Hopp til innhold

Xpeng styrker tilstedeværelsen i Norge: Satser på salgsløft med forbedret service

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FØRSTE I EUROPA: Xpeng har åpnet et splitter nytt servicesenter på Lørenskog med delelager. Mens bilen repareres kan kundene vente i et eget kontorrom med arbeidsstasjoner. Alle foto: Jamieson Pothecary /elbil.no

Salget av Xpeng-biler har ikke akkurat eksplodert i Norge. Nå håper selskapet på å gi kundene økt trygghet gjennom utvidet nybilgaranti og et nytt servicesenter.

Hittil har kinesiske Xpeng levert så vidt over 1.050 biler til norske kunder siden oppstarten i 2020.

Kun 600 eksemplarer av Xpeng G3 har trillet ut av salgslokalene, og skarve 47 av den oppgraderte utgaven G3i som ble lansert i fjor høst.

Kundene kan jobbe på «kafé» mens bilen fikses

Xpeng vil ikke gå ut med tall for modellen G9, som de også åpnet salget av i 2022, men PR-sjef Knut Arne Marcussen sier de er «godt fornøyde» med mottagelsen så langt.

Xpeng-flaggskipet G9 med norgespremiere – sjekk video og bilder:

Slik er den – vi har kjent og følt

Som en del av vekstplanene i Europa har Xpeng Service Center Lørenskog utenfor Oslo akkurat åpnet.

Selskapet ønsker å styrke satsingen på kundeservice ved å tilby det de kaller et «sømløst servicetilbud» til kundene.

Via en egen Xpeng-app kan eierne følge med bilens status, historikk og servicebehov.

For enkel service og småreparasjoner har kundene mulighet til vente på stedet – i et kafé-lignende lokale med tråløst nett hvor de kan jobbe med sitt i mellomtiden.

Slik ser servicesenteret ut – sjekk bildekarusellen under:

Mobil servicebil

I tilknytning til servicesenteret med delelager vil det også bli satt en ombygd G3i servicebil i sving. Denne kan kjøres ut til kunder som trenger hjelp der de er.

Servicebilen vil i første omgang bare være tilgjengelig for kunder i Østlandsområdet og kan dekke enkle servicebehov.

Test av Xpeng G3i:

Du kan få denne på to uker, men som den maser!

– Så lenge reparasjonen ikke krever løftebukk, vil vi i teorien kunne utføre de fleste servicer der kunden er, sier leder for det nye servicesenteret, Vidar Vik.

Her er den nye G3i-servicebilen – se bildekarusellen under:

Oppgradert nybilgaranti

Xpeng melder også i en pressemelding at de nå lanserer en oppgradert nybilgaranti på sju år, eller inntil 160.000 kilometer, til nye G9- og P7-kunder i Norge.

Test av Xpeng P7 High Performance:

Bra på mye, men …

Det gjenstår å se om disse endringene vil gi det ønskende salgsløftet for det kinesiske elbilmerket i Norge.

Servicesenteret er den første i sitt slag i Europa. Utover våren skal tilsvarende sentere åpnes i Sverige, Danmark og Nederland.

Les også