Ekstraordinær levering til Ford i Norge:
«Momsskip» med 1100 elbiler lagt til kai i Drammen

I DRAMMEN NÅ: Over 1100 nye elbiler fra Ford har nå ankommet med «momsskipet» i bakgrunnen.

Elbilrushet før nyttår og eventuell momsøkning har gitt oss et aldri så lite nyord: «Momsskip».

At ordet vil på sikt vil havne i ordbøkene, er heller tvilsomt, men det er nå litt artig likevel.

Bakgrunnen er selvsagt at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett foreslår å senke innslagspunktet for momsen fra 500 000 til 300 000 fra nyttår, og dernest å innføre full moms på elbiler fra 2027.

Foreslår store elbilmoms-endringer i statsbudsjettet:

Slik kan ny elbilmoms påvirke deg som skal kjøpe bil

Det betyr at en vanlig familiebil over natten vil kunne få en avgiftsøkning på opptil 50 000 kroner.

Ford: – En bedre løsning enn momskompensasjon

Mens flere andre bilimportører har kommet på banen med beslektede varianter av momsgaranti for å friste kunder som kanskje ikke vil rekke å få sin nye bil utlevert før nyttår, har Ford fått omdirigert et helt skip lastet med bilmerkets elbiler.

Først ut med momsgaranti var Xpeng, siden har flere andre bilmerker og importører fulgt etter.

Bilmerket Xpeng frir til potensielle kunder med moms-angst:

Gir prisgaranti på modeller som ikke kan leveres i 2025

Det er Ford selv som, først internt – og i dag i en pressemelding – omtaler det som «momsskipet».

Og Fords skip, det er lastet med de nye modellene Ford Explorer og Capri, men også Mustang Mach-E, Puma og E-Transit Custom har fått plass.

– Vi har snudd oss raskt rundt og sikret god tilgang på elbiler med levering i år. Kunder som kjenner sin besøkelsestid har svært gode muligheter til å få ny bil registrert før nyttår – det er i de fleste tilfeller en klart bedre løsning enn momskompensasjon. Med den interessen vi opplever nå, lønner det seg absolutt ikke å vente, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Harald A. Møller AS følger i Xpengs fotspor:

Nå tilbyr også Norges største bilimportør momsgaranti

Hevder å kunne levere til alle, med visse begrensninger

Ford-direktøren har utvilsomt en agenda her, men han har kanskje også et poeng.

For mens importør Møller gjør det klart at momsgarantien ikke kan kombineres med andre kampanjetilbud, frister Ford med at man kan få «i pose og sekk»:

– Per nå er vi i stand til å levere bil til alle som ønsker å kjøpe en ny elektrisk Ford med registrering i år. Vi har i tillegg veldig gode kampanjer på alle disse modellene, slik at kundene nå har mulighet til å få i pose og sekk – både ny bil registrert i år med dagens avgifter, samt veldig sterke kampanjetilbud. Dette vil i de langt fleste tilfellene være en bedre deal for kundene enn en momsgaranti ved levering i 2026, hevder Berg.

Bli medlem i dag!

Dette skal gjelde for alle Fords elektriske personbiler. Farge- og utstyrsvalg kan imidlertid begynne å bli noe begrenset, påpekes det fra Ford-hold.

Det siste er for øvrig en skjebne de deler med flere, viste vår rundspørring nylig:

Vi har spurt alle bilimportørene:

De fleste kan levere elbiler før nyttår, men kanskje ikke i fargen du ønsker deg

Fått hjelp fra USA og Europa

Ifølge Berg har den helt spesielle leveringssituasjonen som følge av de foreslåtte momsendringene bekreftet Norges betydning for Ford både i Europa og USA.

– Vi har hele Ford-organisasjonen globalt i ryggen, og har god tro på at vi kan registrere elbil til alle våre kunder som ønsker det før nyttår. Samtidig håper vi at regjeringen snur – setter innslagspunktet for elbilmoms til 400 000 kroner, og venter til minimum 1. april. Det vil gjøre overgangen til moms på elbil langt enklere og ryddigere for både kundene og oss som bransje, sier Berg.

Her er han for øvrig helt på linje med både Elbilforeningen, resten av bilbransjen og påfallende nok, MDG-lederen. En slik enighet er ikke akkurat hverdagskost:

MDG-lederen i NRKs «Debatten»:

– Greit å fase inn moms, men ikke i det tempoet regjeringen vil

Ford har sågar sluppet en liten filmsnutt med «momsskipet». Vi tar den med her, ikke fordi vi skal være greie med bilmerket, men fordi vi har en liten svakhet for store skip og kaianlegg:

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Les også