Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er elbiler i bøtter og spann, og elvarebiler med drastisk bedre rekkevidde er på vei. Særlig Polestar 2 og spreke signaler fra VAG-konsernet topper vår elektriske liste.
GENÈVE (elbil.no): Nok en gang settes nye rekorder for elektrisk fokus på den internasjonale bilutstillingen i den lille verdensbyen. Faktisk er det såpass at det var krevende å nominere bare 10 til denne oversikten.
En av de minst konkrete – fra Fiat – kom med i denne nyhetskommentaren under sterk tvil; som et klapp på skulderen. For de fleste såkalte konseptbilene er ikke så erketypiske konsepter som de engang var. Det er mest det at de kalles konsepter, men noen er selvsagt vitterlig langt unna markedet.
Aktørene som ennå ikke har batterielektrisk å tilby ber nærmest pent om unnskyldning, og forklarer at det er i løypa en gang inn på 2020-tallet. Men til syvende og sist kommer det hele an på hvor mye batteriproduksjon, og fra hvem, de ulike bilprodusentene klarer å fiske.
Se video! Elbilforeningen på GIMS 2019 – HD 720p
Her er noen av Genève-nykommerne jeg betrakter som mest interessante, enten fordi de har premiere, fordi de byr på noe helt nytt eller fordi de nærmer seg norske breddegrader.
I Genève ble dessuten Jaguar I-Pace kronet til Car of the Year i Europa!
Peugeot e-208
Denne stilige kompaktmodellen er bygd på mange av de samme bitene som allerede godt kjente DS 3 Sportback e-tense, men de to bilene skiller seg tydelig fra hverandre imagemessig.
e-208 framstår mer som en «drivers car», ja, den sender sågår ut nokså tydelige GTI-vibber. Mest innvendig, men også utvendig. Friskt og ungdommelig, og ikke minst unisex.
Nå er det imidlertid ikke noen rakettmotorisering over forhjulene; elmotoren leverer 136 hestekrefter (100 kW). Det er omrent på det jevne i kompaktklassen, om man ser bort fra modeller som Opel Ampera-e og Hyundai Kona.
Batteripakken skal lagre 50 kilowattimer (kWh), men – og i likhet med flere andre produsenter – det er uklart hvorvidt dette er netto (til kjøring) eller brutto (inklusive buffer). Oppgitt rekkevidde etter WLTP-syklusen er 340 kilometer, og det er noe bak dagens tetsjikt i kompaktklassen.
Avhengig av hvor mye man legger på, vil e-208 plassere seg i intervallet mellom 312.000 og 342.000 kroner.
Et stort pluss ved Peugeot e-208 er forøvrig at den har fått en robust ladeløsning. AC-ombordladeren gir maks 11 kW ladehastighet (400V/16A, 3-fas), mens teoretisk maksfart ved DC-hurtiglading er 100 kW.
Polestar 2
Mye tyder på at den aller første rene elbilen fra Polestar, som er Volvos nye elektriske bilmerke, blir en bra elbil for Norge. Det blir firehjulsdrift, tilhengerfeste og mulighet for taklast, og 2 er en full kombikupé med god lasteåpning (og mer enn 400 liter bagasjevolum).
Den oppramsingen er ingen dårlig start, selv om bilen er langt unna typegodkjenning. I og med at Polestar 2 først skal i produksjon i starten av 2020, unner Polestar – eller var det Volvo – seg å holde kortene litt tett til brystet. Polestar vil forøvrig inngå i Volvos etablerte service- og verkstednettverk.
Batteripakken er essensiell. Den er oppgitt å lagre 78 kilowattimer brutto (kWh), men det er foreløpig uklart om dette er et netto- eller bruttotall.
Her må vi altså foreløpig avvente hva som gjelder, men vi kom over en artig detalj inne i bilen. I det veldig Volvo-aktige infotainmentsystemet, som bare hadde delvis funksjonalitet, framgikk forbrukstallet 15 kWh/100 km.
