Prøvekjørt Renault 5 E-Tech Electric: Moderne retro på sitt beste
Renault kaster seg på retrobølgen og vekker et ikon fra 1972 til live igjen. Vi har prøvekjørt den nye sjarmklumpen, Renault 5, og den skuffer ikke.
Når kineserne nærmest daglig spyr ut nye biler som er så like at de lett forveksles med hverandre, er det ikke rart at etablerte bilprodusenter gjenoppliver ikoner for å skille seg ut.
Fiat, Mini, Ford – det er ikke få elbilprodusenter som har hentet inspirasjon fra fortiden. Det er nesten ironisk at for å gjøre en moderne elbil attraktiv, må design-DNA fra fossilbil-dagene hentes fram.
Dette applauderer vi i Elbilforeningen. For hvis det er én ting moderne elbiler mangler, er det karakter – noe Renault 5 har i bøttevis.
Oppsummert: Pluss og minus
Pluss
- Kult design
- Gode kjøreegenskaper
- Batteribank på hjul (såkalt V2L og V2G)
Minus
- Trang baki
- Lader sakte
- Rotete betjeningsspak-oppsett bak rattet
Kompakt
Den nye Renault 5 er en moderne tolkning av originalen fra 1972. Med en lengde på 3,92 meter har den naturligvis vokst en del fra forgjengeren, som målte 3,5 meter. Størrelsesmessig er den litt kortere enn Renault Zoe, og plasserer seg mellom Mini Cooper Electric og Peugeot e-208.
Renault 5 deler den samme Ampere (AmpR) Small-plattformen som de kommende modellene Renault 4, Twingo og Nissan Micra.
Med en akselavstand på 2,54 meter sier det seg selv at den innvendige plassen er begrenset. Sjåføren bør helst ikke være mye høyere enn 175 cm før de som sitter i baksetet begynner å få det trangt.
Plassen til føttene under forsetet er også begrenset, og passer best for dem med skostørrelse under 40 – helst iført tøfler.
Bagasjerommet er heller ikke dimensjonert for langturer. De 326 literne holder til en ukeshandel, en hund, eller en barnevogn – men bare én av gangen.
Det finnes ingen såkalt frunk (bagasjerom foran), kun en skjult lagringsplass under bagasjeromsgulvet med plass til ladekabel, punkteringssett og V2L-adapter (for å bruke bilen som batteribank). Vi savner smarte lagringsplasser slik Skoda har i den kommende Elroq.
En nødløsning kan være å bruke tilhenger, da Renault 5 er godkjent for inntil 500 kilo tilhengervekt.
For de fleste vil Renault 5 fremstå som en bybil eller en bil nummer to for kortere turer – og til det formålet er den helt ypperlig.
Batteri og rekkevidde
Renault 5 kommer med to batteripakker: 40 og 52 kilowattimer, med en rekkevidde på henholdsvis 312 og 410 kilometer.
Det er sannsynlig at den sistnevnte varianten blir mest aktuell for Norge, spesielt hvis du ønsker en brukbar rekkevidde om vinteren. Med en maksimal ladeeffekt på 100 kilowatt er det lite fristende med mange ladestopp.
Forvarming av batteriet skjer kun ved å legge til et ladestopp i navigasjonen, helst en time i forveien. Manuell forvarming er ikke tilgjengelig.
En bonus er at Renault 5 har mulighet for strømuttak og kan tilbakeføre strøm til strømnettet, kjent som V2L (Vehicle to Load) og V2G (Vehicle to Grid) – en slags batteribank på hjul.
Retro-mote
Den nye Renault 5 er fylt med retro-inspirerte designelementer som henviser til originalen.
Karosseriet er umiskjennelig likt originalen – denne gangen med en mye barskere utforming som minner om rallybilen Renault 5 Turbo fra 1980. Baklykt-huset blant annet er designet for å speile det ikoniske bakpartiet fra originalen.
På panseret finner vi et R5-lyspanel plassert der luftinntaket var for 52 år siden. Denne gangen viser panelet ladestatus med lysstriper.
Innvendig har taktrekket det samme 3D-rutemønsteret som 1972-utgaven. Setene og trekket på dashbordet på passasjersiden minner også om dem som satt i Turboen. Bonuspoeng for at stoffet lages av 100 prosent resirkulerte plastflasker.
