Hopp til innhold

Volvo og VW godkjent. Toyota dårligst ut

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BEST I KLASSEN: Volvo skal være helelektrisk om ni år. VW-gruppen skal ha konvertert halvparten av bilparken.

Ny studie ute om hvor godt forberedt de ulike bilprodusentene er for overgangen til eldrift.

Organisasjonen Transport & Environment gjør en rekke studier om elektrifisering av bilparken. Nå har de sett nærmere på hvor godt forberedte bilprodusentene er på overgangen til elektrisk drift på biler, både når det gjelder mål og strategi. Undersøkelsen graderer skalaen opp til 100 mulige poeng, men det er ingen som får toppscore. Les også: 10 NYE elbiler under 250.000 kroner

Store forskjeller

Selv om alle de store bilprodusentene har elbil på programmet, er det store forskjeller på hvor ambisiøse de er med tanke på overgangen til elektriske biler. Ifølge T&E er det bare Volvo og VW-gruppen som gjør store nok endringer til å kunne gå over til fullstendig eldrift. Utgangspunktet er tall og prognoser fra analyseselskapet fra IHS Markit. Les hele rapporten her Disse to bilprodusentene på topp har aggressive og troverdige strategier for å redusere avhengigheten av fossile drivstoff og gå over til elektrifisering. Eksempelvis skal Volvo selge 55 prosent elbiler i 2030, men satser på 100 prosent. I dag selger de ingen biler uten noen form for batteridrift i Norge.

Toyota på bunn

Listen du kan se nederst i artikkelen følger ganske godt salget av biler i Norge, men et flertall av bilprodusentene får ikke ståkarakter hos T&E. Renault har hatt Zoe en god stund og har ambisiøse planer, og har vist flere modeller allerede. Hyundai og Kia må sies å være veteraner i gamet og har imponert med energieffektivitet og rekkevidde på dagens modeller – og har akkurat presentert sin nye og fleksible helelektriske plattform i Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. Ford ruller ut elektriske modeller av de mest kjente merkevarene sine for å nå massene kjapt. Mustang har vært en suksess, Ford F-150 har blitt tatt voldsomt godt imot, og elektrisk Transit blir garantert også en volumselger. Toyota har Lexus UX300e og kommer snart med BZ4X, men kommer på bunn av lista på grunn av få ambisjoner. De har som kjent jobbet mye med hydrogen som løsning. Men også BMW, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz og Stellantis har for lite ambisiøse mål og utydelige strategier rundt elbiler, og vil være avhengige av ladbare hybrider i mange år fremover ennå. De får også kritikk for ikke å ha tilstrekkelig ambisiøse mål for utfasing av forbrenningsmotorer.