Om vi legger det til grunn målet om WLTP-rekkevidde på 500 kilometer, rimer tallet i bilen slett ikke verst med oppgitt batterikapasitet. Så spørs det, riktignok, hvor mye medvind og pent vær som trengs for å nærme seg indikasjonen.
Polestar 2 har foreløpig ingen norsk prislapp, og det er heller ikke åpnet for bestillinger ennå. I Tyskland indikeres det imidlertid en startpris på 59.900 euro for denne utgaven, som leverer 400 hestekrefter og 0-100-tid i nabolaget fem sekunder.
Samtidig snakkes det om en innstegspris 20.000 euro under, som indikerer at det både kan bli ulike ytelser og batteristørrelser på sikt. Bilene skal forøvrig produseres i Kina, og det foreligger ingen planer om Europa.
Kia e-Soul
Den elektriske evolusjonen fortsetter naturligvis hos Kia, og nye e-Soul ser lovende ut. Designuttrykket er fortsatt «boxy», men kantene er noe mer avslepne enn på dagens utgave.
Innvendig er det generelle inntrykket løftet noe, med tanke på utforming og materialkvalitet, men det viktigste er likevel det som er under skallet: Potensielt mer enn dobling av rekkevidden.
Batteripakkene blir enten 39,2 eller 64 kWh. e-Soul følger dermed mønsteret fra e-Niro og Hyundai Kona, selv om de to sistnevnte kun kommer med største batteri. Med e-Soul ser man andre muligheter.
Liten tvil om at folket vil ha den, heller. Reservasjonslistene innholder nok minst et par tusen navn nå, etter at det hadde vært noen datatekniske utfordringer innledningsvis – som gjorde at tjenesten brøt sammen.
Honda Urban EV
Denne lille saken blir den aller første elbilen fra Honda. Kan hende er det ikke nødvendigvis dette segmentet som skriker mest etter en representant fra Honda, men det er altså – først og fremst – en urban elbil japanerne presenterer.
Den skal ha for særpreget utseende, og ikke minst kule infotainmentløsninger. Hele framtoningen, fra ytterst til innerst, er en blanding av retro og nåtid.
Først og fremst er det den opprinnelige Civic-modellen som har stått modell.
Honda har hatt som mål å skape et rent utseende med få detaljer, som blant annet fravær av ytre speil, samtidig som bilen sender sportslige vibber. Lykkes? Døm selv. Speilene er forøvrig erstattet av videokameraer, på samme måte som tilvalget som finnes på Audi e-tron 55 quattro.
Det har foreløpig vært svært sparsomt med detaljer rundt batteristørrelse og rekkevidde, rent bortsett fra antydninger om at bilen kan kjøre 200 kilometer på én lading. Vi imøteser mer konkret info på disse områdene.
Bilen skal komme til Norge i løpet av inneværende år.
Volkswagen I.D. Buggy
Volkswagen er i det uhøytidelige elektriske hjørnet under årets Genève-utstilling, og det betyr at de har overlatt den praktiske glansen til øvrige merker under VAG-paraplyen.
Det betyr slett ikke at det ikke er spennende nyheter på gang, av mer praktisk betydning enn den åpne I.D. Buggy – som forøvrig skal være utstyrt med en batteripakke på 62 kWh og slekter på gamle strandbuggyer bygd på Bobla.
Samme batteripakke blir den største i den kommende elbilen I.D. Neo, som i stor grad vil erstatte Golf-salget i Norge (selv om en ny generasjon er på vei). Den nye elbilen skal være like stor som en Golf, men ha samme praktiske nytte som en Passat.
Vi møtte en svært så entusiastisk Volkswagen-sjef, Harald Edvardsen-Eibak (i Buggyens førersete), på standen sammen med kommunikasjonssjef Anita Svanes.
– Vi går for at den skal bli den mest solgte personbilen i Norge i 2020, sa Edvardsen-Eibak.
