Hopp til innhold

Espen har Norges kanskje stiligste Tesla: Noen lavere?

NORGES TØFFESTE: Ikke alle er opptatt av rekkevidde og lading. For Espen Johannessen er det utseendet som er viktigste. Han har gjort noe helt spesielt med sin Tesla model 3 – sjekk videoen for å finne ut hva. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Med over 40.000 Tesla Model 3-elbiler på veien – er det mulig å få én til å skille seg ut i mengden? Null stress, ifølge Espen Johannessen.

– Senkesettet skulle egentlig monteres på en dieseldrevet Volkswagen Tiguan, men den ble solgt.

Heldigvis hadde eieren Espen Johannessen (49) en backup-plan.

– Her er resultatet – min første elbil, til og med, sier eieren Espen Johannessen med et smil.

Og slik ble Espens første elbil også Norges kanskje kuleste Model 3.

UNIK: Niche-felgene er import fra USA, spesielt designet for Model 3 med senkesett. Dekkdimensjon er såkalt «staggered», som betyr forskjellig størrelse foran og bak. Foran 235/35-20 og bak 275/30-20.

Myteknuser

Det finnes mange myter om elbiler, som at de er brannbomber eller ubrukelige på vinteren. De fleste mytene er for lengst knust.

For noen er det imidlertid bilens utseende og muligheten til å tilpasse den som står øverst på prioriteringslista. Lenge var det en myte at elbilens teknologi var for komplisert og ikke kunne tilpasses.

Espens Tesla er rullende bevis på at dette ikke stemmer.

– I dag er det like vanlig og enkelt å style en elbil som en fossilbil – faktisk enda enklere, vil jeg si.

– Spesielt Tesla er en bil som er enkel å jobbe med. Delene er lett tilgjengelige, og det finnes et rikt utvalg av spesialtilpassede stylingkits for Tesla, som ikke krever mye erfaring å montere.

JUKSEBATTERI: Foran i frunken sitter lufttanken og dobbelkompressor. Lufttanken er foliert som et batteri – mange tror det er for forlenge rekkevidden.

Skamsenket

– Med full heving er bakkeklaringen cirka tre centimeter lavere enn en originalbil, mens ‘vanlig’ kjørehøyde er ytterligere to centimeter lavere, forteller Espen.

Det høres ekstremt ut, men ifølge Espen er dette helt vanlig for en senket bil.

Duelltest – Hyundai Ioniq 5 N mot Tesla Model 3 Performance:

Mest smil per mil?

Resultatet er en bil som får et helt spesielt utseende, eller ‘stance’, som det heter i stylingmiljøet – særlig når understellet er senket helt til bakken.

Den ultimate testen i stylingmiljøet for om bilen er lav nok, er at man skal kunne kjenne både dekk og hjulbuen når man tar på toppen av dekket. Med Espens bil er det knapt plass til et kredittkort.

SKAMSENKET: Det er sjeldent gresset vokser høyere enn bilens understell. Espen Johannessens Model 3 er kanskje Norges stiligste?

Råd for godkjenning av senkesett

  • Før man setter i gang med et ombyggingsprosjekt er det viktig å komme i dialog med din lokale trafikkstasjon hos Statens vegvesen.
  • De kan gi råd om hva man skal se etter når man kjøper et godkjent senkesett, og hva som kreves for å få senkingen godkjent i vognkortet.
  • Blant annet kreves det at bilen fortsatt skal kunne rulle i 50 km/t uten luft i demperne.
  • I tillegg må man ha et system som varsler om lekkasje i systemet.
  • Etter ombygging må bilen vises og godkjennes hos trafikkstasjonen for å få endringene i vognkortet.
GRESSKLIPPEREN: Med billen senket helt ned er det ikke mange millimeter mellom frontspoileren og bakken.

Lurebatteri

For å få plass til luftkompressorene har bagasjeplassen foran (frunken) måtte vike. I stedet har Espen nå en lufttank og en dobbel luftkompressor der.

– Med dobbelkompressor kan vi fortsatt kjøre selv om den ene svikter. Det gir et ekstra sikkerhetsnett. Og skulle alt ryke, kan vi fortsatt fylle på luft fra en bensinstasjon, så man kommer seg alltid hjem uansett.

Lufttanken foran er dekorert slik at mange tror den har en annen funksjon.

– Tanken er foliert som et batteri. Folk spør om det er for å forlenge rekkevidden, ler han.

Grom stereo

– Man hører godt når jeg kommer med bilen.

Stereoanlegget i Espens Tesla kunne sendt flere russebusser i skammekroken. Her skal det både kjøres og høres.

– Alt av stereo i bilen er byttet ut. Vi har lagt til ekstra lydisolering og satt inn en basskasse bak. Forsterkeren er plassert i det skjulte bagasjerommet.

Men selv om det dunker godt fra anlegget, er det lydkvaliteten som er viktigst for Espen.

– Jeg vil ha ren lyd. Lydbildet er designet slik at du skal høre lyden med ørene, ikke knærne.

Unik interiør

– Det er viktig for meg at finishen er proff – vi har brukt mye tid på å spesialtilpasse elementene.

Rattet er godkjent byttet med karbonratt. Dashboardet er foliert med alcantara med spesialmønster som går igjen i gulvmattene.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Innfestningen på infotainment-skjermen er også byttet så skjermen kan vinkles.

På midtkonsollen finnes det en betjeningshjul for å overstyre alt av funksjoner fra Tesla.

– Regenerering for eksempel kan stilles inn fra 0-100 prosent. I tillegg har jeg luftstyring på understellet som kan også fjernstyres via en app på telefonen.

PERFORMANCE? Neida. Her er utgangspunktet en helt standard Model 3 Long Range. Men med spesialfelger, luftsenking, karbonspoiler og svarte dekaler, blir bilens utseende fullstendig transformert.

Kan tilbakestilles

Noen vil kanskje påstå at bilen er ødelagt og umulig å selge som bruktbil – noe Espen avkrefter.

– Alt er «plug-n-play» og kan tilbakestilles. Ingenting er ødelagt i bilen.

Og for de som synes luftunderstell virker litt ekstremt, men likevel har lyst til å style bilen sin?

– Nye felger og dekk – det er det som gir bilen utseendet sitt. Og det kan alle enkelt bytte selv, råder Espen.

FORNYER BILEN: Å bytte til tøffere dekk og felger er den raskeste og enkleste måten å få bilen til å skille seg ut ifølge Espen.

Med litt større dekk og felger påvirkes rekkevidden noe, men med en slik bil blir ladepauser raskt sosiale.

– Folk blir nysgjerrige og slår gjerne av en bilprat. Noen lurer på hva jeg har gjort når jeg slipper luft ut og bilen senker seg til bakken. Jeg liker å tulle litt og sier at bilen trenger bare litt strøm for å få luft opp igjen, flirer Espen.

Og videre planer for bilen?

– Jeg synes bilen er helt perfekt slik den er. Jeg vil heller ha den stilren framfor å legge til mye unødvendige spoilere og slikt. Jeg liker at bilen har en ren og tøff «stance».

Bli medlem i dag!

Les også