Oppgradert Audi e-tron GT: Råskinn med 925 hester
Nå får du oppgraderte utgaver av e-tron GT – i tre varianter. Aldri har Audi levert en bil med mer effekt.
Det lå vel litt i korta at Audi e-tron GT ville få akkurat de samme oppgraderingene som Porsche Taycan annonserte tidligere i år – sistnevnte riktignok en smule sprekere for å holde hierarkiet intakt:
Den viktigste forskjellen fra gamle GT er et nytt og større batteri, mer energieffektiv frontmotor og en mye kraftigere motor bak. Men også understellet er nærmest en revolusjon.
Audi e-tron GT ble lansert i 2021 og i en pressemelding presenterer Audi nå de tre nye G3-variantene av e-tron.
Kjærkommen rekkevidde
En av ulempene med e-tron GT har vært rekkevidden. Nå får den et nytt batteri med høyere energitetthet. Nå lagrer det 105 kWt (97 kWt netto) og klarer å ta imot mer strøm på kort tid.
Ikke bare lader den raskere, hele 320 kW som maks, men det tar imot hele 400 kW i bremseeffekt, mot 290 før.
I tillegg er ladekapasiteten økt til hele 320 kW, noe som muliggjør hurtiglading fra 10 til 80 prosent på 18 minutter.
RS-modellene kommer også for første gang med en egen boost-funksjon som gir 95 hestekrefter (70 kW) mer i effekt i opptil 10 sekunder under kjøring, via en rød knapp på rattet.
Litt barnslig, vil nok noen si om akkurat dette.
Små endringer
De tre nye variantene av e-tron GT får unike designelementer som som skiller dem fra hverandre.
Innstegsmodellen, som nå heter Audi S e-tron GT har har fått ny struktur på grillen sammen med en stripe over grillen med bilens karosserifarge.
RS har en tredimensjonal struktur. Frontfangeren har nå også et L-formet designelement. Bak har den en rød reflektor mellom luftkanalene.
Performance kjennes igjen med valgfritt matt, mørknet karbontak og med muligheten for karbonelementer i kamuflasjedesign.
Innvendig har RS modellene to røde kontrollknapper, blant annet altså boost-funksjonen som gir 95 hester ekstra.
Panoramaglasstaket har fått smartglass som frostes i trinn.
Mer kraft
Alle de tre nye modellene har fått mer effekt og raskere akselerasjon.
S får 679 hk (500 kW), RS 856 hk (630 kW) og RS Performance 925 hk (680 kW), takket være ny styring av motoren foran og helt ny motor bak.
Så nå er alle rimelig kvikke i øvelsen fra stillestående til 100 km/t. Respektive 3,4, 2,8 og brennkvikke 2,5 sekunder.
RS-modellene har en toppfart på 250 km/t, og tilsvarende 245 km/t for S e-tron GT.
Velg bremser
S e-tron GT har et nyutviklet bremsesystem med standard stålskiver og svarte kalipere.
Begge RS-modellene har carbid-belagte bremseskiver som ikke ruster, noe som er tilgjengelig som tilleggsutstyr på S-modellen.
Og er du skikkelig jålete og har altfor mye penger, går du for keramiske skiver.
Lynraske dempere
Akkurat som Porsche har også e-tron GT fått svært rask luftfjæring som spretter opp når du skal sette deg inn i bilen, for å ikke å få vondt i ryggen. Kundene er jo som regel ikke ungfoler.
Avhengig av modell, løftes bilen mellom 55 og 77 mm på tiden det tar å åpne døra.
Men det bedrer også kjøreegenskapene drastisk. Bilen ligger så å si dønn flatt, uansett om du bremser, akselererer eller går beinhardt inn i svingene, noe som gir veldig presise kjøreegenskaper. Nå kan den også bestilles med styring på bakakselen.
Det har også muliggjort å fjerne stabilisatorstag, og dermed gi deg langt bedre komfort på ujevn vei.
Bilen kan kjøpes allerede i løpet av sommeren og startprisen er 1.355.000 kroner for S, 1.605.000 kroner for RS og 1.755.000 kroner for RS e-tron GT performance.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.