Nio åpner showroom på Karl Johan til høsten

O’ SOLE NIO: Nio satser stort og skal bygge et 1700 kvadratmeter stort showroom i Norges paradegate.

Kinesiske Nio er i full gang med å etablere seg i Norge. Nå har de kapret et av Norges flotteste lokaler.

Det er nettstedet Bilbransje24 som er først ute med nyheten om at Nio har sikret seg hele 1700 kvadratmeter på en av Oslos beste adresser.

I Karl Johans gate 33A, rett ved siden av ærverdige Grand Hotel, skal de etablere et showroom over to etasjer. Her blir det bar og kafè, kontorer og møterom – og selvsagt god plass til å kunne vise fram bilene sine.

– Vi ligger an til å åpne vårt første showroom i Norge i september. Showroomet på Karl Johan i Oslo blir det første og største i landet, og vil danne mal for hvordan Nio skal representeres i Norge, sier den norske Nio-sjefen, Marius Hayler, til Bilbransje24.

Kineserne satser stort

Elbilforeningen har tidligere omtalt at Nio skal satse stort i Norge. I slutten av januar rykket de ut med stillingsannonser hvor de søkte etter minst 15 medarbeidere som skulle jobbe med etablere den forholdsvis ferske bilprodusenten her i Norge.

Kinesiske Nio kommer i godt selskap. Fra før har Polestar etablert seg bare noen få hundre meter unna i Prinsensgate, og samtidig har andre kinesiske biler gjort et stekt inntog i Norge. Xpeng, MG og Maxus ruller ut for fullt, og om ikke lenge kommer både BYD og Hongqi med biler som kan friste nordmenn. Det vil si elektriske SUV’er med god pris og solid rekkevidde.

LES OGSÅ: Disse to vil dominere elbil-markedet framover Hittil har Nio kommet med tre SUV-er, EC6, ES6 og ES8, og nylig lanserte de en stor sedan – ET7. Og Nio legger lista høyt: – Vi skal konkurrere i premiumsegmentet mot godt etablerte elbil-produsenter. Og allerede i andre halvår vil vi kunne lansere bilene på det europeiske markedet, sier visepresident for NIO Europe, Hui Zhang, til Elbilforeningen.
ÅPNER SNART I NORGE: Visepresident for NIO Europe, Hui Zhang.

Batteristasjoner

Bilene er spennende, men det er batteriløsningen som virkelig skiller seg ut. Dette har de kalt BaaS – Battery as a Service – og er et samarbeid mellom Nio og tre andre store selskaper, deriblant batteriprodusenten CATL. I Kina har Nio allerede etablert et par hundre byttestasjoner, som kan bytte inntil 312 batterier hver dag. Og det popper opp stadig nye hver uke. Målet er å bygge 300 slike i året med maks avstand på 20 mil mellom hver.  Selskapet hevder at dagens stasjoner allerede har utført mer enn 1,5 millioner batteribytter.
Ved hjelp av appen kan eierne bestille utskiftning av det tomme batteriet til et som er fulladet på en Nio Swap station.
STRØMFULL PÅ 3 MINUTTER: Med en elbil fra kinesiske Nio, trenger du ikke å lade batteriet. Du kan bytte det i stedet.
LES OGSÅ: MG ZS fra Kina og rett til fjells i vintertest Selve byttet gjøres unna i løpet av tre minutter. Du kjører inn i en hall og en robot skifter batteriet, som sitter under bilen. Så er det bare å kjøre ut igjen med et friskt og fulladet batteri. Dette kan løse problemer med ladekø og ikke minst vil man alltid kunne ha et oppgradert batteri. For etter hvert som teknologien utvikler seg, kan elbilen stadig oppgraderes med lengre rekkevidde. Nio har tidligere uttalt at de skal komme med et batteri som har en kapasitet på hele 150 kWh i løpet av 2022. Dette skal kunne gi en mulig rekkevidde på inntil 100 mil målt etter den kinesiske NEDC-standarden.
NORGES-AKTUELL: Nio ES6 er en kompakt-SUV som kan passe norske elbilister. Prisen i Kina er rundt 500.000 kroner.

Mobil hurtiglader

I Kina tilbyr også Nio at bilen kan hurtiglades der den står. Det skjer ved hjelp av en mobil ladeservice som kommer til deg – enten det er hjemme eller langs veien.  – Vi undersøker også denne muligheten i Europa, sier Zhang.

Batteriabonnement

Det er et eget samarbeidsselskap som står for utleie av batteriene. Det betyr at du kan velge å abonnere på selve kraftkilden. I Kina koster en ES6 rundt 500.000 kroner – med batteri om bord. Men du kan altså velge å kjøpe bilen uten og heller abonnere på det. Da koster bilen rundt 390.000 kroner pluss en månedspris på rundt 1400 kroner for batteriabonnementet. (Gjelder 70 kW-batteri på ES6, EC6 og ES8).
Dette er Nio
  • Nio ble grunnlagt i november 2014 som et globalt elbilselskap og har over 7000 ansatte verden over.
  • De har egne sentre for forskning og utvikling, design og produksjon i Shanghai, Beijing, San Jose, München, London og seks andre lokasjoner.
  • I 2016 presenterte NIO en av de raskeste elektriske bilene i verden. EP9 satte banerekord for et elektrisk kjøretøy på velkjente Nürburgring og tre andre kjente baner. I 2017 avduket NIO sin visjonsbil EVE og kunne samtidig kunngjøre at NIO EP9 satte en ny verdensrekord for et selvkjørende kjøretøy ved Circuit of the Americas.
  • I juni 2018 startet de å levere flaggskipet – SUVen ES8.
  • I mai 2019 rullet de ut den mest aktuelle bilen for Ole og Kari: ES6 – en femseters SUV med god kapasitet.
  • Den har en rekkevidde på 610 km med 100 kWh batteri (målt etter NEDC-metoden). 0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder, den er utstyrt med aktiv luftfjæring (Premier Edition) og har en toppfart på 200 km/t.  Bremsekalipperne kommer fra Brembo og karosseriet er i hel aluminium. I likhet med  Tesla og Byton M-Byte er Nio ES6 utstyrt med «Nio Pilot» – et førerassistansesystem med mange autonome funksjoner.