Bli med på besøk hos hurtigladerprodusenten Kempower: Finsk åpning i lademarkedet
Den finske hurtigladerprodusenten Kempower har spredt ladere som løvetann over hele Norges land. Elbilforeningen dro på besøk til fabrikken i Lahti for å lære mer – og for å komme med våre innspill.
Om du ikke har hørt om Kempower, har du nok likevel vært borti dem uten at du har tenkt over det.
De siste årene har de nemlig levert svært mange hurtigladere til Recharge, Kople og Eviny, blant flere.
Kempower leverer hurtigladere der det som tar plass – omformingen fra vekselstrøm til likestrøm – foregår i store skap et stykke unna bilene.
Det betyr at alt du ser er en slank ladestolpe – også kalt en «satellitt».
Dette er en fin måte å effektivisere areal- og ressursbruken på, på samme måte som Tesla gjør på sine ladestasjoner.
Kjenner du igjen søylen på bildet under, har du altså ladet på en Kempower-lader før. Men hva er det med Kempower som er så attraktivt for ladeselskapene?
Lahti – mer enn ski
Kempower eies av Kemppi – en av verdens største produsenter av sveiseutstyr. Og selskapet holder til i Lahti, cirka en times kjøring nord for Helsinki.
Kempower ble startet fordi selskapet innså at mye av teknologien og materialene som brukes i sveiseutstyr, også kan brukes for hurtigladere.
Stål, kabler og omformere var allerede teknologi som var på plass.
De siste årene har Kempower hatt en voldsom salgsvekst – i 2023 leverte de 20.000 ladepunkter til hurtigladestasjoner over hele verden.
Brorparten av dem produseres foreløpig i Lahti, mens den nye fabrikken i USA – som åpnet nylig – skal bidra til videre vekst.
Byen Lahti er kjent for langrenn og skihopp, og passende nok arbeider hopplegenden Janne Ahonen på fabrikken.
Fleksible ladeløsninger
Kempower har såkalt lastbalansert lading. Det betyr at laderne tilpasser effekten til bilenes behov.
For deg som bilist betyr det at at du ikke trenger å bry deg om hvor mye effekt bilen din trenger når du velger en hurtig- eller lynlader.
– Du bare kobler til. Så får bilen, vanligvis, det den ber om – avhengig av bilens batteritemperatur, forklarer Ståle Frydenlund, som til daglig er ansvarlig for biltestene i Norsk elbilforening.
Hvert skap, eller «rack», består nemlig av mellom 1 og 4 moduler som hver leverer 50 kilowatt (kW).
Disse kan igjen dele effekten på to, i trinn på 25 kW, slik at ett skap med 200 kW totalt kan levere strøm til mellom 1 og 8 elbiler.
Hvor mange biler som er tilkoblet, og effekten hver enkelt bil etterspør, bestemmer da effekten til hver hurtiglader.
Typisk skaleres skap og moduler opp til mellom 600 kW og 1,2 MW effekt på en vanlig hurtigladestasjon.
Et godt øye til lading
En av de tekniske egenskapene som skiller Kempower fra røkla, er Kempower ChargEye. Dette er et skybasert lagringssystem for data som åpner for en tilkoblet brukeropplevelse.
– Det første mange vil registrere i kjølig vær, som vi har sett i våre tester, er at skjermen på satellitten kan opplyse om «kjøretøybegrensninger», sier Frydenlund.
En slik beskjed betyr at batteriet er for kaldt til å motta høyere effekt, og skjer typisk dersom bilen din ikke kan forvarme batteriet før hurtiglading.
Og dersom bilen din har en dårlig app-løsning, kan du scanne QR-koden til ChargEye på skjermen, og komme inn i Kempowers web-app, som byr på vitale ladedata.
Viderekomne kan også følge den løpende ladekurven.
– Nå videreutvikles ChargEye med blant annet løpende prisinformasjon. Hvor mye informasjon vil kunden ha i web-appen? Det er blant temaene vi diskuterer med Kempower for tiden, sier Frydenlund.
Helt mega
Under Elbilforeningens konferanse Nordic EV Summit i april i år, lanserte Kempower sitt Megawatt Charging System, forkortet MCS. Dette er et system for lading av lastebiler, med effekt inntil 1,2 megawatt (MW).
MCS innebærer en voldsom effektøkning fra kjente nivåer blant elbiler, og det må til for å sørge for tilstrekkelig energi til elektrisk tungtransport.
Det er Charging Interface Initiative (CharIN) som har utviklet MCS-standarden, og den er laget for å kunne yte opp til hele 3,5 megawatt.
Med 1 MW kan en batteripakke opp mot 1.000 kWt lades opp i løpet av en typisk lastebil-pause, i henhold til vanlige kjøre- og hviletidsbestemmelser.
Alt kan lades
Det stopper ikke med tungtransport. Andre områder, slik som for eksempel gruvedrift, tjener på minst mulig utslipp, og vil kunne være tjent med elektrifisering.
I tillegg skal havner over hele verden elektrifiseres, og båter skal hel- eller del-elektrifiseres.
Lading av smått og stort av maskineri i havnene, samt landstrøm til skipene, er alle områder Kempower ser på.
I Norge er blant annet en marina i Rosendal i Hardanger og en fiskebåthavn Ramberg i Lofoten utstyrt med hurtigladere fra Kempower.
Begge driftes av et norsk selskap kalt Plug:
Bedre, rimeligere, raskere
I tillegg ser Kempower på bruken av bufferbatterier, til steder med manglende nettkapasitet, som mer og mer aktuelt for å kunne tilby spenstig ladefart.
I mange tilfeller er dette en rimeligere løsning enn omfattende investeringer i strømnettet.
De samme batteriene kan også fungere som frekvensregulatorer i nettet, og dermed tilby nye muligheter til å tjene penger for ladeselskaper i mange markeder.
Dette jobber også det norske selskapet Elywhere med.
Alle de nye forretningsmulighetene som er under oppseiling, ved hjelp av batterier, bør også komme oss elbilister til gode.
– Vi kommer til å se høyere effekter og lavere priser på hurtiglading i gitte tidsrom. Batterier vil gjøre smart bruk av nettet enklere enn i dag, spår testansvarlig Frydenlund.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!