Snart kommer den elektriske Range Roveren – dette vet vi nå: Neste år er den her
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Range Rover slapp en liten teaser-video på den kommende Range Rover Electric. Bilmerkets mest avanserte bil til nå, hevder de selv.
Range Rover slapp i dag en ganske så intetsigende pressemelding om den kommende Range Rover Electric. I hvert fall med tanke på rene fakta om bilen.
Det lille vi nå vet, er at prototypetestingen har begynt, at den har flere patentsøknader enn noen annen Range Rover har hatt til nå – og at den skal gjennom et av de strengeste tekniske test-regimene noensinne.
Beinharde tester
Nå skal det blant annet bekreftes at den tåler ekstreme temperaturer, ulike værforhold og alle typer terreng.
Og selvfølgelig skal den klare vading i opptil 85 cm dypt vann.
Etter ett års utvikling som inkluderer testing av bilens styrke, hvordan bilen oppfører seg under forskjellige forhold og vadetesting i hastigheter på opptil 50 km/t, er de første fysiske bilene nå klare.
Global testing på vei har startet, fra Sverige til Dubai, i temperaturer fra -40 °C til 50 °C.
Dette skal ifølge Range Rover bli den mest kapable elektriske terrengbilen på markedet.
Om det innebærer en motor til hvert hjul, noe som er en trend for slike biler om dagen, vites ikke, ei heller hvor de eventuelt blir sittende. Skal vi tro på skissene som tidligere er vist, blir det en motor foran og en bak.
Range Rover Electric vil bygges på den fleksible plattformen Modular Longitudinal Architecture i Solihull i Storbritannia, sammen med mild hybrid og plug-in hybrid-modeller i et nytt chassisanlegg til 70 millioner pund.
Bilen skal by på massevis av krefter, slik kjøperne av V8-modellene er vant med. Men effekten er foreløpig ikke oppgitt.
800 volt
Det vi derimot vet, er at bilen er bygget på 800 volt-arkitektur. Det gir muligheter for ekstra rask lading.
Batterier og elektriske drivenheter (EDU-er) monteres på Jaguar Land Rovers nye Electric Propulsion Manufacturing Centre i Wolverhampton i Storbritannia.
Dette blir med andre ord en helt engelsk-produsert bil.
Full luksus
Det er den største Range Roveren det er snakk om i første omgang.
Ingeniørene skal ha satt seg som mål å skape den mest stillegående og raffinerte Range Roveren noensinne med aktiv støydemping og lyddesign – og rikfolket kan som vanlig vente seg høy interiørkomfort med høy luksusfaktor.
De trenger ikke å maskere testbilene, for den elektriske Range Roveren skal se akkurat ut om bensinversjonen som ble sluppet for et år siden.
De eneste forskjellene er at grillen er blitt tettere og glattere fordi den trenger mindre kjøling og lavere luftmotstand.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!