OsloBuss staker ut kursen for elektriske turbusser: – Dette er vår elektriske månelanding
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
En ny ladepark skal på sikt lade opptil 30 busser samtidig – og har hjemmelaget solcellestrøm og strømlagring. Og snart kommer vindturbinen …
Turbuss-selskapet Oslobuss og teknologiselskapet Wennstrom Solutions & Service har bygget en avansert ladepark i Oslo for busser og andre store elektriske kjøretøy.
Parken skal på sikt kunne lade opptil 30 busser samtidig, har sin en egen kraftige batteripakke – og store vegger og tak med solceller som leverer ekstra strøm som sparer busselskapet for store energikostnader.
Anlegget skal etter planen dessuten suppleres med en vindturbin i løpet av høsten. I tillegg har selskapet sågar sin egen mobile batteribank på hjul, i form av tilhengeren du ser under.
Først i både Norge og Nord-Europa
OsloBuss er pionerer i turbussbransjen i Norge, og var først ute med den første elektriske turbussen, lenge før noen andre her i landet tok elektrifisering av langdistansebusser alvorlig.
– Vi hadde som mål at vi skulle være det første selskapet i Norge med helelektrisk turbuss, og det klarte vi, med god margin. Vi var faktisk det første i Nord-Europa – og det er vi stolte av, sier Fredrik Eijerstam, daglig leder i OsloBuss.
Nå har selskapet ti elektriske turbusser, og Eijerstam opplever at de virkelig er i gang med sitt grønne skifte.
– Vi har forpliktet oss til å bli et helgrønt skifte i 2023, og det betyr at vi faser ut dieselbussene våre, som erstattes med en kombinasjon av strøm og gass.
Sistnevnte er for å kunne favne alle kundebehov, også de som skal på virkelig lange turer, og der er verken teknologien eller ladeinfrastrukturen langs veiene helt tilstrekkelig foreløpig.
Men sin egen ladeinfrastruktur, som OsloBuss nå har investert tungt i og bygget ved sin egen hovedbase, har selskapet plassert seg aller fremst i den helelektriske lysløypa i turbuss-markedet.
Kjører over 400 elektriske kilometer daglig
Den nye ladeparken ligger på parkeringstomten til OsloBuss på Haugenstua i Oslo.
Parken har per i dag 12 ladere som hver gir 80 kW ladehastighet til selskapets turbusser, men dette bygges nå ut fortløpende.
– Her kan jeg lade turbussen om natta og kjøre godt over 400 kilometer om dagen, sier OsloBuss-sjåfør Egil Nerhovde.
Et eget styringssystem lader opp en svær batteripakke gjennom døgnet og gir hurtiglading til bussene når de parkeres.
Styringssystemet reduserer effektbelastningen på nettet og gir samtidig en forutsigbarhet på forbruk av strøm og dermed lave drivstoffutgifter.
– Vi har et mål om at tre fjerdedeler av alle nye langdistansebusser skal være nullutslippskjøretøyer i 2030. De senere årene har vi sett en god utvikling for utslippsfrie bybusser, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) i en pressemelding fra Enova.
– Prosjektet til OsloBuss og Wennstrøm er spennende og innovativt, og demonstrerer at turbusser også kan drives utslippsfritt. Det reduserer også belastningen i strømnettet, og det er bra både for økonomien i prosjektet og for kraftbehovet for resten av samfunnet, fortsetter klimaministeren.
– Dette er vår månelanding
OsloBuss kjører årlig rundt 1.200.000 passasjerer. Selskapet har i dag altså ti elbusser, men har klare planer for å utvide bussparken.
– Dette er vår månelanding! Vi har et mål om å ha en utslippsfri busspark i løpet 2023 og dette styringssystemet er et viktig skritt på veien, sier Svein Busch Iversen.
Han er styreleder i OsloBuss, og far til daglig leder Fredrik Eijerstam.
– Vi opplever at flere og flere reisende etterspør fossilfri transport, og da er det en fornøyelse å kunne tilby dem nettopp det.
Styrelederen fortsetter:
– De elektriske bussene fra Yutong, som er verdens største bussfabrikk, har innfridd de forventningene vi hadde. Dette er såkalt klasse 3-busser som har teoretiske muligheter for å klare over 500 kilometer uten lading.
– Derfor planlegger vi nå å testkjøre strekningene Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen uten lading underveis.
Busch Iversen roser teknologiselskapet Wennstrom, som har utviklet løsningen:
– Wennstrom har gjort en formidabel innsats, både i planlegging, gjennomføring og ikke minst for daglig drift og vedlikehold.
En helt ny type ladestasjon
Wennstrom har spesialisert seg på å levere produkter og tjenester inn mot energiløsninger for opplading av busser, biler og lastebiler:
– Vi har bygget en helt ny type ladepark med en innovativ fordeling av effektuttak gjennom en større batteribank og strømproduksjon fra solceller på tak og fasade. Dette kombinerer vi med et avansert styringssystem for effektuttak og lademønster, sier prosjektleder Helge Falkendal i Wennstrom.
– Det er flere faktorer vi styrer etter, dette kan seg være tider på døgnet, kjøremønster og samtidighetsfaktoren på antall busser som lader samtidig.
Her har de bygget en helt ny type ladepark, mener Falkendal.
– Vi styrer da fordelingen av energi slik at effekttopper unngås, og effekttariffer holdes lavt. Vi har ikke utvidet inntakssikringen, og ser hvor lenge vi kan unngå å gjøre den investeringen gjennom systemets smarte styring, utdyper han.
Stort fremtidig behov for ladekapasitet
Transportsektoren inklusive bussflåten i Norge skal omstilles. Alle nyregistrerte bybusser skal være utslippsfrie innen 2025, mens tre av fire nye langdistansebusser skal være utslippsfrie innen 2030.
Dette vil kreve et stort fremtidig behov for ladekapasitet.
– Enova skal støtte de som går foran, og det styringssystemet vi ser her vil gi kapasitet i nettet til lading uten store tilleggsinvesteringer. Enova skal støtte opp om systemer som gir fleksibilitet, reduserer behovet for nettinvesteringer og tar ned kostnadene ved elektrifisering, sier seniorrådgiver Monica Berner i Enova.
Enova har gitt tre millioner kroner i støtte til prosjektet.
Også egnet for varebiler og lastebiler
Løsningen vil være egnet for lading av en rekke typer kjøretøy, blant annet varebiler og lastebiler.
Sjåfør Egil Nerhovde i OsloBuss har vanligvis 35-40 passasjerer om bord på et kjøreoppdrag.
– Selv om kjørelengde avhenger av både terreng, temperatur og ikke minst sjåførens kjøremåte, er det helt uproblematisk å kjøre godt over 400 kilometer før bussen må settes til lading igjen. Da har vi gjerne igjen 12-20 prosent batterikapasitet, forteller Nerhovde.
– I tillegg er bussene gode å kjøre og så er de jo mye mer stillegående enn de tradisjonelle dieselbussene, konkluderer bussjåføren.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!