Hopp til innhold

MG med ny prisutfordrer: Ny billig og kompakt SUV

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NY PRISPRESSER: Dette er trolig arvtakeren til suksessen ZS EV. Prisene blir tilsynelatende de samme også.

Dette er MG sin neste SUV og erstatteren til dagens prispresser og svært populære ZS EV.

De mest observante har sett den før, under navnet MG Mulan, men det endelige navnet blir altså MG4. Den nye SUVen har allerede fått engelske priser og til nettstedet Auto Express sier MG at bilen vil være tilgjengelig fra september i år.

Den blir bygget på MG sin nye plattforam, MSP (Modular Scaleble Platform), og vil danne grunnlaget for fremtidige modeller.

Bilen er 4,29 meter lang, 1,83 bred og skal ha god plass.

DET MAN TRENGER: Bagasjeromsplassen var en viktig suksessfaktor med ZS EV. Det ser bra ut her også, selv om vi ikke vet målene.

Priset som ZS EV

Vi har fått prisene for Norge også. Electric Luxury starter på 308.900 kroner. Den har blant annet varmepumpe og varme i ratt og forseter.

Den seiler opp til å bli en skikkelig billig modell. Da får du motor på 122 kW (167 hk) og et batteri på 51 kWt. Det skal gi WLTP rekkevidde på 350 kilometer.

Du får ikke full assistentpakke, men adaptiv cruise og appstyring av kontrollene i bilen, men bare ryggesensorer.

NYTT SKATEBOARD: Nykommeren vil trekke på bakhjulene, men den nye plattformen som skal huse mange modeller fremover er også laget for både firehjulsdrift og batteribytte ala Nio.

Opp til 435 kilometer

SE Long Range har den lengste rekkevidden med 435 kilometer, takket være et batteri på 64 kWt, som også har en ladehastighet på 135 kW. Dert skal gi en ladetid på 35 minuter fra 10-80 prosent. Prisen starter på 339.000 kroner.

XPENG LOOKALIKE: Den minner ikke rent lite om Xpeng sitt ansiktsløft, iG3.

Trophy – bedre utstyrt og mer kraft

Toppmodellen Trophy koster fra 375.000 kroner i England og er hverken annonsert eller priset i Norge.

Du får skinnseter, elektrisk betjent førerstol, deres mest avanserte førersystem, 360 graders kamera og trådløs lading av telefonen.

Den blir også noe sterkere. Med 148 kW (201 hk) skal den klare 0-100 km/t under 8 sekunder og toppfarten er 160 km/t.

Test av MG ZS EV Luxury Long Range:

Denne elbilen er blant dem som gir mest for pengene

MG4 blir en bakhjulsdrevet bil, men MSP-Plattformen skal også kunne huse firehjulsdrevne modeller. Plattformen er også forberedt for batteribyttesystemer dersom det blir aktuelt og selvsagt oppdatering over lufta.

AUDI-INSPIRTERT: MG4 har fått sin egen trolltunge for plassering av gir, håndbrekk og mobiltelefon. To skjermer står for informasjonen.

Norgespremiere på MG5 Electric:

Er dette verdens første elektriske stasjons­vogn?

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også