Prøvetur med Polestar 2 «Arctic Circle»: På glattisen i Polestars testbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Husker du spesialmodellen Arctic Circle? Nå har vi fått kjenne på hva den er kapabel til.
For et par uker siden kom det en pressemelding fra Polestar om en oppjazzet «one off» testbil med viktige endringer for å få den til å gå fort på bane.
Nå har vi fått anledning til å sitte på. Helt ærlig hadde vi håpet på noen runder bak rattet også, men testsjåfør Roger Walhlgren var lite klar for å stille sin eneste lekebil for vinterstid til disposisjon til et lite, men overivrig pressekorps en en flott dag på isen på Tisleiefjorden på Golsfjellet.
Men bilen, som er en testbenk for ekspertene som tross alt skal bygge bilen slik de tror du ønsker å ha den, er ikke så mye mer modifisert enn at en normal person med fem fingre på hver hånd kan bygge sitt eget lille snømonster.
Hvordan funket den på banen?
Alle endringer gjør en forskjell på banen. Vi hadde rattet rundt med ordinær Performance med og uten pigg, før vi entret Recaro-stolene i spesialbilen. Selv med dekkvalget der, var forskjellene helt enorme i grep.
Med mer av alt i denne bilen, sier det seg selv at alt ble vesentlig mye morsommere.
Endringene som er gjort, kan du lese mer om i bildetekstene lenger ned i saken.
Men den viktigste faktoren gjemmer seg bak den lille røde knappen på rattstammen. Når den trykkes inn, forsvinner all hjelp fra ESP-systemet, eller alle støttehjul og krykker om du vil. Da slippes begge elmotorene, som er akkurat like store, ut i vill dressur – uten å strupe kreftene når rumpa kommer for langt ut eller rattutslagene blir for store.
Det er en fryd å sitte på med Roger, som garantert kjenner bilen bedre enn sin egen bukselomme. Nesten ikke rattbruk, mye vektforflytning og aktiv bruk av wattpedalen. Som en dans gjennom svingene.
Bilen er en hyllest til svenskenes interesse og dominans i rally gjennom tidene. Bilen har derfor noen få men vellykkede endringer.
Med så lite grep, kan vi føle og analysere bilens dynamikk i roligere tempo enn på asfalt, noe som virkelig gir oss mulighet til å fintune måten vi vil bilene skal oppføre seg på. Dette er favorittforholdene for meg å utvikle biler i.
Joachim Rydholm
Her er endringene
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!