Bu legger til at forbrukerne nok også har respondert på at de ladbare hybridene er blitt dyrere.
– Kombinasjonen av fortsatt momsfritak for elbil og økte avgifter på forurensende biler gir en pangstart på nyåret, bemerker hun.
– Det er et politisk ansvar å sikre at elbiler vinner konkurransen i nybilmarkedet. Dersom regjeringen etter hvert tenker å fase inn moms på elbiler, må dette skje svært forsiktig og strategien må være at også nye forurensende biler blir dyrere, sier Bu.
TILFREDS: – Kombinasjonen av fortsatt momsfritak for elbil og økte avgifter på forurensende biler gir en pangstart på det nye året, fastslår generalsektær Christina Bu i Norsk elbilforening. Foto: Jamieson Pothecary
Hun minner om at politikken må sikre at elbilen konkurrerer på pris for at 2025-målet om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler skal nås.
– Norsk elbilsuksess viser vei internasjonalt, men den skjer ikke av seg selv, sier elbilforeningens generalsekretær.
De ti mest solgte bilene i januar
Audi Q4 e-tron: 643
Hyundai IONIQ 5: 477
BMW iX: 444
Skoda Enyaq: 389
Volkswagen ID.4*: 389
Ford Mustang Mach-E: 356
Kia EV6: 356
Audi e-tron: 279
Toyota RAV4: 271
Polestar Polestar 2: 261
* Inkl. ID.4 GTX
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Ladbare hybrider ble valgt bort til fordel for elbil
Ladbare hybrider konkurrerte med elbilene gjennom hele fjoråret og enkelte merker lå øverst på salgstoppen. Disse bilene hadde kraftig rabatt i engangsavgiften og over halvparten av dem hadde ikke engangsavgift i det hele tatt.
Endringer i statsbudsjettet for 2022 ga derfor markant endring i salget av ladbare hybrider. 6,6 prosent er solgt så langt i år, mot 19 prosent på samme tid i fjor.
– Det er grunn til å tro at forbrukere som i fjor vurderte å kjøpe en ladbar hybrid, nå velger å kjøpe en nullutslippsbil, sier Christina Bu.
Hun mener bilavgiftene gir et riktig signal om at det er nullutslippsbiler som gjelder fremover.
For Elbilforeningen har det vært et uttrykt mål å jobbe for at alle skal kunne kjøre elbil – også de som er avhengige av bil i distriktene.
Salgstallene fra årets første måned, viser at elbilen tar over nybilsalget i hele landet.
Selv om en del bilforhandlere har lang leveringstid, er det mange gode elbiler å velge blant, som dekker de flest behov.
– Nå har vi kommet dit at de åtte mest solgte bilmodellene i nybilsalget er helelektriske, sier Christina Bu, før hun legger til:
– Den norske bilparken er i ferd med å skiftes ut, og snart er tilbudet av brukte elbiler også godt nok for de mange av oss som ikke har mulighet til å kjøpe en flunkende ny bil.
Antall førstegangsregistrerte nye personbiler i januar gikk ned med 22,8 prosent, sammenlignet med samme periode i 2021. Med unntak av elbiler, er det fall i alle drivlinjer – såvel bensin og diesel, som hybrider.
I januar i fjor ble det registrert 10.301 nye personbiler, mot 7957 i januar i år. Alle tall er fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!