Hopp til innhold

Slik blir nye VW Transporter: Nå blir den elektrisk

USKARPT: Vi vet ikke om grunnen til det uskarpe bildet skyldes skam over at det er Ford som har bygget bilen, men i grove trekk er det front og framskjermer som er nytt. Alle foto: Volkswagen.

Den blir et nytt kjærkomment tilskudd blant elektriske varebiler.

Institusjonen Volkswagen Transporter kommer nå i sin sjuende versjon siden første modell, ikonet som fikk tilnavnet Split-window, som kom allerede i 1950. Sjekk pressemeldingen her.

Ford + VW = Sant

For første gang er det ikke Volkswagen selv som produserer Transporter. Du skal ikke se veldig nøye etter for å se at dette er en Ford Transit Custom med Volkswagenifisert front, hekk og interiør.

Nå kan Ford E-Transit Custom bestilles:

Kommer til sommeren – får solid hengervekt

De er langt fra de eneste som går måttet gå til skrittet å samarbeide med andre om varebil. Stellantis bygger i prinsipp tre varebilstørrelser under seks forskjellige bilmerker. Mercedes og Nissan samarbeider også med Renault på varebil, for å nevne noen.

Avduket og bestillingsklar – Ford Capri:

En legende er gjenfødt

Ford og Volkswagen har allerede et etablert samarbeid. Ford Capri og Explorer benytter Volkswagens MEB-plattform og Pickupene Ford Ranger og Volkswagen Amarok er i bunn og grunn samme bil.

FORD: Med godvilje kan man finne Volkswagen-elementer her. Bilen vil fås med både sidehengslede dører og topphenglset bakluke. Lang versjon med lavt og høyt tak blir også tilgjengelig.

Transporter blir et viktig supplement til ID.Buzz som havner i halvt-tonn-klassen. Sjuende generasjon Transporter blir tilgjengelig som elektrisk, plug-in og diesel. Skal du ha 4Motion firehjulsdrift, må du velge sistnevnte.

Test av Volkswagen ID. Buzz Cargo:

Slik funker Buzzen med full last

Du vil fortsatt få en versjon med seter som fortsatt vil hete Caravelle og vil kunne fås med tilvalg som panoramatak, nøkkelfri adgang, tre soners klimaanlegg og lydsystem med 14 høyttalere.

Målgruppen er limousine-firmaer og taxier.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Ønsker du personbilfølelsen, har Volkswagen en helt egen bil som heter Multivan. Den får ikke med elektrisk drivlinje.

Større

Standard lengde er 5,05 meter lang, 14,6 mm mer enn den utgående modellen. Bredden har økt med 1,28 cm, noe som gjør det enklere å last to Europaller. Varerommet er på 5,8 kubikk og du kan laste 1,33 tonn.

HELT LIKT: Interiøret blir helt likt som Ford. Vi får håpe de holder seg til samme operativsystem også, for Volkswagen har ikke lykkes med å koble sammen sin elektronikk med Ford i Amarok, til stor frustrasjon for eierne.

En lenger versjon vil også være tilgjengelig med høyt tak og to seterader for de markeder det passer for.

Transporter kan trekke henter opptil 2,8 tonn, mot 2,5 for dagens modell.

Sparsom rekkevidde

El-versjonen har et batteri på 64 kWt og en elmotor med tre effekter. Volkswagen har ikke oppgitt rekkevidde, men Ford har opplyst mellom 262-336 kilometer rekkevidde.

Trenger du lenger rekkevidde, men ikke fullt så mye last, blir fortsatt ID.Buzz et godt alternativ, særlig nå som den snart er tilgjengelig med både firehjulsdrift og batteri på 86 kWt.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også