Hopp til innhold

Kommer til Norge i juni: Sébastien Loeb «back to Hell» med elektrisk rallybil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GJENOPPSTÅTT: Alle med rallyinteresse vet hva Lancia Delta HF Integrale var. Nå gjenoppstår den som elektrisk bil. Foto: Rallycross Promoter GmbH / Red Bull Content Pool

Motorsportlegenden Sébastien Loeb stiller til start på Hell med en ellevill elektrisk versjon av ikonet Lancia Delta Integrale.

Loeb trenger egentlig ingen nærmere presentasjon blant bilsportentusiaster. Franskmannen er en kunstner bak rattet. Helt siden han sluttet som turner har han plukket trofeer i motorsport.

Ingen andre har klart å bli FIA-verdensmester i rally hele ni ganger på rad, med 80 individuelle seire.

Og i sommer er han tilbake Lånkebanen på Hell 16.-18. juni.

LANCIA DELTA EVO-E RX: Sébastien Loeb skal kjøre denne bilen på Hell i Norge i sommer. Foto: Rallycross Promoter GmbH / Red Bull Content Pool

Loeb har også bevist bilferdigheter i andre motorsportgrener.

Han har hele tre andreplasser i det utmattende og livsfarlige langløpet Paris-Dakar, fått en andreplass på 24-timersløpet på Le Mans og vunnet fire ganger i Race of Champions.

I 2014 og 2015 hadde han flere løpsseiere og pallplass i FIA World Touring Car Championship, og i fjor ble han kronet til mester i elektrisk terrengserie Extreme E.

Rallycross-fans vil med også huske Loebs tre sesonger i World RX i en Peugeot 208 WRX fra 2016 til 2018 – noe som ga en rekke seire og 15 ytterligere pallplasseringer fra 36 starter. I fjor vant han den elektriske off road-serien Extreme E.

MED CLUTCH OG GIR: Det blir god gammeldags førerkompetanse bak spakene i denne elbilen. Foto: Rallycross Promoter GmbH / Red Bull Content Pool

Elbil-fantast

Nå er han aktuell i en splitter ny rallybil.

Ja, vi skjønner hvis du må gni deg litt i øynene og se en gang til. For dette er da vitterlig en gammel Lancia Delta Integrale?

Både ja og nei. For den tidligere motorsportsutøveren Guerlain Chicherit, som har lignende bakgrunn som Loeb, med både rally, rallycross og ørkenrally, har mange jern i ilden.

Han har en rekke virksomheter under selskapet GC Corp. I tillegg til å bygge hytter i alpene under dette navnet, har han bygget opp et motorsport-team i både ørkenrally og et selskap som jobber med grønn energi.

Sistnevnte er dypt involvert i prosjekter med både hydrogen, biodrivstoff, batterielektriske løsninger og lynladere for elbiler.

Hans levende interesse for motorsport har resultert i et vanvittig stort mobilt solcelleanlegg med tilhørende batteribanker som brukes i ørkenrally til å lade opp elektriske løpsbiler.

Og nå også denne elektriske rallybilen.

SJEKK BILEN: Glad i fransk? Da får du vite mer om dette prosjektet her.

Legende på nytt

Bilmerket Lancia, som nå sorterer under det gigantiske selskapet Stellantis, har ingenting med dette prosjektet å gjøre.

Men det er den store fascinasjonen for denne legendariske bilen som har gjort at Chicherit har valgt å bygge ny rallybil, basert på Delta Integrale, og kjøre den i løp sammen med Loeb.

De skal stille med to biler. Bilene er bygget fra bunnen av, med de originale dimensjonene, men der stopper likhetene. For den klassiske bilen er bygget på helt nye måter og prinsipper.

HELL 2018: Loeb har kjørt her før. Foto: Hell RX

Man må selvsagt holde seg innenfor regelverket, men her er alt fra måten man sveiser på til materialene man bruker state of the art.

Da kan det samtidig virke rart at de har valgt å bruke tradisjonelt drivverk med både manuell girkasse og clutch.

Bilen får en 500 kW (680 hk) motor, og en akselerasjon som en Formel 1-bil til 100 km/t – og målet er å kjøre den i tre sesonger.

TOSPANN: Guerlain Chicherit er hjernen bak prosjektet og Sébastien Loeb den mest kjente føreren. Foto: Rallycross Promoter GmbH / Red Bull Content Pool

Men det som er spesielt gøy med prosjektet er at for å kunne stille til løp med bilen, må man også bygge 51 gateregistrerte biler. Og det har de tydeligvis gjort.

Gateversjonene er så å si identisk med den originale Delta Integrale, med andre ord ikke fullt så brede skjermer som på løpsbilen.

– Jeg er av en generasjon som vokste opp og opplevde rallyseire med Lancia Delta, så jeg har en svakhet for denne bilen, men da Guerlain snakket med meg første gang om å gi seg i kast med en rallycross-sesong med den, trodde jeg at han var gal, sier Loeb i en pressemelding fra promotøren.

– Så prøvde jeg bilen og ble umiddelbart overbevist om hvilke dynamiske kvaliteter den har. Jeg har stor tro på dette prosjektet og gleder meg til å konkurrere på baner rundt om i verden.

– Ideell øvelse for elbiler

VM i rallycross ble helelektrisk fra og med 2022-sesongen.

– Jeg tror rallycross er den ideelle øvelsen for elektriske biler, fordi vi har mye kraft og korte løp. Disse bilene er spennende å kjøre, og VM i rallycross er den perfekte anledningen til å fremme utviklingen av dem, sier Loeb.

Loeb og bilen blir et godt team. Lanciaen herjet i rallyløypene på slutten av 1980-tallet og begynnelsen av 1990-tallet. Mellom dem kan Loeb og Delta Integrale gjøre krav på ikke mindre enn 17 WRC-titler.

– Showet på banen er bare fantastisk, med flotte kamper og enda mer spektakulær action enn før, og nå har vi muligheten til å tiltrekke oss en helt ny generasjon fans, sier Chicherit.

Første løp er i Montalegre i Portugal 3.-4. juni og fortsetter ulike steder gjennom Europa.

Og teamet kommer altså på Lånkebanen på Hell 16.-18. juni.

Sesongen avsluttes med langdistanse-arrangementer i Cape Town og Hong Kong til høsten.

Ken Block hylles med spesialbygget elbil:

Slik har du aldri sett rally-kjendisen kjøre

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også