Hopp til innhold

Opel blir helelektrisk om sju år – og lanserer Manta-e

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GULT ER KULT: Klassikeren Opel Manta skal gjenoppstå i ny drakt når Opel skal bli fullelektrisk i Europa fra 2028.

Fra 2028 skal Opel bare tilby elbiler i Europa. Og legenden Manta kommer tilbake!

– Fra 2028 vil Opel bare tilby elektriske biler i sin europeiske portefølje. Det er enda en bekreftelse på Opels dedikasjon til elektrisk mobilitet, sa Michael Lohscheller under Stellantis EV Day 2021. I tillegg blir Opel lansert i verdens største bilmarked, Kina. Også der som et helelektrisk merke. – Vi har lovet at Opel skal bli et internasjonalt merke, og Kina er det største bilmarkedet i verden. Det vil være et viktig bidrag til videre lønnsomhet.
NYTT MANTRA – NY MANTA: Slik ser Opel for seg nye Manta-e.

Manta gjenoppstår

Opel-sjefen lovet også at de vil gjenskape folkesportsbilen Manta etter den fantastiske responsen som har kommet på Opel Manta GSe ElektroMOD.
GÅ^R ELEKTRISK: Opel-sjefen Michael Lohscheller – her med den nye Mokka-e.
– Manta er et ikon i Opel-historien, og en inspirasjon for fremtiden. Vi vil sette nye Opel Manta i produksjon – helelektrisk så klart, lover Lohscheller. Dermed blir Manta GSe ElektroMOD mer enn bare mimring tilbake til det Manta A var på 70-tallet. Den har allerede inspirert Vizor-designet som kommer på alle Opel-modeller framover, og i løpet av noen år kommer en helt ny Manta-e på markedet. Opel står midt i en omfattende elektrifisering. Allerede i løpet av året vil merket ha ni elektrifiserte modeller, hvorav en ladbar brenselcelleversjon av Vivaro-e. Neste store milepæl er i 2024 – da skal alle Opel-modeller ha en elektrifisert versjon. LES OGSÅ: Opel feirer 50 år med elbil – denne satte 6 verdensrekorder

Nye plattformer fra Stellantis

Fremtidens elektriske Opel-modeller vil være basert på de nye elbilplattformene fra Stellantis: Plattformene vil leveres i kombinasjon av tre forskjellige elektriske drivlinjer der motor, girkasse og inverter er samlet i en enhet. Den nye drivlinjen kan tilpasses både for-, bak- og firehjulsdrift. I kombinasjon med disse plattformene vil det komme batterier med høy energitetthet, og det loves klasseledende ytelser både på effektivitet, rekkevidde og ladehastigheter. – Den nye strategien til Opel er selvsagt helt perfekt for det norske markedet. Vi gleder oss til å vise frem resultatet av satsingen, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen. LES TESTEN: Opel Mokka-e er komfortabel, men trang