Hopp til innhold

Står stadig sterkere i kampen for utslippsfri biltransport: Nå har Elbilforeningen 120.000 medlemmer

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilforeningens ansatte og tillitsvalgte jubler til fotografen på Ladsmøtet i Bergen våren 2022.
JUBEL: Elbilforeningen opplever stadig mye medlemsrekorder. Bildet er tatt på foreningens landsmøte i mai. Alle foto: Jamieson Pothecary /elbil.no

– Tusen takk til alle våre medlemmer i hele Norges land, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

– Det er ingen tvil om at kraften vi får fra medlemmene våre påvirker norsk elbilpolitikk og kutter utslipp på norske veier, slår Bu fast.

Det er ikke mange år siden ekstremt få kjøpte elbil, mens så langt i år har 78 prosent av nybilkjøperne valgt en helelektrisk bil.

Landsdekkende

Med over 120.000 medlemmer fordelt på 14 lokallag er Elbilforeningen representert i alle landets fylker.  

Det er lenge siden foreningen bare var en liten gjeng teknologioptimister og håpefulle nerder med et ønske om å gjøre noe som monnet for å kutte klimagassutslippene på veiene i Norge.

– Og større skal vi bli! Medlemmene gir oss muskler i vårt politiske arbeid, men også bedre muligheter til å utvikle gode tjenester og medlemsfordeler som gjør hverdagen med elbil enklere, sier Bu.

JUBLER: Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening er strålende fornøyd over nok en medlemsrekord.

Ladeklubben er en av de nye medlemsfordelene i 2022. Den kan du lese mer om under:

Hånd holder Elbilforeningenens ladebrikke mot en ladestolpe.

Slik aktiverer du den blå ladebrikken:

Alt du må vite om Ladeklubben

Og er du av typen som er svak for bildeler, sykkelstativer, takbokser, bilstoler og en skinnende ren bil, får du nå som medlem 25 prosent rabatt hos BilXtra.

Kamp for å nå 2025-målet

Stortinget har bestemt at alle nye biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler, altså i praksis elbiler. Om målet skal nås, må det være enkelt å velge elbil og det må lønne seg, mener Bu.

– Jeg registrerer at enkelte mener at 2025-målet er sikret. Det er en farlig holdning som kan føre til at vi glipper rett før målstreken. Konkurransefordelen for elbilene må opprettholdes, og det jobber vi for sammen med medlemmene våre.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

«Dust» at kortbetaling for lading ikke er mulig

– Å bruke bankkortet som betaling når man lader, skulle vært en selvfølge, mener Christina Bu.

Norske elbilister vet at det er langt fra situasjonen i Norge.

80 prosent av elbilistene svarer at de er enig eller veldig enig i at man bør kunne betale med betalingskort direkte på laderen, viser tall fra Elbilforeningens undersøkelse «Elbilisten 2022».

Kan man det, slipper man også å opprette et kundeforhold til hver enkelt de ulike ladeselskapene.

– Regjeringen kommer med en ladestrategi i løpet av 2022. Klima- og miljøminister Espen Barth Eide har selv sagt at det er «helt dust» at det ikke er mulig å betale for lading med kort, minner Bu om.

Hun er svært spent på den kommende ladestrategien fra regjeringen.

Blank nyhet fra Recharge og Mer under Elbilforeningen-arrangement

To store ladeselskaper tester ut kortbetaling

Selv er Christina Bu optimist.

– Vi kan ikke ta seieren på forhånd, men satser på at Elbilforeningens nitidige mas om kortbetaling gir resultater, sier Bu som selvsagt ønsker alle nye elbilister varmt velkommen som medlemmer i Elbilforeningen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også