Det betyr i så fall at de må klare å få et sted mellom 10.000 og 15.000 på veien. For I.D. Neo vil det være tre ulike batteristørrelser, så vidt vi erfarer 48, 55 og 62 kilowattimer (kWh). Det skal utløse rekkevidder mellom 330 og 550 kilometer
Om et halvt år er det dags for en ny bilutstilling, denne gang i Frankfurt. Da vil nok en I.D.-modell få god plass i spotlighten; deres variant av Audis Q4. Den vil minne om fossile Tiguan, men etter sigende avvike fra originalkonseptet I.D. Crozz.
Enda viktigere er det nok likevel at både mulighet for tilhengerfeste og taklast er på plass.
Ikke minst er Volkswagen-folket stolte av at de har kuttet leveringstiden på e-Golf fra ett år til null – i praksis lagerføring. Og til tross for at I.D. Neo kommer, regner de med å selge den gamle traveren minst halvveis inn i 2020.
I år er planen å få 10.000 nye e-Golf på norske veier. Slett ikke verst, det.
Fiat Centoventi
Denne konseptbilen fra Fiat kommer ikke med i oversikten fordi den er veldig nær markedet. Den kommer utelukkende med fordi det er både overraskende og hyggelig å se at Fiat tenker elektrisk, i sitt 120. år – som konseptnavnet også viser til.
Skal det bli ytterligere 120 år på italienerne, er det ingen vei utenom mer bærekraftige produkter. Og Fiat har generelt tenkt mange kule tanker her; blant annet relatert til 3D-printing og modulær batteripakke.
Centoventi er en småbil, tenk hakket større enn Fiat 500, og italienerne ser for seg at kunder kan velge opptil tre batteripakker – som hver skal gi 100 kilometer rekkevidde. I tillegg kommer et batteri under setet, som skal kunne tas med ut av bilen – for lading. Omtrent som du gjør med elsykkelel, altså.
Med dette på toppen av de tre øvrige, skal rekkevidden bli 500 kilometer.
Men igjen; foreløpig må det meste tas med en klype salt. Vi synes likevel det er godt å se at Fiat lister seg inn på den elektriske arenaen.
Audi Q4 e-tron
Lenge før e-tron 55 quattro ble lansert, satte undertegnede pengene på at bilen ville få navnet Q6. Det ble det ikke noe av, men når neste elektriske SUV-kapittel skrives, tar Audi Q-en i bruk.
Ulogisk er det ikke, all den tid Q4 plasserer seg mellom dagens fossile Q3- og Q5-utgaver, og Q4 skal bygges på VAG-konsernets nye modulære, elektriske plattform (MEB).
To elmotorer, en på hver aksel, leverer en maksimal samlet effekt på 225 kW. Det snakkes om WLTP-rekkevidde på 450 kilometer, ved hjelp av batteripakke på 82 kilowattimer (kWh).
Dette er etter alt å dømme en bruttostørrelse, og dersom batteripakken får tilsvarende buffer som e-tron 55 quattro bør det bety 72-73 utnyttbare kWh til kjøring. Det rimer i utgangspunktet med innledende informasjon om en halvtimes ladetid fra 0-80 prosent via en rask hurtiglader
Skoda Vision iV
Skoda nærmer seg å kunne tre delvis ut av den fossile alderen, og crossover-coupeen vi fikk se i Genève tiltrakk seg mye og fortjent oppmerksomhet.
Den er fortsatt et konsept, men skal i produksjon neste år, og det er å håpe at det ikke blir gjort for store endringer i looken.
Vision iV deler både MEB-plattform og drivlinje med Audi Q4 e-tron, nevnt over, men det er naturligvis grunn til å vente seg en vesentlig annerledes prislapp på sluttproduktet.
Batteripakken skal også være den samme som i Q4, uten at det er gitt detaljer. Interessant nok oppgir imidlertid Skoda 500 kilometer rekkevidde der Audi oppgir 450.
