Hopp til innhold

Europas største LFP-batterifabrikk åpnet i Arendal: Morrow starter snart produksjonen – ber om milliardlån fra staten

STOR SATSING FRA ET LITE LAG: Fabrikkansatte fylte scenen da statsminister Jonas Gahr Støre klippet snoren og offisielt åpnet den nye batterifabrikken. Morrow Batteries har rekruttert høykompetent arbeidskraft fra til sammen 29 nasjoner for å sparke i gang satsingen. Alle foto: Unni Berge

Det var optimisme og håp da batteriprodusenten Morrow feiret åpningen av fabrikken i Arendal fredag. Men mye gjenstår før man vet om det norske batterieventyret vil lykkes …

Morrow satser på såkalte LPF-batterier, som består av litium, jern og fosfat. De brukes i noen elbiler – men er ikke minst aktuelle for større maskiner og til stasjonær energilagring.

Selskapet Morrow Batteries ble etablert for fire år siden og første byggestein for fabrikken ble lagt ned i 2022.

Nå starter testproduksjon, og mot slutten av året starter produksjonen for å levere til kunder i markedet.

Satsingen består også av et teknologisenter lokalisert i Grimstad, nær universitetet i Agder.

Viktig debatt under Arendalsuka 2024:

– Nå haster det å legge planen for utrulling av grønne nyttekjøretøy

Vanskelig å lykkes, høy risiko

Fabrikken i Arendal blir den største LPF-fabrikken i Europa.

Veien til å lykkes, er likevel vanskelig. Morrow-satsingen må raskt bygges opp slik at de klarer å konkurrere i et batterimarked sterkt dominert av Kina.

– Batteriproduksjon er komplisert. Det er både kunst og vitenskap, sa fabrikksjef Andreas Meyer fra scenen under åpningen.

Han la vekt på at presisjon i produksjonen er avgjørende for å lykkes. Satsingen krever dessuten mye kapital for å komme på beina.

I budsjettforhandlingene på Stortinget i fjor fikk SV gjennomslag for en statlig ordning som tilbyr høyrisikolån til grønne prosjekter. Denne fikk en ramme på til sammen fem milliarder kroner.

Dagens Næringsliv skriver at Morrow har søkt om et lån på hele 1,5 milliarder kroner fra denne ordningen. Det må til for at batteriprodusenten skal ha nok likviditet over nyttår.

– Jeg ønsker ikke å dramatisere dette for mye. Men det er en realitet at det vil være viktig for oss at dette lånet kommer på plass, sa Morrow-sjef Lars Christian Bacher til DN.

GLADE, MEN SPENTE: Toppsjef Lars Christian Bacher i Morrow Batteries (til venstre), statsminister Jonas Gahr Støre, ordfører i Arendal Robert Cornels Nordli og fabrikksjef Andreas Maier håper batterifabrikken skal lykkes i en hard global konkurranse.

Tung norsk satsing med europeisk partnerskap

Satsingen har bred politisk støtte og til stede var både LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid. Det var også statsminister Jonas Gahr Støre, Høyre-leder Erna Solberg og EUs ambassadør til Norge, Nicholas de la Grandville.

– Dette er en milepæl ikke bare for Norge, men også for EU, sa sistnevnte.

EU-ambassadøren la vekt på at fabrikker som dette er hjørnesteiner i EUs grønne giv (Green deal), og pekte på at Norge og EU har inngått et strategisk partnerskap rundt både batteriproduksjon og tilgangen til råmaterialer knyttet til produksjonen.

At satsingen er internasjonal ble også tydelig da representanter for investoren Siemens entret scenen.

Største eier er likevel Å Energi, med 50 prosent. Kraftselskapet er igjen eid av Statkraft og en rekke kommuner i Buskerud og Agder.

På eiersiden finner man også Nysnø, som er det norske statlige investeringsselskapet, og det er statlige SIVA, som eier selve fabrikkbygningen.

Teknisk Ukeblad har kartlagt at et dansk investeringsfond, ABB og Noah AS er andre private investorer.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– Fantastisk

– Vi har lenge etterspurt satsing på batterifabrikker i Norge og synes det er helt fantastisk at Morrow nå åpner fabrikken, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Hun håper batterisatsingen som nå er i gang, vil lykkes.

STØTTESPILLER: Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu var med å feire åpningen av batterifabrikken, og var for anledningen kledt i Morrow-gult.

Elbilforeningen har helt siden 2017 jobbet for at at elbilsatsingen i Norge også skal bli en satsing på batteriproduksjon.

En viktig grunn til dette er at batterier produsert i Norge vil få lavt karbonavtrykk siden kraftproduksjonen i Norge er fornybar.

– Nå må norske myndigheter kjenne sin besøkelsestid og fortsette å støtte norsk batterisatsing, sier Bu.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også