BMW i5 xDrive40 Touring blir rimeligere enn vi fryktet – her er de norske prisene: Endelig kommer «folkeversjonen»
Mange har ønsket seg en mer «fornuftig» priset elektrisk firehjulstrekker fra BMW. Nå kan den bestilles.
Har du hatt lyst på i5 stasjonsvogn har du til nå hatt to valg:
Den ganske prisgunstige bakhjulstrekkeren eDrive40 eller den svindyre og spreke firehjulstrekkeren M60 xDrive.
Kundene er vant til firehjulstrekk, men ikke alle har råd til eller interesse av en bil med prestasjoner i M-divisjonen.
Og nå blir de hørt. Nå kommer den mer «fornuftige» firehjulstrekkeren xDrive40 Touring.
Blir rimeligere enn vi trodde
Det er for så vidt ingen overraskelse. Sedanen finnes allerede som xDrive40, og vi nevnte det allerede da vi så Touring for første gang, sjekk videoen under:
Sammenlignet med BMW i5 eDrive40 er den nye BMW i5 xDrive40 utstyrt med to elmotorer, én på hver aksel, som sammen leverer en maksimal systemeffekt på 394 hk og 590 Nm dreiemoment.
Batteripakken er uendret, med en nettokapasitet på 81,2 kWt, noe som gir en elektrisk rekkevidde på 452–520 kilometer (i henhold til WLTP-målemetoden) og et energiforbruk på 17,9–20,5 kWt/100 km.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.