Firehjulsdrift, stasjonsvogn, høy bakkeklaring, stort batteri og Porsche-stempel. Cross Turismo er allrounderen til en startpris som får selv Audi til å rødme.
Før SUVene overtok markedet, hadde vi nordmenn lagt vår elsk på praktiske stasjonsvogner. Så kom spesielt Audi og sågar Subaru med sine mer høyreiste utgaver, som slo godt an. A6 Allroad og Outback var stasjonvogner på stylter og ga det ille ekstra: Mye bedre bakkeklaring når det var nødvendig.
Dermed fikk den romslige stasjonsvogna SUVens egenskaper uten at det gikk på bekostning av kjøreegenskapene og altfor høyt tyngdepunkt.
Sportsbil med «Norgespakke»
Det spørs om ikke Ola og Kari har fått seg en ny drømmebil nå. For når man kombinerer Taycans ytelser og sportslighet med mer praktisk utforming og egenskaper, er det grunn til å tro at Porsche vil bli enda mer synlig på norske veier.
LES OGSÅ: Her er test av Porsche Taycan 4S
Med en startpris på 848.000 kroner er den i utgangspunktet billigere enn Audis konkurrerende modell, e-tron GT. Audi e-tron GT koster nemlig fra 899.000 kroner, har 476 hk og en rekkevidde på 488 kilometer.
Både Taycan og e-tron GT bygger på samme plattform og er nesten like lange. Men e-tron GT en sedan og på langt nær så romslig og praktisk.
Bagasjerommet i nye Taycan Cross Turismo er 446 liter, mot e-tron GTs 405 liter. Og Porschen kan by på 1.212 liter med setene lagt ned.
Solid batteripakke
Selve plattformen, drivlinjen og batteripakken den samme som står i standard-utgaven av Taycan. Det betyr 800 volt-systemet som kan gi lynlading på opptil 270 kW til ei batteripakke på 93,4 kWh.
På hjemmeladeren kan Cross Turismo ta imot opptil 22 kW (11 kW er standard).
Det smarte med Taycan er at bilen kan også justere temperaturen på batteripakken før du nærmer deg en lynlader. Dette for for å gjøre ladingen så effektiv som mulig – noe vi fikk testet ut i
Elbilforeningens store vintertest.
Den får adaptiv luftfjæring som standard, og kjøreprogrammet Gravel hever bilen med 3 cm, slik at framkommeligheten øker. Slenger du enda noen ekstra kroner på selgerens bord, kan du få Offroad-pakkke som hever den ytterligere 3 cm i været. Da får du også et kompass på dashbordet i tilfelle du skulle blir svimmel eller rote deg fullstendig bort.
Luftfjæringen er dessuten av det smarte slaget. Den lærer etter hvor du kjører. Det betyr at om du har en høy kant du må over når du skal kjøre inn i garasjen eller om hytteveien er av det uvørne slaget, så hever den bilen automatisk.
LES OGSÅ: Vintertest av Porsche Taycan 4S PBP
Priser og modeller
Her er de forskjellige utgavene:
•
Porsche Taycan 4 Cross Turismo: 380 hk og overboost med 476 hk. 0–100 på 5,1 sekunder, rekkevidde på mellom 389 og 456 km.
Pris: Fra kr 848.000,-.
•
Porsche Taycan 4S Cross Turismo: 490 hk og overboost med 571 hk. 0–100 på 4,1 sekunder, rekkevidden er på mellom 388 og 452 km.
Pris: Fra kr 1.021.900,-
•
Porsche Taycan Turbo Cross Turismo: 625 hk og overboost med 680 hk. 0–100 på 3,3 sekunder, rekkevidden er på mellom 395 og 452 km.
Pris: Fra kr 1.403.900,-
•
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo: 625 hk og overboost med 761 hk. 0-100 på 2,9 sekunder, rekkevidden er på mellom 388 og 419 km.
Pris: Fra kr 1.702.900,-.
Svindyre el-sykler
Det er ikke mulig å få Taycan Cross Tursimo med tilhengerfeste, men Porsche kan levere et stativ som gjør det mulig å ta med tre sykler. Og for de som eventuelt skulle ha litt ekstra rusk i lomma etter å ha kjøpt bilen, lanserer også Porsche to nye elsykler:
Porsche eBike Sport og Porsche eBike Cross, som begge har karbonfiberrammer med full fjæring. De norske prisene er ikke klare, men i USA er eBike Sport priset til 10.700 dollar , mens eBike Cross vil være litt rimeligere til 8.549 dollar.
Adm. dir. Morten Scheel hos den norske Porsche-importøren Autozentrum Sport lover at Taycan Cross Turismo skal kommer allerede til sommeren.