Nok en milepæl rundet: Nå er hver femte personbil i Norge en elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nå har det akkurat skjedd: Tjue prosent av den norske personbilparken er helelektrisk.
Syns du det er mye? Ja, det har gått raskt de siste årene.
Eller, trodde du tallet var mye høyere?
Da er det antakelig fordi elbilnyheter for tiden handler om at elbilene dominerer nybilsalget – og da er det lett å tro at vi har kommet lenger enn vi har med tanke på den totale norske bilparken.
Norge ligger langt foran
Det er ikke lenge siden Norge feiret ti prosent elbilandel av alle registrerte personbiler.
Det skjedde i mars 2020. Det tok i underkant av tre år å gå fra 10 til 20 prosent.
Utviklingen fra 0 til 10 prosent gikk langt tregere. Den utviklingen tok nærmere 10 år.
– Det er et fascinerende eventyr vi er med på her i Norge, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
– Snøballen har rullet raskere og raskere, og flere og flere flotte elektriske bilmodeller ruller ut på norske veier.
Nå er generalsekretæren i Elbilforeningen spent på hvor lang tid det tar før 30 prosent av bilparken er elektrisk:
– Målet som Stortinget har vedtatt, er et utslippsfritt nybilsalg i 2025, og fortsetter vi å bare selge elbiler, så gå det fort oppover med elbilandelen på veiene også.
– Men vi må ikke glemme det viktigste opp i alt dette: Overgangen fra forurensende biler til elbiler er avgjørende for å kutte klimagassutslippene fra veitrafikken, fortsetter Bu.
Elbilforeningen anslår at det vil ta i underkant av to år før vi når 30 prosent elbiler i bilbestanden.
Fortsatt store regionale forskjeller
Elbil var lenge et storbyfenomen, og med langvarig høyt elbilsalg har byer som Bergen og Oslo oppnådd en stor andel elbiler på veien.
I Oslo er andelen på 33,2 prosent, og det gamle fylket Hordaland har oppnådd 29,3 prosent.
– Den nye trenden de siste årene er den gode utviklingen i distriktsfylkene, noe som skyldes at de nye elbilene har blitt bedre, fått lenger rekkevidde og at ladenettverket har blitt utvidet.
Derfor ligger nå elbilandelen i nybilsalget på over femti prosent i alle fylker.
Likevel minner Christina Bu om at den positive trenden blant nye biler bruker tid på å forplante seg i bestanden:
– På tross av at én av to nye biler i Finnmark nå er elbiler, utgjør elbiler bare 4,7 prosent av den totale bilparken der.
Nye elbilavgifter, bortfall av miljørabatter og dyrtid kan bremse utviklingen
Statsbudsjettet med tanke på elbil i 2023 ble ingen lystig lesning for elbilvenner:
Alle elbiler blir dyrere, og det blir mindre lønnsomt å skaffe seg en elbil som firmabil.
Nå mener Elbilforeningens generalsekretær det blir spennende å følge utviklingen videre.
– Det er høyst forståelig om flere velger å kjøre dieselbilen sin litt lenger enn planlagt – både på grunn av prisstigning, høye renter og innføring av avgifter på elbil. Likevel håper og tror jeg de fleste skjønner at det er elbil som gjelder om man skal skifte bil, sier Bu.
– For husk dette: Hver gang en fossilbil erstattes med en elbil, kutter man om lag to tonn CO2-utslipp i året.
Kilde, bestandstall: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Slik er elbil-bildet i Norge nå:
Fylkesoversikt | Andel elbiler i bilbestanden |
Akershus | 26,9 % |
Aust-Agder | 13,5 % |
Buskerud | 17,4 % |
Finnmark | 4,7 % |
Hedmark | 10,4 % |
Hordaland | 29,3 % |
Møre og Romsdal | 14,6 % |
Nordland | 11,1 % |
Oppland | 9,6 % |
Oslo | 33,2 % |
Rogaland | 21,9 % |
Sogn og Fjordane | 10,7 % |
Svalbard | 5,0 % |
Telemark | 16,4 % |
Troms | 10,1 % |
Trøndelag | 18,7 % |
Vest-Agder | 20,3 % |
Vestfold | 18,3 % |
Østfold | 19,3 % |
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!