Hopp til innhold

BYD Seal 4×4 lansert og klar for prøvekjøring i Norge: En ny sportssedan under momsgrensen

SIGNED, SEALED, DELIVERED: Det er kun få uker siden BYD lanserte BYD Dolphin. Seal 4×4 er den tredje BYD-modellen bygd på BYDs såkalte ePlatform 3.0. Nå er bilen klar for prøvekjøring i Norge.

BYD frister med en godt utstyrt sports-sedan med firehjulstrekk til under 500.000 kroner.

Nok et elektrisk pattedyr lanseres av BYD.

Forrige gang var det en delfin (BYD Dolphin), og den skrev vi om tidligere denne måneden:

BYD Dolphin kan prøvekjøres i Norge allerede denne måneden:

Snart leveringsklar – vil koste rundt 300.000

Denne gangen er det en sel, eller rettere sagt: Seal 4×4, som er den andre modellen i BYDs såkalte Ocean-serie.

Trekker 1.500 kilo

BYD beskriver den nye modellen som en stor, sporty sedan (i det såkalte D-segmentet), med firehjulstrekk og plass til fem personer i en pressemelding i dag.

Utvendig måler BYD Seal 4.800 mm i lengden, 1.875 mm i bredden og 1.460 mm i høyden.

Den kan trekke opptil 1.500 kg hengervekt, og kommer med et 400 liters stort bagasjerom.

I tillegg finner man 53 liters lagringsplass under panseret foran (frunk).

Størrelsesmessig er BYD Seal 4×4 sammenlignbar med Tesla Model 3.

Men til tross for å være litt mindre i utvendige mål, har Model 3 betydelig større bagasjeplass på 682 liter inkludert frunken.

Sannsynligvis har BYD prioritert plass til passasjerene framfor bagasjeplass, noe vi vil komme tilbake til når vi får testet bilen senere i år.

MELLOMSTOR: Størrelsesmessig er BYD Seal 4×4 sammenlignbar med BMW i4, Mercedes EQE, Tesla Model 3 og Nio ET5.

Rask akselerasjon, seig lading

BYD Seal 4×4 kommer med to motorer og firehjulstrekk som standard.

0-100 km/t går unna på 3,8 sekunder, og den oppgitte rekkevidden er på 520 km (WLTP kombinert).

Det 82,5 kWt store batteriet kan ta imot opptil 150 kW på hurtigladeren, og bilen skal ifølge produsenten kunne hurtiglades fra 30-80 prosent på 26 minutter.

I tillegg har bilen en 11 kW ombordlader, hvilket betyr at dette er maksfarten du har mulighet til å få fra ladeboksen din hjemme.

Neste steg i selskapets Europa-strategi:

BYD bygger elbilfabrikk i Europa

BYD Seal har også strømuttak (såkalt Vehicle-to-load), og integrert varmepumpe.

Dette systemet skal bidrar til økt termisk effektivitet, spesielt om vinteren, og bruker restvarme fra omgivelsene, drivverket og batteriene for å opprettholde en god rekkevidde ved lave temperaturer.

Vintertest 2024 – Kia EV9 som batteribank for campingvogn til fjells midtvinters:

Umulig oppdrag? Polar oppvarming over natta i -29

Smart design

Seal 4×4 er det første kjøretøyet som implementerer BYDs Cell-to-Body-teknologi (CTB), som skal gi økt sikkerhet, rotasjonsstivhet, kjøredynamikk og plassutnyttelse, ifølge BYD.

CTB betyr at batteriet ikke bare er en energikilde, men en integrert komponent i hele kjøretøyets chassis.

Ved å kombinere batteriet direkte med karosseriet, senker den gulvet til kjøretøyet med omtrent 15 milimeter. Samtidig reduserer den kjøretøyets høyde og øker takhøyden i kupeen.

BACK IN BLACK: Du kan velge hvilken som helst interiørfarge, så lenge den er svart …

Mye utstyr som standard

Modellen som leveres til Norge kommer kun med utstyrsnivået «Excellence», der følgende utstyr er inkludert:

BYD Seal 4×4 får en mva-vennlig introduksjonspris på 469.900 kroner, inkludert Excellence-utstyrspakka – og bilen er allerede tilgjengelig for prøvekjøring i Norge.

Så får vi heller vente til vår egen testkjøring senere i år, før vi eventuelt gir bilen vår «Seal of approval» …

Les også