Hopp til innhold

På dette strekket brukes nå kun lastebiler på fornybar energi: Posten-milepæl mellom Oslo og Vestfold

VIL MERKES: – Vi har et tosifret antall transporter som kjører denne strekningen hver dag, så dette er et miljøtiltak som vil merkes, sier Margrethe Aamodt i Posten Bring.

Posten Bring har faset ut lastebiler som kjører på fossilt drivstoff mellom terminalene i Oslo og Stokke. Nå skal det bare benyttes tyngre kjøretøy på elektrisitet og biogass.

– Dette er en stor milepæl for oss i Posten Bring. Vi har arbeidet lenge med å få på plass en lengre korridor der vi hver dag gjennom hele året utelukkende bruker lastebiler på fornybar energi til å frakte pakker og gods. Vi har et tosifret antall transporter som kjører denne strekningen hver dag, så dette er et miljøtiltak som vil merkes, sier Margrethe Aamodt i Posten Bring i en pressemelding fra logistikkselskapet.

Der har hun tittelen direktør for mennesker og bærekraft i divisjon Nettverk Norden.

Halvparten av Norges innbyggere får nå post og pakker levert med el-kjøretøy:

Dobbel elektrisk Posten-milepæl

Totalt er det fem lastebiler som benytter biogass som driftes på strekningen Oslo-Stokke-Oslo.

I løpet av kort tid vil også noen elektriske lastebiler bli satt inn på denne ruten.

– Vi har høy aktivitet og frakter hver dag mye pakker og gods mellom Vestfold og Oslo. Strekningen disse lastebilene kjører i løpet av ett år, er nærmere 15 ganger rundt jordas omkrets. Utslippskuttet tilsvarer det årlige utslippet fra 182 dieselpersonbiler, fortsetter Aamodt.

Bli bedriftsmedlem:

Fem grunner til at bedrifter velger Elbilforeningens nye ladeløsning

Landets største fossilfrie bilflåte

Milepælen er viktig med tanke på konsernets strategi om å fase ut fossile kjøretøy innen 2030. Da skal også alle konsernets egeneide kjøretøy benytte fornybar energi.

Allerede i dag har Posten Bring landets største flåte av kjøretøy som drives av fossilfrie og fornybare energikilder, med totalt 2.972 kjøretøy.

– Oslo-Stokke er den aller første strekningen vi har gjennomført en slik omstilling med tyngre kjøretøy. På lengre sikt skal vi koble sammen de ulike landsdelene i Norge med tunge kjøretøy som bruker fornybar energi, slik som biogass og elektrisitet, forteller Aamodt.

– Et viktig grep vi nå gjør er å bygge en nasjonal ladeinfrastruktur ved terminalene våre, slik at vi sikrer oss kapasitet på lading av kjøretøyene som kommer i årene framover.

Posten Bring er nemlig i gang med å bygge ut egen ladeinfrastruktur for tyngre elkjøretøy.

I løpet av året skal konsernet ha blant landets største og kraftigste ladestasjoner – til sammen ved 15 lokasjoner, og være representert i hver eneste landsdel.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også