1 av 3 har kjørt på glatta med sommerdekk: Nå kommer vinteren – pass på dekkfella

VINTERFØRE: Nå blir det kuldegrader og frost på veiene. Pass på at du er skikkelig skodd for vinteren.

1 av 3 har opplevd farlige situasjoner på glatta med sommerdekk. Med lavere temperaturer bør du skifte til vinterdekk – nå!

I disse dager kryper gradestokken ned mot det blå. Sammen med frosten og muligheter for nedbør, kan vi forvente glatte veier stort sett over hele landet de nærmeste dagene.

Aller kaldest blir det i indre deler av Troms og Finnmark. Her kan temperaturen om natten krype ned mot et tosifret minusgrader.

400.000 bilister med for gamle dekk

I en ny undersøkelse gjennomført av Ipsos de siste ukene for Gjensidige viser det seg at 30 prosent har opplevd farlige situasjoner grunnet glatte veier med sommerdekk.

Samtidig sier 14 prosent eller nærmere 400.000 bileiere at de har vinterdekk som er mer enn 5 år gamle.

– Sommerdekk på vinterføre hører ikke hjemme på norske veier, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Veihjelp uten egenandel – uansett problem

Dobbel bremselengde med slitte dekk

Det samme gjelder biler med gamle og slitte vinterdekk.

Gamle vinterdekk dobler bremselengden, selv med lovlig mønsterdybde.

– I noen tilfeller kan nye og gamle dekk stå om liv eller død, hvis du plutselig må bremse opp. Etter maks fem år bør man absolutt skifte vinterdekkene, sier han.

Tall fra konkurrenten If viser at 6,3 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos If sist vinter, hadde sommerdekk på bilen.

Det er en økning på 1,4 prosentpoeng fra vinteren før. Tallene baserer seg på skadetaksering av over 15 000 If-forsikrede biler vinteren 2020/2021.

ADVARER: – Du kan risikere avkortning av erstatningen hvis du ikke er riktig skodd for vinterføre, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Livsviktig investering

For mange vil nye vinterdekk oppleves som å få helt «ny» bil på glatta – med økt kjøreglede og ikke minst, helt andre kjøreegenskaper.

Ett nytt sett med gode dekk er kanskje noe av det lureste en kan investere i.

– Uten å være riktig skodd for vinterføre, kan du få redusert erstatningen med mange tusen kroner dersom uhellet skulle være ute, sier kommunikasjonssjefen.

– I tillegg kjører de fleste med piggfrie vinterdekk, og det er derfor ingen grunn til å vente, spesielt om en har tenkt seg på fjellet, avslutter Voll.

10 tips til elbilister som skal bytte til vinterhjul selv

Krav og råd om vinterdekk

  • Minste tillatte mønsterdybde er 1,6 mm (for vinterdekk 3 mm). Kravet er at dekket skal ha tillatt mønsterdybde på minst 75 prosent av slitebanen/omkrets.
  • Husk at jo nærmere minstekravet til mønsterdybde du kommer, jo større er faren for vannplaning på våt vei.
  • Gammel bilgummi er vesentlig hardere enn ny, noe som resulterer i dårligere veigrep. Det kan bety at du bør bytte, uavhengig av mønsterdybde, dersom dekket er gammelt.
  • Optimal lagring er i et mørkt og kjølig rom, helst ikke over 20 grader. Hvis det ikke går, bør dekkene i det minste lagres i dekkposer. Stable dekkene, eller heng dem på vegg på egnede kroker.

PS! Om uhellet skulle være ute, er det ekstra gunstig å ha medlemskap i Norsk elbilforening med fri veihjelp fra Viking. Den gjelder uansett hva slags bil du selv kjører eller sitter på med.

● Veihjelp for private kjøretøy uansett problem i Norge og Europa.

● Kr 0,- i egenandel ved assistanse.

● Du får hjelp enten du er sjåfør eller passasjer, om du kjører egen bil eller en annen.

● Gjelder for personbil, varebil, bobil, MC og campingvogn/tilhenger.

● Ekstra god pris på medlemskap og veihjelp for dere som er flere i samme husstand.

Les mer her!

Det lønner seg å være medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp.
Gjør som over 100 000 andre elbilister!