To av fem bilmerker er nå helelektriske i Norge: 27 bilmerker selger nå bare elbiler
Etter nyttår var det mange som totalt droppet fossile bilmodeller. Sjekk hvilke som bare selger elektrisk nå.
Nordmenns appetitt på elbiler gjør at det elektriske skiftet går lynraskt. Alle de nye bilmerkene som har poppet opp de siste årene er kun elektriske, og de er ikke rent få.
Nå kommer de etablerte bilmerkene etter. Og det er når de store merkene dropper fossilt, at det virkelig monner.
For stadig flere faser fossile modeller fra det norske markedet, til tross for at flere av dem fortsatt har et stort utvalg av både bensin-, diesel- og hybridbiler.
– Det er svært fascinerende å betrakte denne teknologirevolusjonen, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Disse merkene selger nå kun elbiler i Norge
Citroën, DS, Fiat, Hyundai, Opel, Peugeot, Volkswagen og Lexus er eksempler på bilmerker som har droppet alle fossile varianter idet vi skriver 2024, med unntak av noen lagerbiler som måtte være igjen.
– Dette viser med tydelighet hvordan politiske virkemidler går rett inn og påvirker forretningsmodellen til selskapene radikalt, sier Christina Bu.
I alt er det faktisk hele 27 bilmerker som nå BARE selger elbiler i Norge.
Ser man på bilmerkene som ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) solgte minst én bil i det norske markedet i fjor, betyr det at 38 prosent av disse bare velger å tilby helelektriske modeller i 2024.
Noen av dem har riktignok svært marginalt salg, og et par av merkene på lista under har akkurat etablert seg i Norge:
Og disse dropper fossilt – nesten …
Mange i norsk bilbransje opplever at de kun selger elektrisk uansett, og gjør både kommunikasjon, opplæring og bestilling enklere ved å kutte øvrig modellutvalg. Og flere har kuttet modellutvalget drastisk.
Audi har til nå tilbudt hele sitt voldsomme spekter av bensin-, diesel- og hybrid-modeller, men har gått fullt elektrisk etter nyttår, med unntak av de kraftfulle RS-modellene.
– Vi forventer at vårt at 99 prosent av våre elbiler i 2024 blir elektriske. Vi har ikke satt en konkret sluttdato, men kommer til å forplikte oss til myndighetenes 2025-mål, sier Christine Eiken Winther hos Audi.
– Alfa Romeo får sin første elbil senere i år, men nå selges Tonale og nisjemodellen Stelvio og Guilia – både som vanlige bensinutgaver og som Quadrifoglio, sier PR-ansvarlig Stian Gihle.
– BMW vil fra neste år først og fremst være elektrisk. Hvilke andre modeller med alternative drivlinjer som eventuelt vil tilbys kommuniserer vi ikke per nå, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby.
Han sier volumet av biler med forbrenningsmotor utgjør mindre enn 10 prosent, så gjennom året vil det være naturlig at flere av modellene fases ut – på samme måte som de heller ikke vil introdusere nye modeller i markedet som ikke er elektriske.
– Hvilke regler og avgiftssystem vi skal forholde oss til fra 1. januar 2025, er fortsatt ikke kjent og vi ser frem mot en tydeliggjøring av dette gjennom året.
Dacia har elbilen Springer, men ikke i Norge.
– Her selges Duster som hybrid og som ren bensinbil, men markedet bestemmer om den fortsatt skal selges i 2025, sier PR- og markedsdirektør Roger Andersen.
Kia har ikke satt noen sluttdato og har fortsatt Sorento og Sportage i sortimentet.
– Men vi selger i praksis nesten bare elbiler. Vi regner med over 90 prosent elektrisk av nybilsalget i år, sier kommunikasjonssjef Christian Lagaard.
Mercedes-Benz: Allerede i 2023 forsvant kompaktmodellene A- og B-Klasse, GLA, GLB og CLA, samt de større C- og E-Klasse fra den norske porteføljen.
– Fra 2025 vil alle nye kjøretøyarkitekturer fra Mercedes-Benz være elektriske, og kundene vil kunne velge et elektrisk alternativ for hver modell selskapet produserer. Allerede i 2022 forberedte Mercedes-Benz personbil seg på å bli helelektrisk innen slutten av tiåret, sier informasjonssjef André Jaskiewicz.
Men de har fortsatt en rekke fossildrevne modeller det ikke er satt sluttdato for.
