Hopp til innhold

Gjetter du hvilket land som tok førsteplassen? Norge ikke elbil-land nummer én, ifølge ny rapport

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GOD NUMMER TO? Elbillandet Norge havnet på andreplass i den ferske rapporten fra EY.

I dag ble det sluppet en rapport der Norge er nummer to på listen over land som ligger best an til en helt elektrisk bilpark. På førsteplass? Kina. Hvorfor ser du her.

EY, tidligere bedre kjent som det multinasjonale rådgivningsselskapet Ernst & Young, lanserte i dag rapporten, som du kan se nærmere på her.

Den tar for seg hvilke land i verden som er best forberedt på overgangen til en helelektrisk bilpark, målt etter et sett av ulike kriterier.

Og for å ta et sentralt spørsmål med én gang: Sverige kom som nummer tre i denne undersøkelsen, altså etter Norge.

Flere ladeselskaper har skrudd opp prisene:

Du kan spare opptil 100 kroner på én ladeøkt med Ladeklubben

Norge sliter med elbil-tilgangen

– Dette bekrefter det vi allerede vet, at Norge er et av de landene som har kommet lengst i overgangen fra en fossil til en elektrisk bilpark, sier Christian C. Eckhoff i en melding.

Eckhoff er leder av energisektoren i Norden for EY.

Undersøkelsen vurderer 14 nøkkelmarkeder og ser på tre ulike områder som til sammen utgjør en overordnet rangering.

De tre områdene er: tilgang på elbiler, etterspørsel etter elbiler og reguleringer fra myndighetene.

Norge er best i verden på etterspørsel og reguleringer, men henger litt etter på tilgangen til biler, der vi kun er på niende plass.

– Det viser at de grepene norske myndigheter har tatt over flere år har fungert etter hensikten. Insentivene som er satt på plass gjennom reguleringer som blant annet lavere moms og bompenger har drevet den norske etterspørselen etter elektriske biler til værs, sier Eckhoff.

Regjeringens batteristrategi lagt fram:

10 grep for å gjøre Norge til en ledende batterinasjon

Fornybar strøm gjør at Norge er godt rustet

I rapporten vurderes en rekke faktorer og settes sammen for å komme frem til en endelig score.

Denne scoren baserer seg på alt fra nasjonal produksjon av biler og batterier, til tilgangen på ladepunkter.

Norge scorer også høyt fordi elbilene lades på fornybar strøm – hele 99,5 prosent av ladepunktene i Norge får sin energi fra fornybare kilder.

Resultatene bekrefter en rekke andre undersøkelser gjennomført av EY om elbilmarkedet i ulike land, både på tilgjengeligheten av ladeinfrastruktur og på forbrukernes holdning til elbiler.

Ikke særlig uventet er Norge blant de fremste landene på alle felt. EY skriver i pressemeldingen at elbilandelen i nybilsalget var på over 70 prosent i 2021, og at «det er betydelig høyere enn i alle de andre landene som er inkludert i rapporten».

Det siste konklusjonen stemmer nok uansett, men tallet er feil. Elbilandelen i nybilsalget oversteg ikke 70 prosent i fjor, den endte på 64,5 prosent, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Folk nordpå har lavest elbilandel, men mest å tjene på elbil:

– Finnmarkinger sparer mest i landet på å kjøre elbil

Kina vinner på grunn av egen produksjon

Likevel scorer Kina desidert høyest totalt i denne undersøkelsen, i stor grad grunnet høy produksjon av biler og elbilbatterier.

– Norge har ikke satset på produksjon av biler, og det er heller ikke noe vi ser at kommer de neste årene. Batteriproduksjon er derimot noe som satses på flere steder, kommenterer Eckhoff i EY.

At Norge ikke har satset på elbilproduksjon er vel noe mange med litt kjennskap til elbilhistorien vil kverulere på. Å nevne stikkord som Think og Buddy skulle være tilstrekkelig, men hvis poenget er hva som har skjedd i Norge i nyere tid, er utsagnet fra EY-lederen rimelig.

Han utelukker heller ikke at Norge kan innta førsteplassen i fremtidige, tilsvarende undersøkelser:

– Sammen med en forbedring av ladeinfrastrukturen rundt i landet kan batterisatsingen bidra til at Norge, om mulig, klatrer enda høyere på denne listen om et par år, avslutter Eckhoff.

Om undersøkelsen:

  • EY har sett på 14 nøkkelmarkeder basert på tilbud, etterspørsel og regulatoriske faktorer rettet mot elbiler. Indeksen rangerer initiativene, målene og planene til utvalgte markeder for en effektiv overgang mot elbiler.
  • Analysen har som mål å bidra til å forstå og sammenligne driverne og hindrene som gjør ulike markeder klare til en helhetlig overgang til elektriske biler.
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!