Suzuki E-Vitara: Nå blir Vitara elektrisk
Suzuki får endelig en elbil å selge, midt i det segmentet de vanligvis selger godt.
Suzuki er mest kjent for å gi billig firehjulsdrift til folket. I Norge har de nesten utelukkende solgt de firehjulsdrevne versjonene, og blitt kjent for det.
Men de er en av få bilmerker som ikke har en eneste elbil i sortimentet. Til gjengjeld befinner de seg på tredjeplass, bak Toyota og Skoda på lista over mest solgte fossilbiler.
I år har de solgt 939 biler, en oppgang fra 815 i fjor.
E-Vitara
Men nå kommer de endelig med elbil. Vi har sett den før. Den ble vist som konsept på Tokyo Motor Show i april i fjor. Da het den E-VX.
Selv om grunnlinjene er de samme, er det allikevel ingenting som er likt når produkjsonsmodellen nå endelig vises.
Vitara er et viktig navn i Norge. Den ble lansert i Norge i 1988 som en solid rammebygget rimelig offroader, kjent for å være solid og god i terrenget.
Modellene de siste åra har vært mer tradisjonelle, men like fullt populære. Rundt 25.000 eksemplarer er blitt solgt i Norge.
Nye E-Vitara ble lansert i Milano på mandag og er en kompakt SUV med målene 4,28, 1,8 og 1,64 meter. Her kan du lese pressemeldingen.
På to eller fire
Du kan velge mellom to litium-jern-fosfat-batterier. Det minste er på 49 kWt og er kun tilgjengelig i kombinasjon med forhjulsdrift.
Det større batteriet på 61 kWt gir deg valget mellom forhjulsdrift og Allgrip-e firehjulsdrift med noe de kaller e-Axle, som i korte trekk skal gi optimal kraftoverføring og en egen Trail-modus som skal optimere kraftleveransen mellom hjulene.
Ny plattform
Bilen skal være bygget på den nyutviklede elektriske plattformen HEARTECT-e. Den skal være lett og romslig, og gi økt komfort og maksimert batterikapasitet.
Vi annonserte i forrige uke at Toyota og Suzuki skulle samarbeide om en elbil, og når man ser Vitara bakfra, er den som snytt ut av nesa på konseptet Urban. Men målene kan stemme godt med en kommende kompakt SUV fra den kanten, gjerne med navnet bZ4X.
Plattformen er faktisk ikke blytung, sett med elbil-øyne. Forhjulstrekkeren med det minste batteriet veier moderate 1.702 kilo, mens vekta går opp 58 kilo med det store batteriet. Firehjulstrekkeren veier fra 1.860 kilo.
Ingen kraftpakke
Modellen med det minste batteriet får en effekt på 106 kW (142 hk) og 189 Nm.
Forhjulstrekkeren med det store batteriet får en effekt på 128 kW (172 hk) og 189 Nm.
Firehjulstrekkeren får en effekt på 135 kW (180 hk) og 300 Nm. Det er verdt å merke seg at motoren på bakakselen er på moderate 48 kW (64 hk), men totalt dreiemoment blir allikevel 300 Nm.
E-Vitara blir ganske tradisjonell inni, med en todelt skjerm og vriknott som girvelger – en typisk Toyota-feature, som også ble arvet av Subaru Solterra, som i bunn og grunn er en Toyota bZ4X.
Suzuki har allerede et samarbeid med Toyota med modellen Across, som i bunn og grunn er en Toyota RAV4.
Ifølge RSA sine nettsider, kommer E-Vitara i salg neste år.