Nytt batterisamarbeid: Volvo + Northvolt = sant

GRØNNERE BATTERIER: Framtidas Volvo og Polestar vil bli forsynt med batterier fra de nye fabrikkene til svenske Northvolt.

Volvo Car Group vil samarbeide med det ledende svenske batteriselskapet Northvolt. Målet er å utvikle og produsere mer bærekraftige batterier for de neste Volvo- og Polestar-bilene.

Som et første skritt for 50/50-samarbeidet (joint venture), har Volvo Car Group og Northvolt som mål å etablere et forsknings- og utviklingssenter i Sverige, som skal ha oppstart i 2022. Senteret skal bygge på batteriekspertisen i begge selskapene, og utvikle neste generasjons toppmoderne battericeller og integrasjonsteknologi spesielt for bruk i Volvo- og Polestar-biler, skriver Volvo i en pressemelding.
BATTERIFABRIKK: Northvolts gigaantfabrikk utenfor Skellefteå i Nord-Sverige har ennå ikke startet produksjonen før finansiering til en 50% utvidelse av kapasiteten ligger på bordet. Northvolt, som har som mål å produsere verdens grønneste batteri, vil starte produksjonen senere i år, med kunder som VW, BMW og Scania. Nå har også Volvo/Polestar meldt seg på. Foto: Northvolt

Ny gigafabrikk

Det planlagte joint venture-selskapet vil også etablere en ny gigafabrikk i Europa med en potensiell kapasitet på opptil 50 gigawatt timer (GWh) per år. Produksjonen her har planlagt oppstart i 2026. Som et ledd i planene, vil Volvo Car Group også hente 15 GWh med battericeller per år fra det eksisterende Northvolt-anlegget i Skellefteå i Sverige fra 2024. I tillegg til tidligere kunngjorte avtaler om batteriforsyning, vil et partnerskap med Northvolt sikre de europeiske battericellebehovene som vil drive Volvo Cars’ ambisiøse elektrifiseringsplaner. Volvo Cars har som mål at halvparten av merkets nye biler solgt i 2025 er helelektriske, og innen 2030 vil alle selskapets biler være helelektriske. LES OGSÅ: Volvo og VW får godkjent – Toyota dårligst ut

Skal få ned miljøavtrykket

I dag representerer batteriproduksjonen til Volvo Car Groups’ helelektriske biler en stor del av det totale karbonutslippet til bilen. Ved å samarbeide med Northvolt, en spydspiss innen bærekraftig batteriproduksjon, og ved å produsere batterier i nærheten av produksjonsanleggene i Europa, kan Volvo Car Group redusere miljøavtrykket som tilskrives både batteriproduksjon og produksjonen av de fremtidige bilene. – Vi vil sikre forsyning av mer bærekraftige battericeller av høy kvalitet til vårt helelektriske selskap. Et tett samarbeid med Northvolt vil også gi oss mulighet til å styrke vår egen kompetanse, sier Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Car Group. LES OGSÅ: Stort litium-funn i Tyskland – nok til 400 millioner elbiler

Fabrikk med 3.000 ansatte

Den nye gigafabrikken, som er planlagt drevet av fornybar energi, forventes å ha rundt 3000 ansatte. Plasseringen av det nye anlegget er ennå ikke bestemt. Den første bilen med battericeller utviklet gjennom joint venture-selskapet, vil være den elektriske etterfølgeren til Volvos mest solgte modell, XC60.
OPTIMISTISK: Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Car Group
– Volvo Cars og Polestar er bransjeledere i overgangen til elektrifisering og perfekte partnere på reisen fremover når vi nå tar sikte på å utvikle og produsere verdens mest bærekraftige battericeller. Vi er stolte over å bli deres eksklusive partner for produksjon av battericeller i Europa, sier Peter Carlsson, medgrunnlegger og administrerende direktør i Northvolt.

Bedre tilpasning

For Polestar betyr dette et ytterligere løft for merkets vekstambisjoner i Europa, og bekrefter selskapets forpliktelse til Polestar 0-prosjektet, som tar sikte på å skape et reelt klimanøytralt kjøretøy innen 2030. – Ved å selv utvikle cellene for våre elbiler, sammen med Northvolt, kan vi fokusere på å gi kundene det de ønsker: Lang rekkevidde og kort ladetid, sier Henrik Green, teknologisjef i Volvo Cars. Leder for industrielle operasjoner og kvalitet i Volvo Cars, Javier Varela, supplerer: – Samarbeidet med Northvolt sikrer en kostnadseffektiv forsyningskjede med bærekraftige batterier av høy kvalitet i Europa, sier han. LES OGSÅ: Råere Polestar 2 og klimanøytrale om ni år