Regjeringens foreslåtte nye vektavgift bekymrer Taxiforbundet: – Kan ødelegge for hele elbilsatsingen i bransjen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elektrifiseringen av norske drosjer har skutt i været. Nå stikker regjeringen kjepper i hjulene for drosjenæringens grønne skifte, mener Norges Taxiforbund.
Regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett lagt frem en hel rekke endringer i elbilpolitikken.
Et av de mest overraskende er forslaget om å innføre en ny vektavgift som en del av engangsavgiften. Denne vil også slå inn på elbiler.
Elbilforeningen og en samlet bilbransje frykter dette får dramatiske følger for Stortingets mål om 100 prosent elektrisk nybilsalg i 2025.
Og nå roper altså også taxisjåførene varsko.
En slik avgift vil treffe hardere jo mer egnet som taxi elbilen er
Torbjørn Brenna, direktør i Norges Taxiforbund
Treffer hardere jo mer egnet for taxi elbilen er
Direktør i Norges Taxiforbund, Torbjørn Brenna, mener regjeringens vektavgift-forslag kan ødelegge for elbilsatsingen i drosjenæringen.
– Hvis regjeringen hadde hatt som mål å begrense antall elbiler i drosjenæringen, kunne de knapt ha truffet bedre, både med tiltaket og timingen, sier Brenna.
Norges Taxiforbund er, ifølge deres egen nettside, en landsdekkende arbeidsgiverorganisasjon for løyvehavere, som jobber for en trygg og seriøs taxinæring på vegne av sine over 3000 medlemmer.
Brenna understreker at det er små marginer i drosjenæringen. Uventede utgiftsendringer fører raskt til endring i planene for en sjåfør som hele tiden må telle på krona for å få virksomheten til å gå opp.
– Problemet er at en slik avgift vil treffe hardere jo mer egnet som taxi elbilen er, sier direktøren.
Dropper distriktene
Vektavgiften er foreslått slik at den slår mer ut jo tyngre bilen er. For en elbil er tyngden tett knyttet til rekkevidde og batteristørrelse.
Brenna forteller at det er mange drosjesjåfører, særlig i distriktene, som trenger store og tunge biler. Mye av kjøringen er pasienttransport og lange turer.
– Det er disse som vil slite med å ha råd til elbil neste gang de bytter bil, sier Brenna, og legger til:
– Hvis denne avgiften blir en realitet, vel å merke.
Nå er det faktisk drosjene som leder an, og det er jo en formidabel snuoperasjon
Chrstina Bu, generalsekretær i elbilforeningen
Var langt bak, nå leder drosjene an
Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening er imponert over utviklingen i taxinæringen de siste årene.
På tre år har elbilandelen blant landets drosjer gått fra to til 20 prosent.
I begynnelsen av 2020 feiret Norsk elbilforening en elbilandel på ti prosent i hele Norges bilpark.
Den gang kjørte bare to av hundre drosjesjåfører elektrisk, og forslag om eltaxier møtte mye motbør.
– Nå er det faktisk drosjene som leder an, og det er jo en formidabel snuoperasjon på få år fra drosjenæringen, sier Christina Bu.
Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at i august 2022 nådde drosjene en elbilandel på 20 prosent av hele flåten. Elbilandelen i Norge som helhet lå på 19 prosent.
Og Christina Bu deler Taxiforbundets bekymring og lover kamp:
– Vi i Elbilforeningen jobber for at det skal være enkelt å velge elbil, også for drosjesjåfører. Vi står selvsagt sammen med Taxiforbundet for å få dette forslaget avvist i Stortinget, sier Christina Bu.
Går på tilliten løs
Forrige uke var 500 drosjesjåfører samlet til Norges Taxiforbunds fagkonferanse, der en av dagene hadde elektrifisering av drosjenæringen på programmet.
Der møtte direktør Brenna flere frustrerte og usikre sjåfører som nå ikke lenger var sikre på om eltaxi var veien å gå.
– Regjeringens forslag kommer garantert til å få noen til å droppe planen om å bytte til eltaxi allerede nå, men det som er verre, er tvilen som sås når regjeringen gjør det motsatte av det de har lovet.
– Grunnen til at vi har turt å satse, er forutsigbarheten i elbilpolitikken, sier Brænna.
Vil gjennomføre oppdraget uten utslipp
Brænna håper at Stortinget nå sørger for å stoppe forslaget og gir drosjenæringen mulighet til å fullføre prosjektet.
Han understreker at Norges Taxiforbund ønsker nullutslipp i næringen, men at det vanskelig kan la seg gjøre uten at det også er økonomisk gunstig for sjåførene.
– Vi har et samfunnsoppdrag som er veldig viktig for oss. Å kjøre taxi er ikke bare å kjøre fulle folk hjem fra byen. Vi kjører skolebarn med særskilte behov, eldre og uføre til sine sosiale treff, og pasienter på vegne helsemyndighetene, sier Brænna.
– Både kundene våre og vi ønsker at vi kan gjøre alt dette uten å ødelegge miljøet, men en drosjesjåfør er avhengig av å få hjulene til å gå rundt, både bokstavelig og billedlig talt. Gode intensjoner hjelper ingen hvis regjeringen nå skal begynne å stikke kjepper i de samme hjulene.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!