Hopp til innhold

Jaguar Land Rover investerer nesten 200 milliarder i overgangen: Range Rover blir endelig elektrisk

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ELLE, MELLE: Hvilken modell vil komme først på den nye elbilplattformen til det britiske luksusmerket? Her er Evoque stjerna under lanseringen i 2018.

Range Rover er foreløpig i feil ende av utslippsskalaen. Det skal det bli en endring på, og raskere enn først antatt.

Range Rover har vel i grunnen aldri slått oss som bilmerket er mest opptatt av å verne om naturen.

Her har det vel handlet mer om å komme så langt inn i den som mulig.

DESIGNPERLEN: Range Rover har en særegen design, og er du ikke helt inne i bilmerket kan de ulike modellene virke ganske like. Velar er den litt lavere, lengre og kulere utgaven. Egentlig rart at det ikke er denne som heter Sport.

Store og kraftige

Land Rover / Range Rover er innhyllet i luksus. Det ligger i bilmerkets DNA, som oser av digre SUV-er med store motorer og ekstreme terrengegenskaper.

De har blant annet en skikkelig klinete testløype rett utenfor fabrikkbygningen som alle bilene må klare. Undertegnede har faktisk kjørt den, selvsagt med en fossilmotor.

Elektrisk Land Rover kommer i 2024

Nå skal det bli en endring på det. Range Rover var sent på ballen med ladbare hybrider, og strengt tatt var ikke kundene særlig glade for å få en firesylindret motor i de store bilene heller.

Og de er sent på ballen med rene elbiler også.

Riktignok ble det annonsert en elektrisk versjon av flaggskipet da den ble lansert i fjor, og den skal komme i løpet av neste år.

«SMÅBILEN»: Evoque ble en hit i Norge i begynnelsen.

Stor investering

Som ledd i en investering på 15 milliarder pund (rundt 197 milliarder kroner) de neste fem årene, som inkluderer Jaguar, skal fabrikken i Halewood utenfor Liverpool bygges om til å bygge elektriske biler.

Og det skal skje på bilfabrikantens Electric Modular Architecture, eller EMA-plattformen.

Plattformen var opprinnelig ment som en hybrid plattform, men JLR (Jaguar Land Rover) ser at overgangen til elbiler går langt raskere enn de hadde forventet. Dette betyr at plattformen blir helelektrisk.

Snart norgesaktuelle Lucid Gravity:

Ultraluksus-SUV med verdens beste rekkevidde

Medium store

EMA-plattformen er ment å betjene tre eller fire modeller. JLR har ikke bekreftet hvilke modeller det er, men sier det er snakk om medium store, moderne SUV-er. Og strengt tatt har de ikke små SUV-er i det hele tatt.

Den første vil gå i produksjon i 2025, og det blir en Range Rover ikke Jaguar som allerede har to elektriske SUV-er i F-Pace og E-Pace.

Hvilken modell som kommer først, blir bare spekulasjoner, men Range Rover Sport fikk nylig et ansiktsløft, så vi tror første helelektriske bil ut blir stilige Velar eller Evoque.

Test av Jaguar I-Pace: Kan klare 400 kilometer

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også