
Personlig liker jeg langt bedre oppsettet på understellet i AMG-modellen.
Det føles mer riktig og blir aldri ukomfortabelt, selv ikke i Sport +. Men noen sportsbil er det ikke, for AMG kunne strengt tatt ikke gitt den mindre effekt.
Dessverre føles rekkevidden på 43 mil noe utdatert, særlig når man betaler nærmere 1,5 millioner kroner – for nå kommer det stadig flere biler som tilbyr 60 mil mellom ladingene.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!