Som om Renault 5 ikke hadde nok karakter fra før, tilbyr den 104 tilleggsmuligheter for å kunne personalisere bilen – 33 av disse er såkalte «Iconic»-tillegg som henviser til fortiden.
Det er mulig å tilpasse bilen med alt fra en baguette-kurv til fargen på girspak-dekselet, som er utformet som etuiet til en Chanel leppestift. Kjekt når man skal matche dagens antrekk.
Renault planlegger å videreføre fransk mote-inspirerte stylingpakker som følger dagens «haute couture».
Her ligger alt til rette for at du skal kunne skille deg ut i trafikken – spesielt hvis du velger Pop-grønn eller Pop-gul fra de fem tilgjengelige lakkfargene.
Kjøreegenskaper
Originalen, som mange kompaktbiler fra 80-tallet, var en gøyal liten tass å kjøre – mye takket være en lav vekt på litt over 800 kilo.
Når 150 hestekrefter skal skyve på 1.454 kilo, sier det seg selv at dette ikke er noen lommerakett. Helt greit, men du må nok vente på Alpine 290-utgaven som kommer senere for mer dynamisk kjøreopplevelse.
Elektronisk styring føles litt nummen. Med 2,6 omdreininger fra venstre til høyre og en svingradius på 10,3 meter, er ikke responsen kvass som i en Mini, men fortsatt kvikk.
Balansen er, som med mange elbiler, nøytral og forutsigbar. Til tross for forhjulstrekk kan man være ganske hardhendt bak rattet uten å oppleve understyring eller momentstyring.
Understellet er tydelig satt opp med komfort i fokus, og gjør en god jobb med å jevne ut by-asfaltens vedlikeholdsetterslep, selv om det slår litt for mye over fartshumper etter vår smak.
Under press på landeveien henger Renault 5 godt med i svingene, selv om den krenger noe. Den er gøyal og inspirerer, men er et stykke unna en sportsbil.
Det mest imponerende er stabiliteten i motorveihastigheter. Her føles Renault 5 som en storbil, med støydemping i en klasse over hva man forventer.
Rotete spakbetjening
Det eneste stedet i Renault 5 som ikke følger retro-tråden, er førermiljøet. Her ligner det mer på en hyllevare fra Scenic eller Megane enn noe fra Renaults retro-avdeling. Skuffende – spesielt når vi sammenligner med hva Mini har fått til med Cooper Electric.
Men verst er den franske frikasséen av spaker bak rattet – hele fire stykker å famle med i blinde mens man kjører. Pussig nok mangler girspaken park-stilling – noe vi aldri klarte å vende oss til.
Den er heller ikke glad i å bli vippet kjapt mellom revers og drive. Da registrerer ikke bilen endringen og du kan oppleve å rygge når du skal kjøre forover og omvendt.
Den 10-tommers store infotainment-skjermen er gledelig vinklet mot sjåføren, og inkluderer Google-basert navigasjon og ChatGPT 2-stemmestyring som går under navnet Reno. Apple CarPlay og Android Auto er også tilgjengelig.
Vi digger også at Renault har beholdt en rekke analoge knapper for hurtigstyring av klimaanlegget.
Konklusjon
På den korte prøvekjøringen av Renault 5 traff bilen uten tvil midt i hjertet vårt. Mest fordi den tilbyr karakter og noe unikt i et marked der altfor mange kjører trygt og følger hverandres standard design-oppskrift.
Muligheten for nesten uendelig personalisering gjør at Renault 5 skiller seg ut i trafikkbildet og gir eieren en ekstra personlig tilnærming.
Den kjøres som en storbil og er gøyal på veien selv om den på ingen måte er en sportsbil.
Tradisjonelt har ikke kompaktbiler solgt stort i Norge, og Renault 5 har ganske begrenset med plass inni. Det gjenstår å se om prisene blir gode nok til å friste folk til å bli kjent med denne franske sjarmklumpen.
Inntil videre surfer franskmennene trygt videre på retrobølgen.
Hverken prisene eller bestilling av Renault 5 er klar før februar 2025, med de første bilene levert ut til kundene april-mai 2025.