2019 byr på en lang rekke elbilnyheter. Det er en ekstra grunn til at vi er på plass i Genève – for den 89. utgaven av den internasjonale bilutstillingen – i starten av denne uka!
GENÈVE (elbil.no): En rekke nye elbilmodeller er på vei til Norge. Resultatet kan fort bli at halvparten av alle nye personbiler i år får helelektrisk drivlinje.
– Vår spådom for 2019 er mellom 70.000 og 75.000 førstegangsregistrerte elbiler, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Norsk elbilforening.
Det er åpenbart at Tesla Model 3 vil utgjøre en betydelig andel av disse, og mer enn 800 biler er på plass i Norge etter bare drøye to uker.
Vi har allerede testet den mest påkostede Performance-utgaven, og vi har ikke minst nettopp gjennomført vår andre store vintertest til fjells (bildet under).
– Det har versert ulike betraktninger rundt hvor mange forhåndsbestillinger Model 3 har hatt. Heller ikke vi sitter på sikre tall, men det er absolutt grunn til å tro på et femsifret antall i løpet av 2019, mener Frydenlund.
Innen rekkevidde: 50 prosent helelektrisk
Det vil fort utgjøre 15 prosent av alle nye elbiler i 2019, om vi går ut fra rundt 70.000 førstegangsregistrerte elbiler i Norge i år.
– Hvis totalmarkedet ender opp omtrent likt som i 2018, med 147.929 førstegangsregistreringer, er det ingen tvil om at 50 prosent helelektrisk er fullt mulig. Dersom det skulle bli 10.000 Tesla Model 3, vil det være sju prosent av totalen.
Det vil i så fall nærme seg de 8,3 prosentene (12.303 eksemplarer) Nissan klarte med LEAF i fjor, en modell som etter alt å dømme vil stå sterkt også i år – med lansering av utgaven med batteripakken med bruttostørrelse på 62 kilowattimer (kWh).
– Vi vet også at det vil komme flere nye elvarebiler på markedet, i tillegg til at det kan dukke opp konsepter vi ennå ikke har hørt om. 2019 blir et svært spennende elbilår, fastslår Frydenlund.
Vil tiltrekke seg nye kundegrupper
Elbilforeningens bilekspert er overbevist om at de ferske elbilene Kia e-Niro, Tesla Model 3 og Audi e-tron 55 quattro, på hvert sitt vis vil bidra til økt valgfrihet for den som ønsker seg en elbil.
– Det er grunn til å tro at disse også tiltrekker seg nye kundegrupper, som tidligere ikke har tatt sjansen på elbiler med kortere rekkevidde.
Audi e-tron – her avbildet på Haukelifjell under vår vintertest – kan trekke tilhenger på inntil 1.800 kilo, som Norsk elbilforening har etterspurt. Snart får vi også konklusjonen på om framtidige utgaver av e-Niro kan få dette tilvalget.
– Det er dessverre endelig bekreftet at Model 3 ikke får tilhengerfeste som tilvalg. Det kan redusere modellens appell som norgesbil noe, sier Frydenlund.
På forsommeren får vi dessuten Mercedes-Benz’ første egenutviklede elbil med lang rekkevidde (EQC) – med samme tilhengervekt som e-tron.
– Og til høsten kommer DS3 Crossback e-tense (bildet). Begge disse klassifiseres som SUV-er. DS3 setter ikke minst en ny målestokk for rekkevidde og design for elbiler fra PSA-konsernet, fastslår Frydenlund.
Mini E til mini me?
Men det er mye mer å vente fra elbilåret 2019. For eksempel Mini E, den første elektriske etterkommeren av legendariske Morris Mini. Om vi da ser bort fra
prototypen fra 2009, som i praksis var en testanstalt for den senere BMW i3 og aldri kom i produksjon.
– Det blir nok en spennende elbil, særlig image- og kjøremessig. Den skal være på plass over sommeren, og denne gang er det Mini som i stor grad baseres på BMW i3.
I juni får vi også en helt ny Kia Soul, nå kalt e-Soul, som det naturligvis må stilles store forventninger til. Vi får også stifte bekjentskap med Hondas første elbil – den lille Urban EV – og Peugeot 208 Electric (bildet) i løpet av året.
– Disse blir vist på bilmessen i Genève, og blant grunnene til at vi er tilstede, påpeker Frydenlund – og etter entusiasmen i stemmen å dømme, er det seg selv han snakker om.
I Genève vil vi også få se mer av den første rene elbilen fra Volvo, rettere sagt Polestar 2 – utviklet av deres Polestar-avdeling. Den sto tidligere bak fossile spesialversjoner med høye ytelser, men nå ønsker Volvo å kommunisere bærekraft rundt
den kommende modellen.
Verdt å merke seg, forøvrig, er at Volvo som merke uteblir fra utstillingen.
– Historisk
Selv gleder Elbilforeningens bilekspert seg mest av alt til å få prøvekjøre en helt spesiell bil som er bebudet i løpet av året:
– Porsche Taycan! Ytre sett kan den måle seg med Tesla Model S, og selv om den neppe blir en elbil for massene, er den virkelig noe å se fram til teknologisk sett. Bare det faktum at Porsche skal levere en elbil av denne typen er historisk, og kan bidra til å snu enda flere hoder som før ikke har tenkt helelektrisk.
Hvorvidt den er med til Genève, etter å ha blitt observert under vintertesting i Skandinavia, gjenstår imidlertid å se.
PS. Det blir oppdateringer på våre Instagram– og Facebook-kontoer med ujevne mellomrom. På elbil.no oppsummerer vi selvsagt det viktigste av detaljer vi kommer over.