– Dette er biler vi er sikre på at det vil fortsette å være etterspørsel etter, selv om dette nødvendigvis ikke er volumselgere, sier Jaskiewicz.
Honda har kun elbilen e:Ny1 og vil fortsette å selge sine to andre hybridmodeller også i år, sier ettermarkedssjef Per Smedberg.
Jeep fikk den lille Avenger som elbil i fjor.
– Vi vil fortsatt ha Wrangler Hybrid og Compass Hybrid i 2024, sier PR- og informasjonsdirektør Stein Pettersen, som forteller at det kommer en storoffensiv på el de nærmeste årene.
Jaguar blir et helelektrisk bilmerke fra 2025 og dagens fossile modeller selges frem til da.
Range Rover er rett rundt hjørnet med en elbil og har også ladbare hybrider.
– Land Rover i Norge tror fremdeles på dagens varebilmodeller, Defender og Discovery, der diesel fremdeles er det beste alternativet for mange, sier PR-sjef Fam Christina Gudim.
Mazda –Vi har ingen sluttdato for modeller med utslipp i Norge, men vi har gjort noen justeringer og fjernet Mazda2 og Mazda3 fra sortimentet på grunn av manglende interesse i det norske markedet, sier salgsdirektør Hauk Eirik Jensen.
Ford opplyser at de selger ut det som er på lager eller på vei til Norge av fossilmodellene Puma og Explorer ladbar hybrid. Også Kuga ladbar hybrid vil selges gjennom hele 2024.
– Mustang og Bronco er de viktige entusiastbiler og selges i svært begrenset volum, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.
– De mest attraktive fossilmodellene vil på kort sikt være innen nyttekjøretøy, da det fortsatt ikke finnes helelektriske modeller som dekker alle nyttekjøretøykunders behov, særlig med hensyn til mulighet for firehjulstrekk og høy hengervekt. Unntaket er F-150 Lightning, fortsetter Sønsteby.
Mini kommer med tre nye modeller i år, der alle fås som elbiler og Countryman også blir tilgjengelig som bensin og ladbar hybrid.
– Markedet selv vil definere eventuelle andre behov/ønsker som kan passe inn i vår modellmiks, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby
Mitsubishi har ikke satt noen sluttdato for salg av bilmodeller med utslipp, men forholder seg til rammebetingelsene gitt av myndighetene og av etterspørsel i markedet.
– Vi planlegger å lansere en nye ladbare hybriden Outlander PHEV om rammetingelsene tillater det, kan administrerende direktør Christian R. Schmidt fortelle.
Nissan har ikke satt noe sluttdato per i dag, informerer kommunikasjonssjef Stian Thrane.
Porsche har Taycan og snart Macan og Cayman i elektriske versjoner, men internasjonalt jobber de også med syntetiske drivstoff for å holde liv i ikonet 911 så lenge som overhodet mulig. Vi har ikke informasjon om planer for det norske markedet.
Renault har ikke satt noen sluttdato for utfasing av fossil, men av fossile personbiler tilbyr de bare ni-seteren Trafic Combi i 2024, fortrinnsvis via bilutleie, ifølge PR- og markedsdirektør Roger Andersen.
Og når det gjelder Toyota? Til nettstedet Bilnytt har Toyota-sjef for Norge Piotr Pawlak sagt at de vil fortsette å selge fossilbiler i 2024, og han trekker særlig fram RAV4, både ladbar hybrid og såkalt ikke-ladbar hybrid. Han sier til Bilnytt at 2024 mest sannsynlig blir et av de siste årene Toyota satser på hybrider i Norge.
Skoda har bare elbilen Enyaq å by på, men skal også selge splitter fossilmodellene Superb og Kodiaq gjennom 2024.
– Vi har ikke satt en sluttdato enda, men også vi skal følge regjeringens 2025-mål, sier Christine Eiken Winther hos Skoda.
Suzuki har spesialisert seg på firehjulstrekkere og har fem fossile eller hybride modeller, men ingen elektriske foreløpig og har ingen sluttdato for salg av biler med hybrid motor og 4×4.
– Suzuki eVX som tidligere er vist i India og Japan, blir Suzukis første elbil og får 4×4 fra første dag. Produksjonsmodellen kommer til Norge i slutten av 2024, forteller salgssjef Lars Havre.
Volvo selger hybridvarianter av fire modeller i dag, og vil fortsette med det i år ved siden av elbilsortimentet sitt. Men fra 2030 vil de selge bare elbiler globalt.
– Norge er et ledende land for selskapet i denne utviklingen, sier kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo.