Slik blir nye VW Transporter: Nå blir den elektrisk
Den blir et nytt kjærkomment tilskudd blant elektriske varebiler.
Institusjonen Volkswagen Transporter kommer nå i sin sjuende versjon siden første modell, ikonet som fikk tilnavnet Split-window, som kom allerede i 1950. Sjekk pressemeldingen her.
Ford + VW = Sant
For første gang er det ikke Volkswagen selv som produserer Transporter. Du skal ikke se veldig nøye etter for å se at dette er en Ford Transit Custom med Volkswagenifisert front, hekk og interiør.
De er langt fra de eneste som går måttet gå til skrittet å samarbeide med andre om varebil. Stellantis bygger i prinsipp tre varebilstørrelser under seks forskjellige bilmerker. Mercedes og Nissan samarbeider også med Renault på varebil, for å nevne noen.
Ford og Volkswagen har allerede et etablert samarbeid. Ford Capri og Explorer benytter Volkswagens MEB-plattform og Pickupene Ford Ranger og Volkswagen Amarok er i bunn og grunn samme bil.
Transporter blir et viktig supplement til ID.Buzz som havner i halvt-tonn-klassen. Sjuende generasjon Transporter blir tilgjengelig som elektrisk, plug-in og diesel. Skal du ha 4Motion firehjulsdrift, må du velge sistnevnte.
Du vil fortsatt få en versjon med seter som fortsatt vil hete Caravelle og vil kunne fås med tilvalg som panoramatak, nøkkelfri adgang, tre soners klimaanlegg og lydsystem med 14 høyttalere.
Målgruppen er limousine-firmaer og taxier.
Ønsker du personbilfølelsen, har Volkswagen en helt egen bil som heter Multivan. Den får ikke med elektrisk drivlinje.
Større
Standard lengde er 5,05 meter lang, 14,6 mm mer enn den utgående modellen. Bredden har økt med 1,28 cm, noe som gjør det enklere å last to Europaller. Varerommet er på 5,8 kubikk og du kan laste 1,33 tonn.
En lenger versjon vil også være tilgjengelig med høyt tak og to seterader for de markeder det passer for.
Transporter kan trekke henter opptil 2,8 tonn, mot 2,5 for dagens modell.
Sparsom rekkevidde
El-versjonen har et batteri på 64 kWt og en elmotor med tre effekter. Volkswagen har ikke oppgitt rekkevidde, men Ford har opplyst mellom 262-336 kilometer rekkevidde.
Trenger du lenger rekkevidde, men ikke fullt så mye last, blir fortsatt ID.Buzz et godt alternativ, særlig nå som den snart er tilgjengelig med både firehjulsdrift og batteri på 86 kWt.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.