Tirsdag tok Posten i bruk sin første elektriske lastebil. Den skal gå i daglig trafikk fra Lillestrøm til Oslo og får snart følge av en til. Lanseringen markerer starten på Postens arbeid med å gå over til fornybar energi på de store kjøretøyene.
Den nye elektriske lastebilen fra MAN er tre ganger større enn den største elektriske bilen Posten har i dag. Den skal kjøre gods og pakker til Post i butikk og bedriftsmottak i Oslo sentrum – og den erstatter et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy.
Elektrisk Man
MAN eTGM har en total tillatt vekt på 26 tonn og drives av en 264 kW (360 hk) elektrisk motor, som gir et maksimalt dreiemoment på 3100 Nm.
Hjelpeenheter som servostyring, luftkompressorer og klimaanlegg er elektriske, med energiledelsessystemet som styrer dem etter behov for å sikre energibesparelser.
Kraften til lastebilen leveres av lithium ion-batterier fra Volkswagen Group. Disse er plassert under førerhuset over forakselen, hvor dieselmotoren er plassert i konvensjonelle biler.
Andre batterier finnes på bilens ramme. Batteriene kan lades med vekselstrøm med en ladekapasitet på 22 eller 44 kW, eller med 150 kW likestrøm hurtiglading.
Som en del av satsningen på nullutslipps kjøretøy, tilbyr MAN Truck & Bus allerede serieproduksjon av elektriske og gassdrevne bybusser og elektriske varebiler.
En av de første
MAN leverte 10 biler til forskjellige partnere, blant annet Porsche i Zuffenhausen. Bilene har vært testet til forskjellige formål, blant annet til post, kjøletransport og delelogistikk hos Porsche.
Bilene er blitt testet og målt underveis i tre år før de første bilene nå kommer på markedet.
– Vi ønsker at flest mulig av våre kjøretøy skal bli fossilfrie, og vi er kommet langt i å nå det målet på biler hvor det har vært mulig. Posten og Bring har nå en kjøretøypark som har en fornybarandel på 26 prosent. At vi nå får en lastebil som går på elektrisitet, er et stort skritt på veien mot målet, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.
– En merkedag
Den nye elektriske lastebilen fra MAN er den første i Norge og en av de første som leveres av denne størrelsen fra MAN i hele Europa.
– Miljøvennlige løsninger har høy prioritert hos Posten, og vi er svært stolte av å være en del av denne satsningen. Som produsenter må vi ta vårt ansvar for at vi skal lykkes med avkarbonisering av transport. Utleveringen av vår første helelektriske lastebil til Posten er en merkedag for MAN i Norge, sier salgsdirektør i MAN Truck & Bus Norge, Lars B Sand.
Totalvekt på 26 tonn og går 20 mil
MAN eTGM er en helelektrisk distribusjonsbil med en totalvekt på 26 tonn og opptil 11 tonn nyttelast. Den er åtte meter lang pluss førerhuset. Avhengig av bruksområde og klimatiske og topografiske forhold, har lastebilen en rekkevidde på opptil 200 kilometer.
Posten har allerede flere elektriske kjøretøy i bilparken, alt fra de små åpne ATV-ene fra Spanske Comarh, via Renault Kangoo electric, de store budbilene VW e-Crafter, Iveco Daily Electric, Maxus E-Diliver 9 og de lette lastebilene Mitsubishi Fuso.