Hopp til innhold

Elbilmodellene som er klargjort for enklere lading: Sjekk bilene som er klare for Plug&Charge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

STORE VARIASJONER: Det er store variasjoner blant elbilene med tanke på hvilke av dem som er klargjort for ladeløsningen Plug&Charge. Bilene du ser her ligger imidlertid godt an. Se listen over modellene som foreløpig er klargjort for dette lenger ned i denne artikkelen. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

Over nyttår skjer det store ting på ladefronten. Da kommer en rekke biler som er klargjort for enkel lading.

Nå ser det ut som en rekke bilprodusenter tar grep og mange bilmodeller får muligheten til å lade med såkalt Plug&Charge.

Se listen over bilmodellene som er klargjort for Plug&Charge lenger ned i denne artikkelen.

Hva er Plug&Charge og Autocharge?

Hvor deilig hadde det ikke bare vært å plugge kabelen rett i bilen, og vips, så starter ladingen?

Uten app. Uten QR-kode. Uten brikke og uten kort.

Ja, omtrent som Tesla har gjort siden starten.

Vi skriver mer detaljert om både Plug&Charge og Autocharge i denne artikkelen:

Dette er Plug&Charge og Autocharge:

Enklere lading rett rundt hjørnet?

Jobbet med dette i årevis

Allerede i 2010 startet arbeidet med betalingsløsning etter initiativ fra tysk og fransk bilindustri. I 2012 dannet de tyske selskapene BMW, Bosch, Daimler, EnBW, Siemens og Volkswagen-gruppen et roaming-selskap ved navn Hubject.

Hubject ønsker å drifte det sentrale godkjenningssystemet for Plug&Charge.

De har laget en sikker og avansert teknologi som baserer seg på mer formelle standarder og baserer seg på at det installeres et sertifikat som identifiserer brukeren idet ladeledningen plugges inn i bilen. Dette gir en enkel og sikker tilgang til lading.

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Hittil er det få bilprodusenter som har gjort dette, men det ser det ut til å bli en endring på.

Det er flere produsenter som annonserer at deres biler vil få dette allerede neste år.

Da kan du glemme bruk av mobilapper og RFID-kort. Ladestasjonen og kjøretøyet kommuniserer direkte via kabelen, og sender all nødvendig informasjon videre til de impliserte partene.

Siden det installeres et sertifikat i bilen, får man maksimal sikkerhet når det gjelder autentisering (mot identitetstyveri) og databeskyttelse (mot piratkopiering).

«Car of the Year»-kåringen i Europa:

Seks av sju er elbiler

Støttes foreløpig av få ladeselskaper

I dag er det dessverre bare ladeselskapene Ionity og E.On som støtter systemet i Norge.

Grunnen til det er uenighet om eierskapet og roaming-inntjeningen fra kundene. Mange mener Hubject stikker av med for stor del av inntektene. Det gjelder både ladeselskaper og bilprodusenter.

En av begrensingene er bilene selv. I dag er det svært få biler som har programvare for dette innebygget.

De fleste bruktbiler vil ikke ha mulighet for å få det heller, men flere av bilene som er solgt de to siste årene vil få muligheten ved en fremtidig oppdatering av bilens software.

Oppdatert med ny tjeneste for Elbilforeningen-medlemmer:

Nå kan mange se bilens batteri­status i Elbil­Appen

Disse bilene er klargjort for Plug&Charge:

Og disse bilmodellene vil få det:

Audi e-tron: Alle biler produsert etter uke 48 i 2021 kan oppdateres.

Audi Q4 e-tron: Både Volkswagen og Skoda varsler om en oppdatering på allerede solgte biler, så da må vi forvente at det samme skjer med Q4 e-tron.

BMW: Det kommer oppdateringer på allerede solgte biler. Hvilke årsmodeller og bilmodeller det vil gjelde, vil ikke BMW dele eksternt ennå.

Hongqi: Bilen skal ha hardware til å støtte Plug&Charge, men det gjenstår software-oppdateringer og avtale med Hubject.

Hyundai: Løsningen kan rulles ut på alle biler med Bluelink (App). Det vil si alle biler etter 2020. Det har foreløpig ikke skjedd.

Kia: Alle EV6 kan oppdateres. Nye Niro EV som er solgt, kan også oppdateres.

Mazda: MX-30 kan ikke oppdateres, men alle fremtidige modeller blir klargjort.

Nio: Per i dag er det ingen modeller som støtter løsningen, men utviklingsteamet ser på løsninger.

Polestar: Man ser på løsninger for Polestar 2. Alle andre modeller vil få det fra salgsstart.

Skoda: Citigo vil ikke få muligheten. Enyaq har det på alle biler solgt etter uke 29 i 2022. Alle Enyaq-modeller med software ME 3.0 vil få det gjennom oppdatering over nett.

Volkswagen: e-Golf og e-Up vil ikke få muligheten. ID.3/4/5/Buzz har dette på biler produsert etter uke 28 2022. Biler med riktig programvare vil få funksjonen oppdatert over nett.

Volvo: Det er ikke besluttet om eller når C40/XC40 vil få funksjonen. EX90 får den fra start.

NB: Vi har spurt flere av importørene om deres bilmodeller vil støtte Plug&Charge, men har foreløpig ikke fått svar fra samtlige.

Lanserer fleksibel Plug&Charge-løsning i 2023:

BMW gjør som Ford – går et skritt lenger enn Tesla

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også