Det kan tyde på at Skodaen vil bli lettere, eller eventuelt også at den får lavere luftmotstand. Eller bare at det er tidlige dager. Mellomklassebilen er forøvrig 4,67 meter lang og 1,93 meter bred, mens høyden bikker 1,61.
Seat el-Born
Seat får æren av å vise fram det som må være en nær produksjonsklar elbil basert på Volkswagens nye MEB-plattform, altså den som er særlig tilpasset elektriske drivlinjer.
Ytre sett er e-Born nokså lik Volkswagens I.D. Neo, som er ventet å ta det meste av dagens Golf-marked når den introduseres i løpet av året. For I.D. Neo vil det være tre ulike batteristørrelser, nemlig 48, 55 og 62 kilowattimer (kWh).
Det samme gjelder for el-Born. Konseptbilen skal være utstyrt med den største varianten, og det skal gi en rekkevidde på 420 kilometer etter WLTP-syklusen.
Produsenten opplyser en hurtigladetid på 47 minutter til 80 prosent, samtidig som maks hurtigladehastighet er oppgitt til 100 kW. Men ingen av våre regneeksempler kommer i nærheten av dette.
Dersom vi gjetter på at ti prosent av batteripakkens 62 kWh er satt av som buffer, tilsier det en gjennomsnittlig ladeeffekt på 57 kW. Dersom 62 viser til nettokapasitet, øker gjennomsnittet til 63,3.
Vi er dermed fortsatt langt unna 100 kW, men dette er slett ikke noe nytt. Samme tall har vi endt opp med for Hyundai Kona og Kia e-Niro, og det tyder på både delte komponenter og forutsetninger.
Audi e-tron GT
Denne linjelekre coupésedanen sto virkelig fram på standen til Audi i sin Europa-debut, og den skal i produksjon fra slutten av neste år. Får bare håpe at Audi ikke gjør linjene kjedeligere før bilen står endelig klar, for dette er noe av det mer sexy av elbil undertegnede har sett.
Den har naturligvis firehjulsdrift og quattro-merkelapp.
Så lukter det da også betydelig «gran turismo» av denne konseptbilen. Batteripakken skal være den samme som i allerede lanserte e-tron 55 quattro, og med betydelig lavere luftmotstand bør det i utgangspunktet bety mer rekkevidde hvis den kjøres pent.
Audis folk sier «mer enn 400 kilometer», og det betinger jo at man ikke tar ut maksytelsen (434 kW) ofte. 0-100 km/t skal gå på 3,5 sekunder, og nålen stopper ved 240.
Mange vil nok tenke at e-tron GT blir en direkte konkurrent til Tesla Model S, men det er det flere grunner til at den ikke er. For det første har den foreløpig «bare» fire sitteplasser, og trolig vil den også by på vesentlig mindre bagasjeplass.
Det til tross for at vi foreløpig ikke vet om det blir vesentlig frunk-volum.
Mercedes-Benz EQV
Slike elbiler har Norge ventet på, og nå begynner det endelig å skje ting. Mercedes-Benz har tatt sin V-klasse og lagd et luksuriøst EQV-konsept av den.
Utstillingsbilen har et komfortabelt limousinoppsett for seks, men det er liten tvil om at den kan være både en ren toseter og en full minibuss med plass til åtte.
Da kan den selvsagt også fungere som en flerbruksbil for storfamilien, og slikt finnes ikke i dag.
Den gode nyheten er da at den er ventet i produksjonsklar utgave til bilutstillingen i Frankfurt i høst.
Motoreffekten er ikke mer prangende enn fullt dugelige 150 kW, mens batteripakken skal levere 100 kWh (uklart om det er netto eller brutto).
Det skal utløse maksimal rekkevidde på rundt 400 kilometer, og slike nivåer har vi slett ikke vært bortskjemt med blant elvarebilene.
Det har rett og slett ikke vært tilgjengelig, men i tiden framover blir det heldigvis en endring på dét.