Hopp til innhold

Nissan LEAF er klar med stor batteripakke

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært mye snakk om Nissan LEAF med enda mer rekkevidde. Nå kan den endelig bestilles, og navnet er langt: LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition.

NYHETSKOMMENTAR: Rent bortsett fra de vesentligste endringene vi er innom her, er den nye LEAF-versjonen med økt rekkevidde i praksis lik dagens (på bildene i denne artikkelen). Landets mest solgte personbil i fjor kommer til Norge i det Nissan kaller to spesialversjoner: 3.ZERO (40 eller 62 kWh) og LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition. Salgsambisjonene virker imidlertid noe mer begrensede enn tallet Nissan oppnådde i Norge i fjor, i og med at sistnevnte – med det store batteriet – i utgangspunktet skal produseres i 5.000 eksemplarer. Nykommeren, som trolig er i Norge før sommeren, får en startpris på 382.900 kroner. Med metallic og vinterdekk havner prislappen nord for 400.000 kroner.

Anslår 115 kilometer økt rekkevidde

For pengene får man en LEAF med langt bedre rekkevidde og maksimalt 100 kW ladefart via CHAdeMO-uttak som tilbyr denne effekten. Per dags dato er det svært få som gjør nettopp det, og mesteparten av utviklingen i hurtigladenettverket skjer på antall CCS-punkt. Den ferske informasjonen sier ingenting om den nye batteripakken har 62 kilowattimer (kWh) netto eller brutto. Førstnevnte tall er det man kan benytte til kjøring, mens sistnevnte er inkludert buffer i topp og bunn – for å beskytte batteripakken og øke levetiden. Men om vi går ut fra at Nissan følger normen fra lanseringen av 2018-modellen, er det inntil videre bruttotallet som gjelder. Dersom det blir samme anslåtte buffer som for 40 kWh-pakken, cirka seks prosent av brutto, vil den utnyttbare kapasiteten til kjøring trolig være rundt 58 kWh. Dette skal, oversatt til kjøring, utløse en WLTP-rekkevidde på 385 kilometer (etter den mer edruelige, amerikanske EPA-standarden er taller 364). Det tilsvarer en økning på 115 kilometer (42 prosent) mot den etablerte 40 kWh-utgaven. Et minus ved nykommeren er at den ikke har fått væskebasert kjøling (og oppvarming) av batteripakken, eller kraftige vifter,  noe som kan gi redusert hurtigladehastighet ved høyere temperaturer. Dersom man først og fremst benytter seg av bilens basisrekkevidde, er dette imidlertid ingen stor utfordring. Nissan opplyser at den nye batteripakken har 25 prosent høyere energitetthet og 55 prosent økt lagringskapasitet. Batteripakken inneholder 288 celler mot 192 i 40 kWh-utgaven. Garantien er forøvrig lik på begge batteristørrelser som tilbys; 160.000 kilometer eller åtte år. Verdt å nevne er naturligvis også at LEAF e+ blir betydelig kvikkere enn dagens versjon. Ytelsen øker til 217 hestekrefter (160 kW), som blant annet betyr at 0-100-tiden senkes fra 7,9 til 7,3 sekunder. PS. Vi vil selvsagt teste den nye versjonen så snart anledningen byr seg, og oppdatere (dessuten i kjøpsveiledning) med mer presis informasjon når den foreligger.