Hopp til innhold

Verdenspremiere: Mercedes EQ EQS SUV: Nytt luksusflaggskip fra Mercedes

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

RØSLIG: Den ser kanskje ikke så stor ut, men bildet lyver. Nye Mercedes EQS SUV svelger glatt over 800 liter bagasje samtidig som fem personer sitter komfortabelt.

Vi tidligere latt oss imponere av EQS. Nå er SUV-versjonen her.

Mercedes EQ EQS SUV skal erstatte dagens GLS og blir det nye flaggskipet fra den tyske prestisjeprodusenten. Bilen hadde verdenspremiere i dag, og begivenheten ble streamet direkte.

Du kan se et opptak av sendingen i videoen under:

Dette er den første suv-en fra Mercedes som er bygget opp som en ren elbil fra bunnen av. Nåværende EQA EQB og EQC er alle basert på fosillplattformer

EQS SUV deler plattform med sendanversjonen EQS, som vi tok med oss på en lengre kjøretur i fjor høst. Vi lot oss imponere av mye, mens andre ting vakte mindre entusiasme, deriblant den store buede skjermenheten, kalt «hyperscreen».

Vår biltester omtalte denne som trafikkfarlig, fordi man MÅ ta blikket fra veien for å betjene den. Du kan lese mer her:

Fra Strømmen til Lade med Mercedes Benz EQS 580 4Matic

EQS imponerer stort – men er den helt i mål?

EQS SUV kommer i tre versjoner

EQS SUV får samme batteripakke som sedanen, det vil si et litium ion-batteri med en kapasitet med 107,8 kilowattimer (kWt).

Den kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ombordlader. Under optimale betingelser skal bilen kunne ta imot nok strøm til at den lader tilsvarende 300 kilometer WLTP-rekkevidde på 15 minutter.

EQS SUV blir tilgjengelig i tre versjoner i første omgang:

I tillegg er det varslet en Maybach-versjon senere som tradisjonen tro vil ha mer av alt.

Mercedes-Maybach EQS SUV:

Elektrisk luksus-gigant

Bagasjerommet svelger 880 liter

Firehjulstrekkvariantene får såkalt «torque shift» som intelligent og kontinuerlig fordeler momentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk.

Bilen får samme lange akselavstand som EQS, men den er over 20 centimeter høyere. Plassen i kupeen drar nytte av de generøse SUV-formene, og fra designet som er skreddersydd til den elektriske plattformen.

Andre seterad kan elektrisk justeres med opptil 130 millimeter i lengde som standard, mens bakseteryggen kan justeres elektrisk 14 grader fremover og fire grader bakover.

Ved å justere andre seterad kan bagasjeromsvolumet økes fra 645 liter, der maksimal beinplass er prioritert, til opptil 880 liter. Dersom seteraden felles ned, vil EQS SUV kunne romme opptil 2100 liter.

Luftfjæring, bakakselstyring og stiv pris

En tredje seterad med to ekstra sitteplasser er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Med alle syv setene oppe vil det være 195 liter igjen til bagasje.

Airmatic luftfjæring er standard i komtbinasjon med adaptive ADS+ dempere

Dersom det er behov for en høyere bakkeklaring, kan EQS SUV løftes 25 millimeter. Sjåføren kan velge mellom kjøremodusene Eco, Comfort, Sport, Individual og offroad.

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard. Som tilleggsutstyr kan man få bakakselstyring med en styrevinkel på opptil ti grader. Dette kan bestilles eller aktiveres med en skybasert oppdatering (OTA).

Med ti graders styrevinkel på bakhjulene reduseres svingradiusen fra 11,9 til 11 meter

Prisene er ikke klare, men her snakker vi høy prisklasse. Dette er en påkostet bil i luksusklassen, som ikke blir allemannseie selv i suv-nasjonen Norge.

Billigste versjon av sedanen EQS koster 950.000 kroner, men tyskerne tar seg betalt for ekstrautstyret (som du vil ha), og du er fort på 1,2 millioner før du er fornøyd. Med firehjulstrekk og største motorisering bikker du halvannen million med god margin.

De første bilene er forventet biler på norske veier i begynnelsen av 2023.

EQS 450+EQS 450 4MATICEQS 580 4MATIC
DrivlinjeBakhjulstrekk4MATIC firehjulstrekk4MATIC firehjulstrekk
Elektrisk motorPermanent synkron motor (PSM)Permanent synkron motor (PSM)Permanent synkron motor (PSM)
Effekt360 hk360 hk544 hk
Dreiemoment568 Nm800 Nm858 Nm
Blandet forbruk (WLTP)18,6 – 23,0 kWh/100 km20,0 – 24,0 kWh/100 km20,0 – 24,0 kWh/100 km
COutslipp (WLTP)0 g/km0 g/km0 g/km
Rekkevidde (WLTP)536 – 660 km507 – 613 km507 – 613 km
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr)11 kW / 22 kW11 kW / 22 kW11 kW / 22 kW
Hurtiglader200 kW200 kW200 kW
Bagasjeromsvolum (femseter / syvseter)645 – 2100 / 565 – 2020645 – 2100 / 565 – 2020645 – 2100 / 565 – 2020
Lengde / bredde / høyde5125 / 1959 / 17185125 / 1959 / 17185125 / 1959 / 1718

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!