Kommunens klimanettsted om Oslopakke 3-vedtaket: Utroper elektriske vare- og lastebiler til «vinnerne»
Den nylig inngåtte Oslopakke 3-avtalen viser en tydelig retning for Oslo, ifølge klimadirektør Heidi Sørensen: – Byen skal være en foregangsby for utslippsfri næringstransport.
Oslo kommune og Akershus fylkeskommune ble nylig enige om den såkalte Oslopakke 3.
Avtalen bestemmer takster for bompenger i årene som kommer. Politikerne ble enige om å forlenge Oslopakke 3-avtalen til og med 2045. Avtalen prioriterer og finansierer samferdselsprosjekter i hovedstadsområdet.
Forhandlingspartene ble blant annet om at bomtakstene skal stige på en måte som elbilister kommer bedre ut av enn noen på forhånd fryktet:
– Politikerne har valgt å gå får en krone-for-krone økning i tråd med Elbilforeningens anbefalinger. Det betyr at bensin- og elbiltakster øker likt i kronebeløp i årene fremover. Da vil det fremdeles lønne seg å velge elbil fremfor fossilbil i årene fremover, konkluderte Per Maltun – leder i Oslo og Akershus elbilforening – i artikkelen over.
Dette fordi elbiltaksten i dag er på bare 50 prosent av fossilbiltaksten.
Skal være en foregangsby for utslippsfri næringstransport
Men den nye avtalen inneholder også flere tiltak som vil gjøre det mer attraktivt for aktører i vare- og nyttetransporten å omstille kjøretøyparken sin. Akkurat det fremheves i en artikkel på Klimaoslo.no, som er kommunens nettsted for klimaspørsmål.
Her utropes elektriske vare- og lastebiler som «vinnerne» av Oslopakke 3-enigheten.
– Den nye avtalen i Oslopakke 3 viser en tydelig retning for Oslo; byen skal være en foregangsby for utslippsfri næringstransport, sier Heidi Sørensen – direktør i Klimaetaten i Oslo kommune – i artikkelen.
Hun viser til at tunge kjøretøy som går på biogass, hydrogen eller strøm, samt elektriske varebiler kjører gratis i bomringen frem til 2030.
– Det gir forutsigbarhet og er viktig for de som går foran og investerer i grønne løsninger, sier klimadirektøren.
Elbilforeningen: Viktig og riktig at elektriske varebiler og lastebil passerer gratis
Også i Elbilforeningen man fornøyd med at politikerne har prioritert å gi fordeler til de elektriske lastebilene og varebilene.
– At elektriske varebiler og lastebiler får passere gratis fram til 2030, er veldig bra, uttalte generalsekretær Christina Bu da avtalen var en realitet.
Oslo kommunes klimastrategi har mål om at alle varebiler skal være nullutslipp i 2030. Og også alle tunge kjøretøy være nullutslipp eller biogass samme år.
Bompenger er et av de viktigste virkemidlene for å nå dette målet, og det er nok en viktig grunn til at den nye avtalen har fått på plass fritak i bomringen for elektriske varebiler og lastebiler frem til 2030. Det samme gjelder lastebiler på biogass.
Dette blir viktig for at flere transportaktører skal omstille kjøretøyparken sin.
– I dialog med aktørene, har de fortalt oss at det trengs forutsigbarhet om fritak frem i tid. Særlig for varebilene, der det ikke har vært et forutsigbarhetsvedtak i bomringen tidligere. Nå er dette på plass i Oslo. Dermed blir det mer forutsigbart å investere i elvarebiler og nullutslipp- og biogasslastebiler, sier Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten.
– Nå håper vi at staten følger etter og sikrer elvarebilene fritak nasjonalt, på samme måte som el-lastebilene, fortsetter klimarådgiveren.
Derfor mener hun at også Nasjonal transportplan må prioritere omstilling av varebilene. Det kan skje gjennom å sikre bompengefritak til 2030 for elvarebiler, slik det er foreslått for tunge kjøretøy.
Økte takster for fossile vare- og lastebiler
I tillegg til å fungere som et virkemiddel for å få flere nye nullutslippskjøretøy, kan bompenger også bidra til å fase ut fossile kjøretøy raskere.
Et annet punkt i den nye Oslopakke 3-avtalen er at takstene for fossile vare- og lastebiler vil øke frem mot 2030.
Særlig for tunge fossile kjøretøy vil miljødifferansen øke betydelig fremover, som du kan se her:
Etaten mener at dette vil gjøre at levetidkostnadene for nullutslippslastebiler kommer bedre ut sammenlignet med diesel, til tross for høyere investeringskostnader.
Klimaetaten har fått gjennomført virkemiddelanalyser for både varebiler og lastebiler.
Her blir bompenger pekt på som et svært viktig virkemiddel for omstilling av næringstransporten i Oslo. De som kjører mye i Oslo vil nå få et endre bedre insentiv for å skifte ut eller kjøre mindre med sine fossile kjøretøy.
– Dette vil være viktig for å nå Oslos klimamål om at alle varebiler i Oslo skal være utslippsfrie, og at tunge kjøretøy være utslippsfrie eller på biogass i 2030. Det vil også være viktig for statens mål for nybilsalg om at det fra 2030 kun skal selges nullutslippsvarebiler og nullutslipp- og biogasslastebiler, sier Lunder i Klimaetaten i Oslo.
Oslo kommune gir støtte til ladere
På Oslo kommunes nettside klimatilskudd.no finner du ulike tilskuddsordninger til både sakteladere og hurtigladere for elvarebil, lastebiler og busser.
I tillegg støtter Enova kjøp av tunge nullutslippskjøretøy og bedriftslading.
- Lading av elvarebil
- Hurtiglader for elektriske varebiler
- Lading av lastebil og buss
- Offentlig tilgjengelige hurtigladere for tunge kjøretøy
- Enova: Tunge nullutslippskjøretøy
- Enova: Bedriftslading for tunge kjøretøy