Hopp til innhold

Fiat med ny elektrisk varebil: Si hei til nye Scudo!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SCU-BI-DO: Den elektriske varebilen Fiat Scudo kan fort bite fra seg i det norske varebilsegmentet til neste år.

Kommer i tre lengder, med to batteripakker og valgmuligheter for hjemmeladehastigheten.

Fiat Scudo blir neste elektriske varebil fra Fiat. Med tre lengder, tilhengerfeste og høy nyttelast, blir det nå enda mer å velge i i det utslippsfrie varebilsegmentet som har tatt seg opp kraftig det siste året.

Fiat har allerede den større elektriske varebilen E-Ducato på markedet, mens Scudo føyer seg inn i den mindre klassen.

– Vil satse hardt på denne

Nylig ble det nemlig kjent at importør Bertel O. Steen tar over bilmerkene Fiat, Alfa Romeo og Jeep i Norge, og der i gården har de store forventninger til salget av den nye elvarebilen her i landet.

– Scudo erstatter Talento, og med en elektrisk drivlinje og samme praktiske funksjoner som den konvensjonelle versjonen, vil vi satse hardt på denne bilen, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for Stellantis varebil hos Bertel O. Steen i en pressemelding.

Det er ikke satt noe lanseringsdato per i dag, men bilen vil antagelig være på markedet rundt februar/mars.

Priser fastsettes også neste år, men prisene på de tilsvarende modeller fra Opel, Citroën, Peugeot og Fiatfølger hverandre, så det er bare å skjele til prisnivået på de tre førstnevntes beslektede varebiler, så har man en grei pekepinn på hvor landet ligger.

Nye Scudo produseres for øvrig på Stellantis-fabrikken i Hordain i Frankrike, og med denne bilen er Fiat tilbake med Scudo etter at modellen forsvant i 2016.

Kommer med to batteripakker

Kunder kan velge mellom to størrelser på batteriet. For de som har behov for småkjøring, finnes det en versjon med 50 kWt

Trenger man bedre rekkevidde, kommer den også med et batteri med 75 kWt.

Disse batteriene gir henholdsvis 230 kilometer og 330 kilometer rekkevidde målt etter WLTP-metoden for kombinert kjøring.

På en 100 kW ladestasjon, lader du 80 prosent av 50 kWh-batteriet på 30 minutter, mens det store 75 kWh-batteriet bruker 45 minutter på samme øvelse.

Som standard leveres bilen med enfaselader på 7,4 kW, mens kunder som ønsker raskere lading hjemme eller på jobb, kan velge trefase ombordlader på 11 kW.

Nyttelast på ett tonn og hengerfestemulighet

Motoren yter 136 hestekrefter og har et dreiemoment på 260 newtonmeter.

Fiat Scudo kommer for øvrig med et greit utvalg av kjøreassistansesystemer, og leveres med teknologi som skiltleser, automatisk bremsing, blindsonevarsling og ryggekamera.

Elvarebiler i duell: Budsjett-Maxus mot fjongere fransk Toyota

Bilen vil leveres i tre lengder: 4,6 m., 4,95 m. og 5,3 m. Disse har en lastekapasitet på henholdsvis 4,6 m3, 5,3 m3 og 6,1 m3, samt ytterligere 0,5 kubikk ved hjelp av åpningen i skilleveggen.

I tillegg vil de elektriske modellene bli levert som chassis med en rekke muligheter for påbygg.

Utvendig høyde er satt til 1,90, slik at den går greit inn i parkeringshus.

Nyttelasten strekker seg til drøye 1.000 kg, avhengig av variant, og tilhengervekten er 1.000 kilo.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!