Hopp til innhold

Smart relanseres – ny elbilmodell kommer til Norge neste sommer: Si hei til Smart #1

SMART: Det kan være lurt å relansere Smart. Her i den frekke BRABUS-varianten.

Smart starter med blanke ark og Smart #1 vil være første modell ut. Du ser den her hjemme i løpet av sommeren.

Bilmerket Smart har en brokete fortid.

Det startet med klokkemerket Swatch som ønsket å lage en liten bybil, og endte opp med et samarbeid med Mercedes-Benz.

Smart med liten s

Den første bilen kom til Norge sent 1999.

Den het ForTwo og hadde en liten bensinmotor i hekken. Senere har det blitt flere modeller, men Smart har egentlig aldri blitt suksessen Mercedes-Benz håpet på.

Test av Smart ForTwo Electric: Liten og lett å bli glad i

I 2019 annonserte Mercedes-Benz at Smart skulle bli et helelektrisk bilmerke. Under introduksjonen hadde både Fortwo og Forfour elektrisk drivlinje. Bilene ble også solgt her hjemme.

Kanskje ikke den største suksessen det heller, siden den var umulig å hurtiglade og hadde en rekkevidde så lang som en skjøteledning.

Det er kanskje ikke så rart at Mercedes ønsker å glemme hele historien og relanserer smart som nytt merke. Og de starter med #1. Derfra kan det bare bli større.

Smart insisterer for øvrig på å skrive Smart med liten s. Dem om det, de har muligens sine smarte grunner.

Vi gjør imidlertid som vi vil, og skriver fremdeles egennavn med stor forbokstav.

Les mer om Smart #1 i lenka under.

Smart #1 SUV:

Endelig en smart Smart

MINI-MERCE: Hovedkonkurrenten er Mini, men det er lett å se at den myke designen, uten en eneste skarp kant, også ligger veldig nær Mercedes.

Godt utstyrt

Bilene som kommer til Norge er Pro+ med bakhjulstrekk, og BRABUS med firehjulstrekk.

Pro+ har en toppeffekt på 200 kW (272 hestekrefter), mens BRABUS-utgaven har hele 315 kW (428 hestekrefter).

Den kompakte SUV-en vil lade opp batteriet på 66 kWt netto fra 10 til 80 prosent med 22 kW-lader i løpet av 3 timer.

Med hurtiglading på 150 kW klares samme øvelse på 30 minutter.

MAKS MINIMALISME: Det er få knapper, men det blir overflod avdetaljer og lys.

Pro+ har 360-graders kamera, panoramasoltak, LED-lys med automatiske fjernlys, elektriske seter med minnefunksjon, elektrisk bakluke og et godt utvalg kjøreassistansesystemer.

BRABUS har elementer fra BRABUS, i tillegg til Beats Soundsystem, premium ambient lighting, CyberSparks LED+ og trådløs lading for mobiltelefon.

Ferske bilder fra ny Brabus-modell:

Sportslig variant av Smart #1

Oppdateres over nettet

Begge utgaver får bakseter som er justerbare i lengderetning og har en 60/40-fordeling med gjennomlastingsluke som standard.

Smart #1 får all digital funksjonalitet man er vant med fra Mercedes og selvsagt kan den oppdateres via internett/over the air.

– Dette er en bil med leken og frisk appell i et mindre SUV-format, med valg mellom tohjulsdrift eller firehjulsdrift. Vi er overbevist om at Smart #1 er veldig aktuell for mange norske kunder, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen, i en pressemelding.

KAN LYKKES: Kompakt SUV med firehjulsdrift på helelektrisk plattform, kombinert med luksusen vi er vant med fra Mercedes, vil kunne hake av for mye på manges ønskeliste.

Selges på nett og i butikk

Smart etablerer fysiske salgspunkter slik at de største regionene i landet dekkes.

Her kan du gå i butikk og kjøpe bilene:

Ellers kan du, som hos alle andre bilmerker, bestille bilen din på nett.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Smart, Setra og Fuso til Norge.

NORGESVENNLIG: 40-60 deling med skiluke applauderes.

Test av Smart ForFour ED:

Rekkevidde på gamlemåten

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også