Tredje generasjon MINI Countryman er nå bestillingsklar: Dette koster de to elektriske variantene
De første bilene kommer til Norge i mai, men kan bestilles fra i dag.
«I sin tredje generasjon og som den største modellen i den nye MINI-familien, er helt nye MINI Countryman en markant krabat», melder importør BMW Group Norge i dag.
Det er snakk om to varianter av den lett forvokste Minien som snart kommer i nye versjoner, den ene en firehjulstrekker.
410 lapper for forhjulstrekkeren
Den billigste, MINI Countryman E, får en startpris på 410.600 kroner pluss frakt- og leveringskostnader.
Den byr på en elektrisk motor på forakselen med 150 kW/204 hk effekt og et dreiemoment på 250 Nm.
Akselerasjonen fra 0–100 km/t gjøres unna på 8,6 sekunder og toppfarten nås ved 170 km/t.
Rekkevidden her strekker seg opp til 462 km etter WLTP-normen. Utstyrt med tilhengerfeste, kan denne dra 750 kg.
Og 460 for trekk på alle fire
Den firehjulsdrevne MINI Countryman SE ALL4 er naturligvis noe dyrere.
Denne utgaven har en startpris på 460.600 kroner pluss frakt og levering.
Firehjulstrekkeren har en samlet effekt på 230 kW/313 hk, med et kombinert dreiemoment på totalt 494 Nm fra de to motorene.
Øvelsen 0–100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder, mens toppfarten nås ved 180 km/t.
Rekkevidden for denne firehjulsdrevne varianten er opptil 433 km etter samme WLTP-målestokken, og tilhengerkapasiteten her er på solide 1200 kilo.
Mulighet for superrask hjemmelading
Begge modellene har en netto batterikapasitet på 64,6 kWt.
Batteriet kan lades med inntil 22 kW via AC-lading, altså går det unna dersom du mulighet for å hjemmelade på denne hastigheten, eller du lader med type-2-kabelen på en ladestolpe som gir såpass effekt.
Hurtiglading kan gjøres med opptil 130 kW effekt.
Det betyr at i underkant av 30 minutters lading på en hurtigladestasjon er nok til å lade batteriet fra 10 til 80 prosent under gunstige temperaturer og varmt batteri.
Vokser stadig
Sammenlignet med forrige generasjon, har høyden vokst med nesten 6 centimeter, til 1.613 mm, mens lengden har vokst med hele 13 cm, til 4.429 mm.
Bagasjeromsvolumet øker fra 460 til 1450 liter når bakseteryggene felles ned.
De nye utgavene byr dessuten på en rekke andre førerassistansesystemer man ikke har hatt mulighet for i de forrige generasjonene.
Begge modellene leveres med flere utstyrsnivåer og en rekke utstyrspakker som inneholder ulike designelementer og individuelt utstyr.
De første bilene kommer til Norge i mai, men allerede til helgen kan nye MINI Countryman oppleves på eCarExpo-utstillingen på Nova Spektrum i Lillestrøm.
Der, altså på Mini-standen, finner man også den nye og elektriske MINI Cooper.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!