Hopp til innhold

Verdenspremiere på Ioniq 9 – har rekkevidde på 620 km: Hyundais estetiske svar på sværingen Kia EV9

LUKSUS? Hyundais Ioniq 9 er bygget på samme plattform som Kias EV9, og tilbyr noe av de samme løsningene i en helt annen innpakning. Foto: Hyundai.

Ioniq 9 skal være den linjelekre varianten av søstera Kia EV9. Men større batteri, sterkere motorer med bedre energieffektivitet skal gi bedre rekkevidde.

Ioniq 9 ble for noen timer siden avduket ved Goldstein House i LA, et ikonisk eksempel på mid-century modern-arkitektur.

Det samme kan trygt sies om bilen også. Den ligner ingen annen, og selv om det gjenstår å se bilen live, ser den langt mer finslepet ut enn Kia EV9, som mer ser ut som en design fra ei motorsag.

Her er dommen etter at vi har prøvekjørt Kia EV9:

Mye bil til mye penger

Og selv om det skjer mye på alle flater, er det noe Range Roversk over fronten og deler av sidepartiet, mens hekken nesten fører tankene til Volvo V70.

KNAPPER: Hyundai sverger til knapper, så her kan du justere fortsatt masse fysisk, både på ratt, dører, midtkonsoll og dashbord.

Luksus inni

I bunn og grunn får du samme funksjonalitet som i Kiaen.

Velg mellom seks eller sju seter, med rikelig plass på alle seterader. Sjekk vår video av Kia EV9 nedenfor, der vi går gjennom alle dens tre setevarianter:

GOD PLASS: Sjekk videoen der vi blant annet ser på alle de tre seteløsningene du kan velge mellom i EV9.

Interiøret er preget av enkle flater, elliptiske elementer og bakgrunnsbelyst stemningslys i valgfrie farger.

Den buede skjermen inneholder to 12-tommere.

Selvsagt uten at vi har fiklet på bilen selv, antar vi at løsningene er så å si identiske med andre Hyundai- og Kia-modeller.

Sju seter

Relaxation-setene på første og andre rad kan legges helt ned og tilbyr en fotstøtte, body care-system, inkludert en dynamic touch-massasjefunksjon som bruker trykk og vibrasjon for å stimulere blodstrømmen og sirkulasjonen, og som sikkert reduserer tretthet på lange kjøreturer.

SEKS: Velger du seks seter, kan du snu dem. Her ser du også midkonsollen som kan skyves 19 cm bakover, og som har lagring både i skuff og under armlenet.

Svingbare seter på andre rad kjenner vi igjen, men her får du også Hyundais skyvbare (19 cm) Universal Island 2.0-konsoll med 5,6 liters lagringsplass i det øvre brettet, samt 12,6 liter i det nederste skyvebrettet.

Armlenene kan åpnes både foran og bak, slik at det er lett å få tilgang til konsollen fra andre rad.

Det er angivelig lagt vekt på bærekraft i materialvalgene. Disse inkluderer miljøvennlig behandlet skinn, resirkulerte flasker som stoff, ullstoff, elementer av lakk laget av resirkulert dekkavfall, for å nevne noe.

Energieffektiv

Bilens glatte design gjør seg utslag på luftmotstanden også. Den er på imponerende lave 0,259 Cd når den er utstyrt med digitale sidespeil.

AERODYNAMIKK: Det er gjort stor innsats med blant annet luftklaffer, speil, underside og felgdesign for å få denne sværingen lettere gjennom lufta.

Energieffektiviteten forbedres også ved å glatte ut og balansere luftstrømmen under karosseriet, samt redusere motstanden fra hjul og dekk.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Hyundai minner om at Ioniq 9 er den første Hyundai-modellen som eliminerer takantennen ved å dele funksjonene mellom frontrutedekselet (for GPS og satellittradio), instrumentpanelet (for Connected Car Services) og bakrute (for FM/AM og DAB).

620 kilometer

Batteriet er på 110,3 kWt og det forventes en WLTP-rekkevidde på inntil 620 km og WLTP-forbruk på 1,94 kWt på mila for Long Range RWD-modellen med 19-tommers hjul.

Vi hadde faktisk et lavere forbruk på den bakhjulsdrevne EV9 i sommer. Les testen og se videoen i lenka under.

Vi har testet Kias «billigmodell» av EV9 med bakhjulstrekk:

Svær plass og god rekkevidde

Men den skal klare lading fra 10 til 80 prosent på bare 24 minutter ved bruk av en lynlader.

Med tanke på det store batteriet, er det ganske så imponerende.

Til og med mobilen lades fort. Vi har aldri sett noen som tilbyr 100W høyytelses USB-C-porter for alle seterader.

Strømmen hentes fra hovedbatteriet som en del av batteribank/V2L-løsninngen, som også inneholder stikkontakt og adapter på ladeporten.

Spreking

Long Range RWD-modellen drives av en 160 kW (215 hk) motor, mens Long Range AWD-alternativet har en ekstra 70 kW (94 hk) frontmotor.

Det tilbys også en Performance AWD-modell som har 160 kW (215 hk) motorer både foran og bak.

VOLVO? Hadde man ikke visst bedre, kunne man lett tro at denne Hyundaien var en naturlig etterfølger til tidligere tiders 850 og V70. Vindusviskeren er gjemt oppunder spoileren, som på Kia EV9.

Performance-modellen kan akselerere fra 0 til 100 km/t på bare 5,2 sekunder, mens Long Range AWD-varianten bruker 6,7 sekunder, og Long Range RWD-versjonen bruker 9,4 sekunder.

Når det gjelder mellomakselerasjon, akselererer Performance-modellen fra 80 til 120 km/t på 3,4 sekunder.

Long Range AWD-varianten oppnår dette på 4,8 sekunder, mens Long Range RWD-versjonen bruker 6,8 sekunder.

2,5 tonn på hengeren

I tilhengermodus oppdager kjøretøyet automatisk tilhengerens vekt og justerer forventet rekkevidde deretter.

Denne funksjonen opprettholder låst 50:50 dreiemoment-fordelingsforhold, og bilen kan trekke 2 500 kg.

Ioniq 9 kommer for salg i Sør-Korea og USA i første halvdel av 2025.Når den kommer til Norge er ennå ikke klart.

Hva Hyundai selv melder om bilen, kan du lese her.

Bli medlem i dag!

Les også