Rolls-Royce Silent Shadow: Verdens mest luksuriøse elbil

EL-EGANT: Rolls-Royce Silent Shadow vil bringe elbilen til et nytt steg,

Den prestisjefylte og overdådige bilprodusenten har endelig bekreftet at de utvikler en elbil. Løft på flosshatten og hils på Silent Shadow.

Rolls-Royce-sjef Torsten Mueller-Oetvoes kommer ikke med noen lanseringsdato, men opplyser til Automotive News at «elektrifisering passer perfekt til Rolls-Royce. Vi har alltid vært kjent for dreiemoment, og den er superstille.» – Vi er ikke kjent for brølende høye motorer og eksoslyder overhodet, og det er en stor fordel, sier han.

Sammen med BMW i7

BMW, Rolls-Royces morselskap, søkte i fjor om et varemerke med navnet Silent Shadow. Navnet stammer fra Silver Shadow-modellen som Rolls-Royce produserte fra 1965 til 1980. Silent Shadow er ikke en standardmodell som er stappet full med batterier og konvertert til elbil. Denne har en helt egen og unik plattform. Men ifølge kilder i Rolls-Royce er Silent Shadow bygd på en modifisert Phantom-plattform og vil bli utviklet sammen med BMWs nye elektriske sedan – i7. Vi kan bare spekulere i batteripakkene, men kapasiteten bør overstige 100 kWt. BMW i7 skal kunne ha 120 kWt og en rekkevidde på 644 km. Rolls-Royce blir garantert ikke noe snauere. LES OGSÅ: Geely skal bygge luksusbil – går i strupen på Tesla og Mercedes

640 hk – minst

Men det er vanskelig å få noe endelige opplysninger. For hver gang noen spør de høye Rolls-herrer om hestekrefter og toppfart, løfter de høye herrer fra Rolls-Royce litt på det ene øyenbrynet og svarer som alltid: «Tilstrekkelig…» Med fossilmotor i fronten, drives Rolls-Royce av en V12-motor med twin-turbo. Den i Phantom har 563 hestekrefter og 900 Nm dreiemoment. The Silent Shadow burde få vesentlig mer kraft enn det. Det er forventet at BMW i7 skal ha 640 hk, da bør Silent Shadow ha en lignende effekt. Minst.

Stillheten senker seg

Rolls-Royce er kjent for å lage verdens mest stillegående biler. Og i en annonsekampanje i 1958 hevdet de at det mest hørbare inne i bilen i 60 mph (96,5 km/t) var den elektroniske klokka… Nå er klokka skrudd fram. Men tida står ikke stille. Den er bare stille. LES OGSÅ: Slik blir Mercedes-Benz EQS