Hopp til innhold

Enova vil få oss over på elektriske tohjulinger: Nå får du kontantstøtte om du kjøper elmoped eller -MC

ELEKTRISK-ØKONOMISK STØTTE: Nå kan du få Enova-støtte dersom du skaffer deg motorisert elektrisk tohjuling. Foto: Shutterstock/Enova

3500 kroner i støtte hvis du kjøper elmoped, 15.000 for lett elmotorsykkel. Og 25.000 hvis du satser tungt.

Mens elbiler utgjorde 64,5 prosent av nybilsalget i Norge i 2021, er salget av elektriske motorsykler og mopeder fortsatt beskjedent – og det trengs flere modeller på markedet.

Det krever også teknologiutvikling, og dette, samt å øke tilgjengeligheten i markedet, er en del av bakteppet for at statsforetaket Enova nå trår til med et nytt støttetilbud for privatpersoner.

Og det man kan få Enova-støtte til denne gangen, er altså elektrisk drevne tohjulinger uten pedaler. Altså elektriske mopeder, samt lette og tunge elmotorsykler.

Nye elektriske MC-er: Råskinn på to hjul

– Må bli enklere å ta smarte klimavalg

Merk at det bare er nye tohjulinger som involvert i støtteordningen. Kjøper du brukt kan du ikke søke om støtte.

– Det må bli enklere å ta smarte klimavalg. De største utslippene vi har som privatpersoner kommer fra transport, og skal vi nå klimamålene må dette endres. Enova ønsker med denne støtteordningen å få flere til å velge et elektrisk alternativ, sier Anna Theodora Barnwell, markedssjef i Enova, i en pressemelding.

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) har også noe på hjertet:

– Regjeringen vil kutte utslipp gjennom å elektrifisere transportsektoren. Vi er allerede et foregangsland når det gjelder elbiler, og vi bygger nå ladeinfrastruktur over hele landet. Dette nye støttetilbudet fra Enova skal gjøre det enklere også for dem som ønsker å kjøpe moped eller motorsykkel å velge et utslippsfritt alternativ, sier Eide.

Oppfølger til LiveWire snart ute:

Ny elektrisk motorsykkel fra Harley-Davidson

Ønsker ikke å øke totalsalget av motoriserte tohjulinger

Enova er et av statens virkemidler for at Norge skal nå klimamålene for 2050. Det gjøres gjennom å støtte dem som går foran i teknologiutviklingen og som velger løsninger som ennå ikke har fått skikkelig fotfeste i markedet.

Og det fotfestet trengs i MC-markedet. Dette hjertesukket skrev vi her på elbil.no for godt over flere år siden, og hovedlinjene vi beskrev her, gjelder dessverre fortsatt, selv om snøballen definitivt har begynt å rulle:

Hvor blir det av den elektriske MC-våren?

– Enovas mål er ikke å øke det totale salget av moped og motorsykkel, men at de kjøretøyene som selges framover i størst mulig grad skal være elektriske, sier Barnwell.

Ordningen er tidsavgrenset og vil vurderes løpende ut fra markedsstatus og andre rammebetingelser.

– Det er viktig at også moped- og motorsykkelmarkedet elektrifiseres. Vi trenger rammevilkår som gjør at elektrisitet vinner fram på bekostning av bensin og diesel, sier Hulda Tronstad, seniorrådgiver for elektrisk mobilitet i Norsk elbilforening.

Hun fortsetter:

– Så må myndighetene huske at kortvarige støtteordninger kan ha det uheldige ved seg at man kan få en av-og-på effekt i markedet. Derfor forventer vi at myndighetene nå sikrer varige rammevilkår som gjør at de utslippsfrie alternativene vinner stadig nye andeler i dette markedet, også etter denne tidsavgrensede støtteordningen.

Fortsatt en vei å gå

Av nysalg på moped og motorsykkel har moped størst utslippsfri markedsandel med 34 prosent i 2021

For lett og tung motorsykkel er markedsandelen kun fire prosent.

– Begrenset utvalg av produkter i markedet, høy merkostnad og begrenset rekkevidde er i dag årsakene til at folk ikke velger elektriske motorsykler og mopeder, sier Barnwell i Enova.

Følger etter Harley-Davidson:

Triumph klar med prototype av sin første elektriske MC

Vil utvikle nye holdninger

I tillegg til teknologiutvikling ønsker Enova med sitt nye støttetilbud å skape en økt bevissthet i samfunnet om at all energibruk og transport skal snart være utslippsfri.

– Elektriske mopeder er særlig interessant i et 2050-perspektiv. Ungdom er den største kjøpergruppen for slike kjøretøy. Hvis man blir eier av et utslippsfritt kjøretøy, så kan det være med å påvirke både holdninger og valg resten av livet, sier Barnwell, som anbefaler alle å sjekke ut Enovas nettsider for flere smarte klimavalg.

Merk at du først må kjøpe den elektriske tohjulingen, så kan du søke om støtte, som du så får tilbakebetalt.

Da logger du deg inn på Enovas registreringsportal ved hjelp av Bank-ID (Se lenke i faktaboksen under.)

Da vil Enova se at det er en el-MC eller moped som er registrert på ditt personnummer, og du vil få tilbakebetalt beløpet du kvalifiserer for, avhengig av hvor stor tohjuling du har kjøpt.

Fakta

  • Du får 15.000 kroner i støtte til lett elmotorsykkel og 25.000 kroner til tung elmotorsykkel.
  • Både nye og etablerte leverandører har et økende antall elmotorsykkel-modeller for ulike bruksområder. Salget av elmotorsykkel er i dag ikke særlig stort i Norge, men forventes å stige når teknologiutviklingen gjør produktutvalget større.
  • Du får 3.500 kroner i støtte når du skaffer deg en elmoped.
  • Elmopeden er et utslippsvennlig alternativ for deg som ikke har behov for et kjøretøy med lang rekkevidde. Både nye og etablerte leverandører har nå elmopedmodeller med mindre og relativt sett rimelige batteripakker.
  • Aldersgrensen for å kjøre elmoped er 16 år og du må ha eget førerkort. Ungdommer under 18 år som skal kjøpe et kjøretøy må få foresatte eller verge til å signere en fullmakt på vegne av seg. Foresatte eller verge må gi en dokumentasjon på at ungdommen har tillatelse til å kjøpe kjøretøyet.
  • Kjøretøyet må være førstegangsregistrert i kjøretøysregisteret. Det vil si at du ikke kan få støtte til kjøp av et brukt kjøretøy. Du må være registrert som eier av kjøretøyet i kjøretøysregisteret for å få utbetalt støtte.
  • Du må søke via Enovas registreringsportal. For å logge deg på og få utbetalt støtte kreves innlogging via ID-porten.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!