Hopp til innhold

Nå kan alle elbusser og -lastebiler lade hos OsloBuss: Åpnet Norges største ladepark for tung­transport

DELER STRØM OG KUNNSKAP: OsloBuss ønsket å dele både strøm og kunnskap. Det fikk de realisert med støtte fra Oslo kommune. Alle foto og video: Jamieson Pothecary/elbil.no

Da Oslo kommune manglet arealer til lading for tungtransport, bestemte OsloBuss seg for å tilby lading på egen tomt. Nå kan 16 tunge kjøretøy komme på ladebesøk samtidig.

Med støtte fra Klimaetaten i Oslo har OsloBuss utvidet ladeanlegget sitt på Haugenstua i Oslo og har nå offisielt åpnet 16 offentlig tilgjengelige ladepunkt.

Bli medlem i dag!

– Vi tror på å dele på både kunnskap og teknologi, så ladeparken er åpen for alle som kjører tunge og lange kjøretøyer, sier daglig leder i OsloBuss, Fredrik Eijerstam.

FORNØYDE: Daglig leder i OsloBuss, Fredrik Eijerstam og direktør i Klimaetaten i Oslo kommune, Heidi Sørensen.

2 megawatt og ladelounge

De 16 ladepunktene har mellom 350 og 400 kW effekt.

Til sammen kan det lades på opptil to megawatt effekt.

OsloBuss staker ut kursen for elektriske turbusser:

– Dette er vår elektriske månelanding

Og mens bilene lader kan sjåførene slappe av på et dertil egnet sted:

– I tilknytning til ladeparken har vi en hyggelig lounge med kaffemaskin, gode sitteplasser og selvfølgelig toaletter. Alt er med andre ord tilrettelagt for yrkessjåfører, forteller Eijerstam.

Knapt med plass i hovedstaden

Oslo kommune har tidligere kartlagt egne arealer for å bygge ut tungtransportlading.

Det viste seg å være vanskelig å finne plass på kommunale områder, og kommunen har derfor gitt støtte til private aktører som kan tilby lading på sine tomter.

Enova avslutter støtte til bedriftsladere, men Oslo kommune trår til:

– Fortsatt stort behov for støtte til tungbil-lading

OsloBuss var altså en en av aktørene som fikk støtte:

– Det kjører stadig flere tunge, elektriske kjøretøy på norske veier, men lademulighetene har vært altfor få. Det har vi i OsloBuss gjort noe med, sier Eijerstam.

SKINNER OM KAPP MED SOLA: Både Volvo Trucks og Vann- og avløpsetaten hadde tatt turen til Haugenstua. Begge med flotte, nye elektriske biler.

Det er direktør i Klimaetaten, Heidi Sørensen, glad for. Klimaetaten har støttet prosjektet med 12 millioner kroner.

– Det er flott at støtteordningen til Oslo kommune har bidratt til et bedre ladetilbud for buss- og lastebilsjåfører. For å nå målet om å bli en utslippsfri by innen 2030, må også tungtransporten gå over til strøm eller biogass. Da trengs gode muligheter for lading, og vi er derfor veldig glade for at dette nye ladeanlegget nå er på plass, sier Sørensen.

STORSTILT ÅPNING: Elbil.no var på plass da OsloBuss åpnet ladestasjonen 21. november 2024.

Klippet dieselslange

Da Sørensen, skulle foreta den offisielle åpningen ble det ingen vanlig snorklipping:

Oslobuss hadde funnet fram en gammel dieselslange som Sørensen klippet over med en avbitertang.

Det var en rekke aktører til stede da OsloBuss åpnet ladestasjonen. En av dem var Lasse Sætre fra Volvo Trucks.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Han minnet de oppmøtte om at det ikke er lenge siden batterielektriske lastebiler ble omtalt som en «alternativ drivlinje».

– Nå deler vi ikke lenger opp i diesel og alternative drivlinjer. Nå snakker vi bare om ulike drivlinjealternativer, sa Sætre.

Les også